trassel med försäkringsbolag

Sv: trassel med försäkringsbolag

Prisökningen är ett skämt och jag som djurägare tycker inte alls att det är konstigt om man vill ifrågasätta!
Försäkringarna kostar också mer - med fler reservationsändringar!
Jag är kund, klart som tusan att jag ifrågasätter och helt ärligt har jag många gånger funderat främst på att kasta försäkringar i sjön och lägga undan pengarna själv för att själv få rätten att bestämma helt och hållet eftersom att försäkringarna inte verkar vilja vara hjälpsamma alla gånger.
Och i slutändan är det vi kunder/konsumenter som är de som kan ställa krav!
Det är inget att sticka under stolen - djur kostar pengar och visst har man ett ansvar, men det är synd att många djurägare ska behöva välja avlivning i ett allt för tidigt skede för att f-bolag inte är medgörliga plötsligt..och jag anser inte att det är konstigt om man inte är kapabel till att hosta upp 100.000-tals kronor på direkten för vård. Man ska inte behöva vara miljonär för att kunna ha djur och betalar man försäkringar ska man banne mig kunna nyttja dem också


Senast jag hade ut vet, ville jag trilla av stolen när fakturan kom.
Inget förbrukningsmaterial och en titt på hästen i 10 min..för 2000:- :banghead: Hur kan det ens vara motiverat?


Jag tar bara inte ursäkten om att det är veterinärernas lönekostnader det handlar om..för inte sjutton har de fått en så pass bra löneökning under tiden som priserna skjutit iväg heller..

Som djurägare ställer man sig gärna undrande till - VAD är det vi betalar för egentligen
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Och gällande lönekostnader på helger: Det är sällan jag ser yrken där kunden "drabbas" så hårt ekonomiskt på helg jämfört mot vardag som veterinäryrket i alla fall. Och här är det levande ting vi sysslar med = starka känslor inblandade också, beslut som ska tas mm och man kan inte vänta! som gör att man som kund blir utsatt i ett väldigt känsligt läge när det inträffar nåt..det är inte bilen som ska in på verkstan precis där man alltid kan laga, bestämma tiden och alltid får ett fast pris vid förfrågan där man också gör upp vad som ska göras för kostnaden..valet att välja annan verkstad osv - det kan man sällan som djurägare när man behöver anlita veterinär.

Självklart kanske man vill ha mer betalt helger, högtid etc..men är det verkligen bara genom att göra så häftiga prisökningar det är möjligt just för att det är helg/ställa mot kunden?? för det är ju skrämmande skillnader jämför mot att behöva veterinärvård vardag som helg..det handlar om tusentals kronor och inte små påökningar! (jag har aldrig ens vågat omvandla det till ökning i procent!)

Jag tror det är få i övrigt/andra tjänster utanför djurvården som skulle acceptera/köpa tjänsten om prisökningar var så extrema ..men problemet är ju att man tvingas och att man aldrig kan få en exakt prisuppgift heller, vilket är skrämmande..som kund vet man idag aldrig vad slutnotan kommer att hamna på vid djurvård, kompetenser mellan veterinärer är enorma och det skiljer sig även enormt veterinärer/kliniker i mellan även om alla har samma förutsättningar, utrustning, lokaler osv vilket också är väldigt svårmotiverat anser jag.
I min värld så borde det göras om så att alla har rätt till vård med samma förutsättningar, till samma priser. Självklart ska veterinärerna ha sin lön för det fantastiska arbetet de utför..men frågan är om det inte är fel på organiseringen/skulle vara bättre med annat system, kanske tex genom skatter och momssänkningar skulle vara nåt..djur är ändå nåt de allra flesta har idag och jag tycker inte att f-bolag bla ska vara de som är vinstdrivande i frågan då det blir väldigt korrupt och ingen kan konkurrera heller på något vis..därav de svårmotiverade kostnaderna tror jag.

Jag har jobbat på flera jobb där man jobbar dygnet runt, året om, helger och högtider.. och hos samtliga har det inte gått ut över kunden så hårt ekonomiskt faktiskt, i de flesta fall inte alls.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Man bestämmer själv om man vill ha häst eller inte (djur överhuvudtaget) och jag tycker det är lätt naivt att tycka att andra ska sponsra den djurhållningen genom att inte ta marknadsmässigt betalt, d v s jobba för längre lön. Självklart ska lönen vara högre om man går ut på jourtid, och på storhelger rejält mycket högre. Annars kommer man inte att få någon som jobbar dessa obekväma tider, och då har ju djurägarna verkligen huggit sig i foten.

Jag har absolut inget emot att betala för jourtider, det jag vänder mig mot är att det finns två olika prislistor beroende på om djuret är försäkrat eller inte. Oförsäkrat - betydligt lägre behandlingskostnader och helt andra direktiv gällande vård (inte inneliggande patient, skickas hem tidigare etc).

Jobbar själv inom ett yrke där påslaget för tider utom mån-fre kl. 7-16 ligger på mellan 50 - 500 % beroende på helg, storhelg, typ av jobb etc. Sitter man i skiten betalar man gärna, för att bli av med problemet.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

I vissa fall håller jag med dig. Men du helt ute och turnerar när det gäller kostnader och helger. Det du som djurägare får betala för inte den "vanliga" lönen för den som t ex är djursjukvårdare på en klinik och jobbar på helgen med att se till inneliggande djur. Precis som du skriver så påverkar inte det något för kunden.
Men det som kostar och även kostar inom andra yrken är jour d v s något som inte planeras i förväg utan dyker upp akut. Om det sedan handlar om veterinär eller en rörmokare så kommer det att kosta en hel del extra. Det är ju detta som gör att det blir dyrt på kvällar och helger.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Självklart gör man det, men jag anser ändå att något är ju upp åt väggarna fel som det är idag.

Jag är också villig att betala mer under jour..men ibland undrar man ju hur pass mycket mer då det även där tycker jag skenat i väg i påökning på senaste år.
Och problemet är ofta att priserna skenar iväg, slutnotan likaså för att vi aldrig kan få mer exakta prisuppgifter tex.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Det som är fel är att det skenat iväg, d v s A1-försäkringen har varit så lätt att mjölka att det blivit big business för bolag som vill tjäna mycket pengar på lite tid.

OM djurägare varit lite bättre medvetna hade detta kunnat stoppas för... säg 10 år sedan, men A1-formen är faktiskt det absolut sämsta som hänt djurhållningen på mycket länge. Många djur får leva för länge, för att man på försäkringsbolagens bekostnad vill experimentera en smula med olika behandlingar. Och djurägaren säger inte stopp.

Förebyggande vård och korrekt djurhållning hade också kunnat stoppa detta redan i vaggan, då mycket av de problem som gör att pengarna rullar i stid ström handlar om just handhavande.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Idag så sponsrar ju vi djurägare varandra ändå förresten genom våra försäkringar, de som inte vill vara med försäkrar förvisso inte.

Men jag är ändå lite nyfiken på vad ett skattesystem för djurägare skulle göra för sammanhanget :) Det kanske skulle bli helknas, men andra skatter man betalar så finns det ju också mycket där som man "sponsrar" saker man öht inte ens vill eller är intresserad av, men i slutändan så slipper var och en av oss om det inträffar stå för den större kostnaden ensam i många sammanhang, inte bara våran vård tex.
Jag är oerhört glad för att vi inte behöver försäkring för att få egen vård..eller tex betala skolgång helt ur egen ficka :crazy: Och just gällande försäkringsfrågan så är det otroligt mycket som görs eller bestäms över sitt eget huvud..

Men det är svårt..för i vissa sammanhang räknas djur som ting/föremål och i andra inte, men jag är ändå nyfiken i frågan.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Jag håller med, fullkomligt vansinnigt om man skulle skatta för djur. :crazy:
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Jag vill själv bestämma hur mycket pengar jag ska lägga på vård av djur, inte via tvång på någon separat skattsedel. Vilka horribla kostnader bara att administrera. Och ännu mer kontrollförfarande och bedrägerier.

Nej, var och en står för sina kostnader, vare sig det är via sin försäkring eller ur egen ficka hela vägen.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Men jag är ändå lite nyfiken på vad ett skattesystem för djurägare skulle göra för sammanhanget :) Det kanske skulle bli helknas, men andra skatter man betalar så finns det ju också mycket där som man "sponsrar" saker man öht inte ens vill eller är intresserad av, men i slutändan så slipper var och en av oss om det inträffar stå för den större kostnaden ensam i många sammanhang, inte bara våran vård tex.
Nej, jag ser tyvärr två avgörande minus med skattefinansierad djursjukvård. Dels det uppenbara - att sällskapsdjur trots allt är ett särintresse och i fallet med hästar en förbaskat dyr lyxhobby som det är litet väl vågat att tro att icke hästägare skall vara med och betala. Dels den lilla haken att skatteintäkter sällan eller aldrig är (läs: förblir) öronmärkta. Pengar in i statskassan används där de anses behövas bäst för stunden.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Djurskatt är ju en så korkad ide så att man inte ens tror nån allvarligt vill ha den?
Ska skattebetalare betala för att vissa håller sig med diverse husdjur de inte har råd med?

I så fall vill jag att min bil ska lagas på bilverkstad på skattebetalarnas bekostnad. :arghh:
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Jag skrev djurägare :)

Kanske inte skulle funka fullt ut med bara att betala skatt eller att det skattesystemet är att likna fullt ut med andra.., men tycker det borde finnas bättre sätt än hur det ser ut idag i alla fall eftersom att försäkringsbolag inte verkar vara att lita på och många veterinära kostnader är idag orimliga och att dessa två gärna hänger ihop/motarbetar.
Tycker problemen kan vara likartade då, för som försäkringstagare kan man inte bestämma över villkor heller då de kan ändras under tiden också hipp som happ.

Det är inget fel att ifrågasätta eller fundera i alla fall varför det blivit så dåligt som många känner av att det blivit och det kanske finns mer sätt att bedriva vår djursjukvård på?
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Det finns flera sätt att lösa problemet.
1. Ring runt till olika veterinärer/kliniker och fråga om priset.
2. Sluta direktreglera. Se ledsen ut vid kassan och säg att ni inte har försäkring. Sen tar man försäkringsbolaget efteråt.

Som det är nu så är det ytterst få som försöker jämföra priser. Det är lite "fult" att försöka pruta på sjukvård.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Fast nja?

Exakta prisbilder finns ju inte eftersom att vad man behöver genomgå i behandling eller undersökning sällan kan förutspås. Man kan ej heller på plats rådgöra alla prisuppgifter och säga "nej men nu stannar vi" för då gör man sig där också medskyldig till utdraget lidande för djuret i värsta fall

Det skulle jag inte göra och har hästen registreringsnummer så kan det säkerligen väldigt lätt kollas om man har försäkring eller ej - otroligt korkat och frågan är om det inte också räknas som försäkringsbedrägeri..eller om det öht ens hjälper då jag varit på både klinik som kan direktreglera mot mitt f-bolag och klinik som inte kan där jag själv vänt mig till f-bolag senare utan att ens nämna att jag har försäkring och jag tycker inte priserna varit så direkt lägre för det.
Och säg mig - är det inte märkligt i så fall att det ska vara billigare om man inte har en försäkring?? Borde i allra högsta grad enligt mig i så fall vara tvärtom..Det ska gynna djurägare att man har försäkrade djur! Men allvarligt talat så har jag börjat fundera

Sen förstår jag inte hur det ska avhjälpa skenade ökningar eller det faktum att försäkringar ändras så mycket vad gäller reservationer, höjda premier och att det verkar bli väldigt vanligt med motsträvigt f-bolag vid undersökning och behandlingar
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Det finns flera sätt att lösa problemet.
1. Ring runt till olika veterinärer/kliniker och fråga om priset.
2. Sluta direktreglera. Se ledsen ut vid kassan och säg att ni inte har försäkring. Sen tar man försäkringsbolaget efteråt.

Som det är nu så är det ytterst få som försöker jämföra priser. Det är lite "fult" att försöka pruta på sjukvård.

I en akutsituation kan det vara svårt att ringa runt och kolla priset med olika veterinärer, speciellt på jourtid. Däremot om jag råkar ut för något ska jag inte direktreglera, för det är inget måste på det. Dessutom tar kliniken ut 120 kronor för att direktreglera. Då är det bättre att betala räkningen, speciellt om priset automatiskt går ner, och sedan göra upp själv med försäkringsbolaget, för kliniken har egentligen inte med ens försäkring att göra.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

SJÄLVKLART ska man som konsument undersöka prisbilden. SJÄLVKLART.

Att ringa runt och höra vad aktuella undersökningar kostar (4 plåtar kota) ger ju en bra bild av hur mycket de krämar ut. Eller kolla vad klinikavgiften ligger på. Jag betalar 200 kr exkl. moms på min klinik. Åker jag till stora pråliga kliniken går det på över 1000 kr bara att gå innanför dörren.

Varför? För att det funkar. För att konsumenterna betalar. Blir man som konsument lite mindre villig att slösa med andras pengar (försäkringsbolagets) får man både billigare premier och bättre försäkringar. Och billigare vård. Vilket i slutänden gynnar... just det: djuret.

Sluta jaga efter att andra ska betala för dig, se till att hitta prisvärda alternativ själv så slipper du vara så beroende av att andra ska ta din nota.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 842
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 685
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 331
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp