Sv: Trasiga hovar
Du kan försöka lite Biotin supplement.
Tro inte på Hoof Dressing men det skada inte att försöka.
Du kan försöka lite Biotin supplement.
Tro inte på Hoof Dressing men det skada inte att försöka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Din hovis har rätt när han säger att ingenting man lägger utanpå hovarna hjälper. Risken är istället att man förstör hovarna om man smörjer dom med allt möjligt skit. Hovväggen skyddas av ett naturligt lager av fett och vaxer. Detta lager fungerar som en fuktbarriär. Det skyddar hoven från utifrån kommande fukt och hindrar samtidigt inre fukt i hoven att tränga ut. På så sätt håller hoven en jämn fukthalt och undviker stora fuktvariationer som skapar spänningar i hoven som kan göra att hovspricker uppkommer.
Det som hjälper är en balanserad foderstat samt en korrekt verkning av hoven.
Man kan jämföra att smörja hovarna med vårat hår, som också är "dött material", och det behandlar vi med balsam och inpackning för att det ska bli mjukt och hållbart
Detta är vad mina hovslagare sagt också.
Det enda som kan ha effekt är att smörja kronranden, det räcker med vanlig rapsolja, behövs inget specialfett. Hovväggen finns redan, det är dött material och kan inte ta till sig något, precis som våra naglar.
B-vitamin hjälper hovtillväxt. Finns även i foderjäst.
Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag hoppas helt enkelt att jag kan bli lite klokare om jag skriver en egen tråd
Min häst har fått hovar som rasar sönder. Enligt hovis är det skorna som är för tjocka vilket gör att hoven får dålig kontakt med marken och hovarna blir torra. Men nu har det varit geggigt som sjutton o hästarna står i lera hela dagarna, det är väl blött? Eller är lera uttorkande? Hovis fick nästan inte på skorna igen efter tappsko då dom var så torra så det gick inte att göra nya hål för sömmen. Men hovarna växer bra, 1 cm på 5 veckor, så tillväxten är det inget fel på...
Men det jag funderar över är vad jag kan göra! Har blivit tipsad om Matolja, men sen har jag läst att det inte är bra med vegetabilisk olja, utan att det ska vara animalisk.... Samtidigt som min hovis säger att ingenting man lägger utanpå hovarna hjälper, så vad finns det för något man kan ge i maten?
Det är liksom fel tid på året att gå barfota nu eftersom det är så himla isigt och halt ute.... Brodden behövs!
Någon som har erfarenhet och provat något bra kosttillskott??
#Förvirrad#
Både ja och nja. Många balsam och inpackningar är sprängfyllda med silikon och annat som (vad reklamen än säger) lägger sig som en hinna/ett skal runt utsidan av hårstrået och därmed gör att det känns mjukt, lent, starkt, lätt att reda ut och fint. Men dessa är egentligen mer jämförbara med t.ex. nagellack - det skyddar ytan men gör egentligen inget åt insidan.
Men jag kan hålla med om jämförelsen; hår som "dött" (dvs blivit slitet etc) går inte att rädda, det är förstört, men om man använder t.ex. olja av ett slag som tränger in i hårstrået kan man få det som växer ut att bli starkare och friskare. Lite samma tror jag att det är med hovar; det som blivit förstört hjälps troligen inte, men om man tar hand om hoven kan man få den hov som växer ut att bli stark, frisk och fräsch.
//Liten, som inte kunde låta bli
*kl*
Jag har också fått lära mig att det är kronranden som det eventuellt kan hjälpa att smörja in med t.ex. olja eller fett. Att det är därför som det kan ta en sån nedrans tid att få ordning på riktigt risiga hovar - för att nytt material måste växa ut och i takt med det verkas det gamla/förstörda bort (på ett korrekt sätt).
... men om hästen är föd med dåliga hovar då är det inte mycket man kan göra åt.
Min foderstat är välbalanserad efter konstens alla regler och den ena hästen har fantastiska hovar medans den andra, efter den här torra sommaren, har blivit jättespröda.
Så tyvärr räcker det inte alltid även om jag håller med om att foderstaten är det absolut första man måste kika på!