Trasigt broddhål?

Denise99

Trådstartare
Hello! Skapar denna tråd på grund av min bristande kunskap gällande broddar (första vintern med egen häst)

Upptäckte idag att ena brodden på min häst trillat ur så jag ställde mig och skulle sätta i en ny. Men den fick aldrig fäste hur mycket jag än snurrade. Jag provade att rida och självklart hade den åkt ur igen. Provade att gänga om men brodden ramla ur återigen. Finns det något man kan göra själv eller är detta ett arbete för hovis?

Om det inte funkar att gänga om med vanlig gängtapp, eller om man lyckas dra gängtapp snett och förstöra gängorna så är det inte så mycket annat att göra än o skor om. Men har du inte testat att gänga så gör det först.

Hello! Skapar denna tråd på grund av min bristande kunskap gällande broddar (första vintern med egen häst)

Upptäckte idag att ena brodden på min häst trillat ur så jag ställde mig och skulle sätta i en ny. Men den fick aldrig fäste hur mycket jag än snurrade. Jag provade att rida och självklart hade den åkt ur igen. Provade att gänga om men brodden ramla ur återigen. Finns det något man kan göra själv eller är detta ett arbete för hovis?
Om gängorna inte är alltför förstörda kan det gå att linda in brodden med tejp (gängtejp tror jag det heter? rörmokare använder det bla, smal plastig tejp iaf) innan man provar att sätta i brodden igen. Ibland kan man prova med lite olika broddar också, vissa har större gängor än andra. Men annars är det hovis som gäller.

Om du lyckats få in brodden (skruvat i delen med gängorna i skon) och den sedan trillat ur så är gängorna rätt troligt kass på det viset att de försvunnit/slitits bort. Då behöver hästen en ny sko för att kunna få en brodd att fastna.

Om du bara fått i brodden lite gran o den skruvat ur sig eller lossnat för den satt långt ut finns det chans att du med hjälp av en gängtapp kan gänga upp gängorna i skon igen o skriva i bredden hela vägen o att den då sitter kvar.

Låter generellt som om du provat med en för smal brodd?

Jag hade en hel låda med brodd bl.a. från H**ks (från en såndär grå brodd-verktygslåda) som var helt värdelösa när jag plockade fram dem då de var för små för de broddhål hästen har i skorna.
Ja hade tills dess ingen aning om att brodd och broddhål fanns i olika storlekar, vilket fortfarande är en helt idiotisk tanke enligt mig.

Annars är det som alla andra skriver:
1. Gänga om med bra gängtapp. (det är stor skillnad på de bra och dåliga)
2. Om brodden fortfarande inte fäster betyder det antingen att hålet är för stort eller brodden för liten. Om hålet är för stort kan du prova gängtejp, om brodden är för liten får du prova annan brodd.
3. Om inget av det övre funkar måste hovis komma ut igen.

Tänk på att inte låta din häst gå med ojämnt antal brodd i skon, p.g.a snedbelastning.

Gänga om med gängtapp . Prova även med lite olika broddar.
Fungerar det inte hade jag lagt ner ;) har ibland haft någon häst med bara en brodd, funkar bra sålänge det inte är blankis.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 627
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama