Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

Ska ta diskutionen med ägaren till "Strimlaren" så fort jag ser henne. Tala om att hon antingen får börja ersätta för alla trasiga täcken och vara beredd på att ersätta mina dyra täcken också direkt dem går sönder så jag kan åka och köpa nytt direkt, eller ställa sin häst i egen hage (då får hon fixa eget vindskydd) tills täckessäsongen är över, för jag har inte råd och vill inte ha min häst med en Strimlare.

Och nej, jag vill inte förstöra mina fina täcken... Hade dem varit svarta eller något så hade det kvittat, men mina täcken har lite roligare färger än så...

Men snälla du.. :rofl: Jag hoppas att jag missuppfattat det hela, annars är du nog mer färgglatt märkesfixerad än praktiskt orienterad..
Du menar dessutom på allvar att "Strimlarens" ägare indirekt även ska sota för att din häst får skav av vanliga täcken? Det är väl ändå ditt val att köpa så dyra täcken i villfarelsen att de skulle vara så mycket bättre?
Det verkar mer som en prioritering av utseende och status än att hästen ska få vara just en häst som skitar ner sig, busar, fastnar i grenar & rullar sig på stenar och annat som också sliter på täcket.. Du pratar om klegg..men vad händer när fåglarna bajsar på täcket då? Ska fåglarna dirigeras om i luftrummet då eller förses med blöjor? :grin:
Nä, täcken är en förbrukningsvara som belastar "svinnkontot" och hur stort det kontot blir beror främst på grundinvesteringen. Köp ett bogskydd, ett billigt begagnat täcke i valfri kulör, låt dem gnaga o sluta gnäll..

//Cinnamon

Jag har valt att köpa dyra täcken för att dem håller bättre och dem sitter bättre. Jag har ett gäng billiga täcken, men dem glider bak så hon inte når ner att äta. Och ja, jag vill att mina täcken nu när det är massa snö ute ska få vara fina så länge det går. Visst, rullar hon sig eller ligger ner så självklart får hon göra det. Men jag vill inte ha massa tabasco på täckena som jag sen kladdar ner mig med och får i mitt ansikte och jag vill inte att mina täcken ska strimlas heller. Och varför ska min häst gå med massa bokskydd om hon inte får skav av sina dyra täcken? Ska jag utsätta henne för att få skav bara för att Strimlarens ägare ska slippa lösa problemet? Jag har ju täcken som sitter bra, men som är dyra. Varför ska jag behöva krångla när inte min häst uppför sig illa?

Ni som anser att det är den täckesätande hästens ansvar - gäller det även om den vars täcken blir ätna lägger på mycket, mycket, mycket dyra täcken? Eller täcken som sitter illa?

Hur många gånger behöver täckena gå sönder innan någon häst blir utnämnd till täckesmarodör och ägaren skyldig att betala? Hur trasigt måste täcket vara?

Eftersom ni är så klara över skuldfrågan måste ni även ha tänkt ut dessa svar.

PS jag hade hand om en liten nakenfis som klädde av sig - dvs trots att de bara var två, så var hans hagkompis i de flesta fall oskyldig.

Katten är juridiskt sätt inte en parallell.

Genom att släppa ut/låta släppa ut din häst tillsammans med andra hästar har du genom din handling givit ditt medgivande. Du har själv givit täckesmarodören tillgång till täcket.

Den som får kattpiss på sina utemöbler har (normalt sett) inte givit något medgivande till att katten ska få vistas på uteplatsen.

Täckena som blivit strimlade är totalt förstörda, dem går inte att laga. Det är bara remsor kvar av bakdelen på ena täcket...

Vad har illasittande täcken med detta att göra? Jag har dyra täcken som sitter bra. Har äntligen hittat ett märke som inte ger skav.

För mig handlar det inte om mängden täcken, det handlar om att vi alla ser när han står och drar i täckena... Så det är ingen hemlighet att det är han som sabbar täckena. Inget kul när man hittar halva täcket längre bort i hagen...

Jag har Inte sagt okej till att underhålla hästen med tuggleksaker. Då är det upp till ägaren att lösa problemet, ha hästen ensam, upplysa oss om att det är en Strimlare innan hästarna släpps ihop, förvarna oss om det så vi kan ta till egna åtgärder (skaffa skittäcken, spraya äckel på täckena), sätta munkorg på sin häst, eller stimulera hästen iallafall en dag i veckan...
Inte låta oss bittert erfara att det är en strimlare...

Vad som anses som medgivande bör vara när man släpper ut hästen med täcket på, så finns alltid risken att täcket kan hamna i konflikt med tänderna på någon häst. Det är medgivande.

Detta är en fråga som dök upp i vårt stall för ett tag sedan, orsaken var just att en boxsökande hade en häst som just var pigg på att massakrera täcken.

Sökande fick inte platsen efter förfrågan hos juridiskt ombud, så får man betala sina täcken själv även om de skadas av annan häst. Sökande hade då att välja på en munkorg om h*n ville ha plats i stallet, inget som accepterades.
Samtidigt ska denna person ha en eloge över att h*n inte undanhöll den infon om sin häst.

Det kan ju faktiskt vara så att hästen i just den här flocken börjat sin karriär som strimlare.

Men oavsett vilket, nu när det är konstaterat att det ÄR en strimlare är det väl inte mer än rätt att hästen får gå själv om det är så att resten av flockens ägare är trötta på situationen. Alternativet kan ju vara om någon har en naken häst som kan gå med strimlaren.

Själv flyttar jag hästen ur hagen om det är så att täckesnotan börjar bli ohållbar, och jag har förståelse för att min häst får gå själv om jag skulle vara ägare till en strimlare.

Jag har valt att köpa dyra täcken för att dem håller bättre och dem sitter bättre. Jag har ett gäng billiga täcken, men dem glider bak så hon inte når ner att äta. Och ja, jag vill att mina täcken nu när det är massa snö ute ska få vara fina så länge det går. Visst, rullar hon sig eller ligger ner så självklart får hon göra det. Men jag vill inte ha massa tabasco på täckena som jag sen kladdar ner mig med och får i mitt ansikte och jag vill inte att mina täcken ska strimlas heller. Och varför ska min häst gå med massa bokskydd om hon inte får skav av sina dyra täcken? Ska jag utsätta henne för att få skav bara för att Strimlarens ägare ska slippa lösa problemet? Jag har ju täcken som sitter bra, men som är dyra. Varför ska jag behöva krångla när inte min häst uppför sig illa?
Uppenbarligen håller de ju inte för "Strimlare" och det jag menar är att man får överväga huruvida det är ekonomiskt försvarbart att använda dessa dyra färgglada täcken då.
Det räcker med ett bogskydd för att till viss del förhindra "skittäcket" att glida bak. Att en häst inte skulle nå att äta med ett billigare täcke finner jag högst löjligt såvida täcket inte är för litet och snävt i övrigt.
Att kräva att "Strimlarens" ägare ska lösa dina skavproblem genom att ersätta dyrgriparna är ett lika klent argument som att dyrare täcken per automatik skulle vara så mycket bättre. Du kan inte kräva att h*n delar din uppfattning och betalar dig tusentals kronor för att dennes häst "uppför sig illa". Har man oturen att råka ut för en hagkompis med tuggbehov så får man helt enkelt bortse från märke, färg & form och välja en alternativ lösning som inte strimlar ekonomin. Det behöver inte vara krångligare än så!
Jag har dock full förståelse för att du inte vill ha tabasco på täcket, varför skulle man ha det..? Däremot är fågelbajs minst lika kladdigt och frätande men också lika svårt att värja sig ifrån som att ett täcke går sönder..

//Cinnamon

Skickade detta sms till Strimlarens ägare:
"Hej!
VI måste göra något åt att X strimlar täcken. Både X och X har fått sina täcken förstörda. (Min hästs namn) har rätt dyra täcken hon med. Så vi måste lösa det här innan fler täcken går åt. Annars så får ju X (strimlaren) gå ensam eftersom vi inte har råd att köpa fler täcken. Så hur löser vi det innan fler blir ledsna? //(Mitt namn + hästens namn)"

Jag tror Strimlaren var just Strimlare innan han flyttade till oss. Kanske det var anledningen att han inte fick vara kvar på förra stället...

Jag tycker det är bra att ställa frågan till ägaren. Då börjar ju en schysst diskussion istället för "du måste...". Nu är ägaren medveten om problemet och bollen ligger hos denne att fundera fram en lösning som fungerar för Strimlaren...

Mina täcken har ju inte gått åt ännu, tack och lov.
Jag tänker inte acceptera att jag ska få köpa täcken på täcken för att Strimlarens ägare inte gör något åt saken. Problemet är En häst, tar man bort den så är problemet borta.
Och ja, jag har hittat ett märke som sitter bra, varför ska jag behöva krångla till det och leta upp andra märken? Det har jag inte råd med. Jag har faktiskt inte råd med ett endaste täcke till, har min häst sönder täcket själv så naturligtvis köper jag nytt, men om det är Strimlaren som har sönder det så får den ägaren ersätta mig. Eftersom ägaren är medveten om problemet.

Jag valde inte själv att pållan skulle ha problem med passformen på täckena. Jag köpte ett gäng billiga täcken, men alla dem sitter lika dåligt... Det är bara dem dyra som sitter bra. Jag hade gärna fortsatt köpa billiga täcken så kunde jag köpt flera... Men nu måste jag köpa dem här dyra täckena...
Dem andra åker bak och trycker så hon inte når ner att äta. Och skaver. Medans dem dyra täckena ett dygn senare sitter precis där jag placerade täcket dagen innan.

Det var väl först efter ditt SMS som ägaren blev varse om problemet? Att det skulle vara anledningen till att den inte fick stå kvar på förra stället är ju bara spekulationer som du egentligen inte har belägg för.
Strimlarens ägare valde nog inte heller att hästen skulle ha problem att låta bli andras förbrukningsvaror, ändå kräver du att h*n ska lösa bådas problem..? Dina problem är att din häst "kräver" dyra täcken då den får skav av de billiga och att du nu inte har råd med fler märkestäcken (förståligt), men du kräver samtidigt att Strimlarägaren ska ha råd att ersätta dina skavproblem rakt av med ett lika dyrt täcke och dessutom bekosta och fixa ett eget vindskydd o hage för att du inte ska få dina dyra täcken strimlade?

Jag hoppas verkligen NI löser problemet gemensamt som du skrev i SMS:et så du inte som i tidigare inlägg anser att Strimlarägaren får lösa det bäst f*n h*n vill.. Ett sätt kan ju vara att låta Strimlaren gå med någon som är högre i rang..
Å du, varför inte sälja din samling av "obrukbara" täcken till nån som kan ha dem och därmed få hjälp till ett reservtäcke av favvismärket?

//Cinnamon

Har inte läst hela tråden men jag tycker lite såhär.

Jag stod tidigare i ett stall med 2 hagar som vi fick använda, en valack hage och en stohage. (dock var mitt sto det enda så hon hade 2 egna valacker i sin hage).
Min stora valack gick i valackhagen.

Det fanns en valack där som bet sönder allas täcken hela tiden.
Ägaren såg honom så vi visste att det var han.

Täckesmarodörens ägare fick köpa antibit som vi alla fick använda, då blev det bättre.
Men i såna situationer tycker jag den ägare skall köpa nytt också, eller ställa sin häst själv.

Men om det händer någon gång bara så får man ta smällen, det kan ju hända vemsomhelst.

Ägaren visste om det innan också, men tyckte bara "jag tar med tabasco så löser det sig..." Sen har vi inte sett röken av henne. Och inte har hon ens erbjudit sig att laga eller ersätta dem trasiga täckena...
Ingen vits att sälja budgettäckena, får knappt något för dem... Måste tvätta dem först isåfall och då försvinner impregneringen. Så jag har dem som nödfallstäcken...

Senast ändrad:

Det är det jag försöker få fram, att händer det inte något drastiskt snart för att få stopp på det så får den hästen stå själv. Ägaren till två av hästarna är bortrest ett par veckor till så vi andra får offra våra täcken under tiden till den ena drabbade hästen...

Om det är tillfälligt, kan man inte ta av hästen täcket då och ge dem mat istället.

Det är det jag försöker få fram, att händer det inte något drastiskt snart för att få stopp på det så får den hästen stå själv. Ägaren till två av hästarna är bortrest ett par veckor till så vi andra får offra våra täcken under tiden till den ena drabbade hästen...
Jag tycker alltid att man ska flytta den "stygga" hästen, inte de drabbade.
Det ska inte behöva kosta er flera tusen bara för att en häst tuggar sönder allt.

Om det är tillfälligt, kan man inte ta av hästen täcket då och ge dem mat istället.
Det funkar inte för många klippta hästar..
Grovfoder gör självklart saken bättre men i den här kylan som tex vi har nu om nätterna får inte min klippa gå täckeslös, då fryser hon trots fri tillgång.

Hur då tillfälligt? Så fort täckena åker på igen så kommer han ju bita sönder dem igen. Då ska alla hästarna gå nakna resten av säsongen. Det funkar ju inte. Då fryser hästarna...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 393
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka