Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

*knapplån*

Jag har haft hästar som bitit täcken, men oftast har jag fått mina täcken sönderbitna. Då är det MITT val om jag vill flytta min häst till en annan hage, eller börja laga/köpa nya täcken. Med facit i hand - hagkompisen tuggar täcke - måste jag ju fatta något beslut. Att lägga över det på hästägaren (att det skulle vara en uppfostranssak är ju bara löjligt) tycker jag inte håller. Det är fortfarande MITT intresse.

Skulle vara intressant om du ville svara på vad du tycker om mitt exempel med katten, Lovisaleonora_.

När det gäller lösgående katter är det mer reglerat i lag, och lagen har också prövats flera ggr.
Det som gäller är:
* man får inte skjuta en katt som ställer till trubbel för sina grannar genom att pinka osv. Inte ens om det är solklart att det är en förvildad katt.
* ägaren är skyldig att ersätta det katten förstört utomhus tex utemöbler, bil osv.
* det är husägarens plikt att se till att katten inte kan gå in i bostaden, det är inte en rättighet att få ha dörren öppen och slippa få in ovälkomna katter.

Har vad jag vet inte hört att ngn lag prövats när det gäller hästar som förstör? Annat än när det gäller en hingstägares ansvar
.

Svanslappar räknar jag kallt med att de kan ryka, grimma undviker jag överhuvudtaget att ha på i hagen p.g.a. olycksrisken....

Jag går efter 2 alternativ.

1.ha en täckesbitande häst med en annan/andra hästar som inte behöver täcken på sig i hagen.
2.ha täckesbitande häst ensam i hage.

Här åkte 8 täcken på en vinter & ärligt talat har jag inget intresse av att köpa så många nya täcken på ett år, vare sig jag har råd eller ej.Jag har ättre saker att lägga ev pengar på helt enkelt.
Då får en häst klara sig ensam i hagen, den har andra hästar i hagar bredvid & i stallet.

Har vad jag vet inte hört att ngn lag prövats när det gäller hästar som förstör? Annat än när det gäller en hingstägares ansvar
.

Nej och jag pratar inte om lagar utan vad jag anser är moraliskt rätt. Att ta hand om det som orsakar reella problem åt andra istället för att säga att det är dem som ska fixa problemet.
Det finns ingen lag på att man inte får vara otrogen eller ... om du förstår mitt exempel?

Även i fallet där min häst går ihop med en täckesmarodör hade jag flyttat min häst, men kan fortfarande inte förstå hur det blev min skyldighet att flytta min häst för någon annans häst tar sönder min täcken eller skadar den.

Sen när är det inte hästägarens ansvar att ta hand om sin utrustning? Och se till att hästen mår bra, som i det andra exemplet.?
Skulle iofs inte se det som en skyldighet, snarare något man gör för ekonomins skull (och/eller att man inte vill att ens egen häst ska få samma ovana).

*knapplån*

...fick ägaren faktiskt ett täcke jag hade liggande. Hon blev väldigt överraskad och sa att det behövde jag absolut inte göra, hon fick ju stå sitt kast.

Så där har jag också gjort, blev uppskattat men hon såg mer ut som jag kom från yttre rymden:eek:.

Då min häst delade hage med en riktig täckesmarodör hade vi tre alternativ att välja mellan.

1. Skita i att han hade sönder min häststäcken
2. Låta min häst gå ensam
3. Hitta en lösning mellan oss ägare.

Lösnigen blev att min häst täckades med redan lagade täcken som marodörens ägare hade liggande. jag lagade de han hade sönder och ibland fick jag ett nytt.

Men ALDRIG jag skulle kräva en annan människa på ersättning för någor som jag anser vara en smäll man får ta om hästarna ska få leka och gå ihop. Nästa gång kanske det är min som slänger iväg käften och drar en reva. Eller hamnar i en hage där de andra hästarna täckas med täcken i urkass kvalitet som går sönder bara men tittar på dem;).

TrådLån

Jag har en täckesmarodör i min hage. Ena hästens HW täcke är totalt förstört, en annan hästs täcke har han haft sönder helt och nu väntar jag bara på att mina sprillans nya svindyra täcken ska bli förstörda.
Jag vill inte kleta in mina täcken i tabasco och skit, förstöra mina fina täcken liksom...
Vems ansvar är det? Nu är det två hästar som fått sina täcken totalt förstörda. För pållen tar tag och drar och gör slamsor av täckena. Inga små bitmärken, utan det rivs totalt sönder så det liksom inte finns något kvar att laga.
Är det upp till mig att köpa nya täcken till min häst stup i kvarten (pållan har dyyyyra kvalitetstäcken)? Eller är det upp till täckesmarodörsägaren att göra något åt sin egen häst (typ munkorg eller börja stimulera sin häst så den slutar med dumheter)?
Kan jag kräva ersättning om mina sprillans nya täcken går sönder?
För det är inte ett täcke han haft sönder längre...
Och ägaren verkar inte bry sig nämnvärt eftersom det drabbar ju inte henne att vi måste köpa nya täcken...
Ska vi sära på hästarna så får ju hennes häst gå ensam för ingen vill ju ha sin häst med en täckesmarodör...
Och vi har bara en hage med vindskydd, så ska han gå ensam (hästarna går på lösdrift) så får han gå utan vindskydd...
Eller också får ägaren flytta sin häst...
Vad gör man?

du kan ju inte lasta ägaren för att täckena går sönder. Skulle du själv vilja betala de andras täcken om din häst haft sönder dem? Antingen så får ni dela upp hagarna på ett annat sätt eller så köper ni billigare täcken.

I ett tidigare stall hade vi en täckesbitare. Alla hästar hade ett tunt regntäcke utanpå originaltäcket som inte gjorde något att hästen tuggade på. På så sätt var det inte det dyra täcket som gick sönder utan slit och slängtäcket!

jag är ju tvingad att ha dyra täcken på min häst eftersom det är de enda som passar, billiga täcken får hon skav av. Jag tänker inte slänga på dubbla täcken heller, det blir på tok för varmt och tätt. Varför ska jag behöva köpa nya täcken för att ägaren knappt ens är där och borstar på sin häst så den biter och river av understimulans? Min häst är ju snäll, varför ska jag då straffas för att jag tar mig tid att stimulera min häst så den inte gör dumheter?

hästen behöver inte bita på täckena bara för att den är understimulerad! Vad ägaren gör med sin häst eller inte tycker jag inte att du ska lägga dig i, alla gör olika!

Antingen får du väl acceptera situationen eller så får du flytta din häst. Du kan inte tvinga hästägaren att köpa nya täcket åt dig bara för att hästen biter sönder dem. Det kan mycket väl vara din häst också som biter i täckena. Ni har väl inte dygnetruntbevakning?

Ett ofodrat regntäcke gör inte att det blir varmare!

jag vill inte behöva hålla på och krångla med dubbla täcken. Då kommer min pålle garanterat få skav. Ska alla vi andra flytta då menar du? Vi är allihopa lika irriterade. Ska prata med ägaren nästa gång jag ser henne, och tala om att om mina täcken går sönder så får hon ersätta det. Eller också vara förutseende och sätta munkorg på sin häst.

vänd på steken, skulle du ersätta de andra hästarnas täcken om det var din häst som bet sönder? Knappast!!

Var och en ansvarar för sina täcken oavsett vems häst som biter! Att inte ens vilja testa med antibitkrämer med motiveringen till att täckena blir smutsiga är ju fullkomligt löjligt!

Så länge ni inte har någon förbindelse med kontrakt som reglerar täckesbitning kan ni inte kräva henne på ersättning! Hästar är levande djur, men det verkar du inte kommit underfull med.

jag personligen tycker inte att det är så mycket att tjafsa om när hästarna busar och leker, de är ju två (eller flera) och ingen vet vem som gjorde vad, det kan ju tom vara den egna hästen som har haft sönder täcket. Men om det finns en täckesmarodör anser jag att det är ägarens ansvar att dels informera övriga hästägare samt att i alla fall göra ett försök att vänja hästen av vid beteendet.

så jag ska stå för massa täcken för att hennes häst tycker det är skitskoj att bita sönder dem? Jag tänker inte ta av mina pengar för att hennes häst ska få roa sig. Vore det min häst som bet sönder täckena så skulle jag försöka lösa det. Och hade jag en häst som verkligen gjorde slamsor av täcken så skulle den få gå ensam tills täckessäsongen är över...
Alternativt letat upp en lösdrift med islandshästar som ganska ofta går nakna oavsätt väder...
Och nej, jag vill inte förstöra mina fina täcken... Hade dem varit svarta eller något så hade det kvittat, men mina täcken har lite roligare färger än så...
Och det var inte antibit hon tänkte spruta på utan tabasco...

det kan inte vara dem själva som har sönder täckena eftersom täckena gått sönder bak, hela bakdelen av täckena har rivits loss...
Jag tycker visst det är en stor grej när det är täcken för flera tusen som går sönder... Då tycker jag faktiskt det är upp till hästägaren att lösa det. Hur ägaren löser det är inte mitt problem, huvudsaken är att det löser sig, men jag vill inte ha fläckar på mina nya täcken som inte går bort... En sak om dem blir smutsiga i hagen, men jag vill inte ha en massa kladd på dem...

Du vill inte ha fläckar på täcket? Då har du hamnat i fel sport, hästar är inga rena djur! Hur gör du om det är lerigt ute, står hästen inne då? Den kan ju smutsa ner täcket...

Vi flyttade precis från det stall med en täckesätare som hagkamrat. Inte för just den anledningen, men det är skönt att idag få ha sina täcken ifred. Jag har själv ersatt kollegorna i stallets täcken om det skett något sådan med tidigare häst. Det har aldrig varit ett krav, men jag har gjort det för att det kändes rätt för mig. Har aldrig krävt att någon annan ska göra det. Men, det är inte trevligt att vara inne på det tionde täcket som blivit strimlat. Skönt att vara tillbaka på "hemmaplan" med icke täckesförstörande hästar :D

Leran borstar jag ju bort sen när den torkat, men jag vill inte ha massa tabascoklegg på mina täcken. Det är en sak med lera på täcket, men massa grejer som kladdar... Det vill jag inte ha. Är det konstigt att jag inte vill att folk smörjer mina täcken med saker jag inte godkänt? Antibit är okej, det är just tabasco jag inte vill ha, eller senap eller annan skit...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 393
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?