Trasig tand.

Sv: Trasig tand.

Det var tillåtet att äga sådan d¨å jag hade den. Året efter han föddes infördes avelsförbud på dessa.

Ok, jag förstår att olika raser kan ha olika tänder beroende på nosens form osv. Men jag tycker fortfarande att tänderna ser helt oanvändbara ut (även om ni säger att det är "normalt"). Bortsett från att de sitter huller om buller ser de ju helt "nedgnagda" ut... speciellt i överkäken. Förstår inte hur hunden kan gnaga ben med de där stumparna...

Eftersom jag inte vet något om rasen (förutom att Farmor och Farfar hade en bjässe till hane när jag var liten) googlade jag och fick reda på det här:

Från aktivhund.se
Käkar/tänder:
Underkäken skjuter ut framför överkäken och skall vara lätt böjd uppåt. Boxern skall ha underbett. Överkäken skall vara brett ansatt i skallen och endast obetydligt smalna va framåt. Tänderna skall vara starka och sunda. Incisiverna skall vara ansatta så regelbundet som möjligt i en rak linje. Hörntänderna skall vara stora och placerade på så stort avstånd ifrån varandra som möjligt.

Här finns bilder på hur tänderna bör se ut...
http://www.boxerklubben.nu/05-exterior1.htm

Jag vidhåller därför mitt uttalande om att tänderna ser tokiga ut i jämförelse med rasstandarden och att en vetrinär absolut bör se över dem så att hunden inte har ont... om denna tandställning är normal bland boxrar idag tycker jag även att alla som avlar boxer ska ta sig en stor funderare på vad man håller på med!

*delvis knapplån*

Nu har vi känt ordentligt på tanden, och vi avvaktar ett tag innan vi ringer. Hon verkar inte ha ont, hon äter som vanligt när man tittar, hon gnager ben/pinnar som vanligt och jag testade att kampa med henne och hennes bett skiljer sig inte mot förr. Har pratat med några hundkunniga jag känner, varav två som haft hundar med avbrutna tänder, som tycker att vi kan avvakta. (Det har ingenting med pengar att göra dock, uppfödaren erbjöd sig direkt att betala, men jag ansåg att vi kunde dela då vi faktiskt inte vet var hon skadade tanden).

Så tack för råden :-)

(Vill ni diskutera tanduppsättningen hos boxer får ni gärna fortsätta med det, jag avstår eftersom jag inte kan något om det. Jag antar bara att hennes tänder är okey eftersom hon är utställd ett flertal gånger och då fått tänderna kontrollerade.)

Du gör ju givtevis som du vill, men jag vill ändå bara inflika att man inte märkte något på min tik heller - hon åt, lekte med stora pinnar, gnagde ben etc precis som vanligt. Det som tydligen kan knasa till det är att det kommer in bakterier i pulpan och att det kan bildas en varficka under tanden om man inte gör något åt det. (Om det nu är så att det är lite av pulpan som syns på din bild.)

Jag ska kolla igen, du menar att det skulle se ut som något svart mitt i?

Förmodligen blir det ett veterinärbesök inom snar framtid ändå, men av annan anledning, så jag avvaktar tills dess i alla fall, så slår jag två flugor i en smäll om några veckor.

Jag vidhåller därför mitt uttalande om att tänderna ser tokiga ut i jämförelse med rasstandarden och att en vetrinär absolut bör se över dem så att hunden inte har ont... om denna tandställning är normal bland boxrar idag tycker jag även att alla som avlar boxer ska ta sig en stor funderare på vad man håller på med!

Nog för att det ser ut som om tänderna är inkastade på måfå men jag tror nog att om hunden hade lidit av bettet så hade nog TS märkt det vid det här laget. Det finns gott om hundar som har knasiga bett men som lever, gnager ben och är glada ändå.

Vääääldigt OT men jag måste säga att jag höjde lite på ögonbrynen när jag läste att hundens uppfödare faktiskt väljer att avla på det där bettet.

Men om bettet vore så väldigt tokigt, skulle en uppfödare verkligen avla på henne då? Jag har svårt att tänka mig att vår uppfödare skulle göra det, han har överlag väldigt bra hundar och är himla noga med allt.

Jag är så oinsatt och har inte något intresse för varesig avel eller utställning, jag gör bara det som jag ska göra enligt vårat avtal. Några utställningar, mentaltest, de olika röntgenundersökningarna etc.

Men om det nu vore så illa att ni tom tror att hon har ont, skulle jag inte fått höra det tidigare av domare och veterinärer som kollat tänderna?

Ont tror jag inte att hunden har. Men bettet är inte vare sig korrekt eller fint, så mycket säger min kunskap mig. Sedan kan jag inte svara för hur uppfödaren resonerar när denne väljer att avla på hunden, men jag skulle nog ha tänkt en extra gång innan jag bestämde mig för att para en tik med ett sådant bett.

Har inte boxer underbett?
Är inte insatt i avel, men jag har hört från flertal personer att boxer är en "sjuk" ras. Kan detta stämma?

Hjärtproblem är väl boxerns sjukdom.

Saxat från boxerklubben:

Några av de sjukdomar som dock kan förekomma inom rasen är:

* Höftledsdysplasi (HD), en sjuklig förändring av höftens ledhåla
* Knäledsartros, vilket yttrar sig i hälta och smärta
* Spondylos, vilket innebär pålagringar mellan ryggkotorna och
gör att hunden blir stel och får ont i ryggen
* Furunkulos, som innebär & ökad infektionskänslighet med bl.a. bölder mellan tassarna som följd
* Allergier och andra hudsjukdomar, med klåda och rodnad samt svullnader, förekommer hos en del individer.
* Blåsljud på hjärtan kan förekomma hos Boxer. Detta
bör kontrolleras då det i vissa fall kan vara aorta stenos eller annan hjärtsjukdom

Tack :)

Hemsk människa jag är som har en boxer :(

Men vad har jag gjort för att behöva försvara mig hela tiden? JAG avlar inte på henne.

Men hon är i alla fall röntgad i höfter och knän och de var okey. Hon och hennes kullsyskon ingår i en hjärtstudie (var minns jag inte), ingen av syskonen hade några blåsljud. Och tack och lov har hon inga exem, ingen klåda och hon har fin päls. Dock ett par tunnpälsade fläckar som kommit efter valparna, jag hoppas dom går bort snart.

Jag tycker fortfarande att jag har en fin, frisk och trevlig hund.

Senast ändrad:

Tack :)

Hemsk människa jag är som har en boxer :(

Men vad har jag gjort för att behöva försvara mig hela tiden? JAG avlar inte på henne.

Men hon är i alla fall röntgad i höfter och knän och de var okey. Hon och hennes kullsyskon ingår i en hjärtstudie (var minns jag inte), ingen av syskonen hade några blåsljud. Och tack och lov har hon inga exem, ingen klåda och hon har fin päls. Dock ett par tunnpälsade fläckar som kommit efter valparna, jag hoppas dom går bort snart.

Jag tycker fortfarande att jag har en fin, frisk och trevlig hund.

Och tänk vad hemsk jag är som skaffat en mops :angel:
Men det roliga är att alla som träffat henne har helt ändrat uppfattning om mops. Ja till det possitiva alltså :)

Det är roligt, att folks åsikter vänder. Det många tycker om vår boxertjej är först "Oj, vad farlig hon ser ut, är det en kamphund" (:grin:). Och sedan "Hon kan inte vara så gammal va, är det en valp?" Hon är rätt liten, men otroligt muskulös (ja innan hon fick valpkullen, nu behöver hon både musklas och äta upp sig lite). Och sedan hur busig som helt, därför tror många att hon är väldigt ung. Men nu är hon i alla fall tre, och börjar äntligen kännas lite vuxen i sättet.

Hon är nog en "typisk" boxer. Rätt vild, inte så smidig men otroligt snäll mot både barn och andra djur. Hon passar vår familj som handen i handsken.

Boxern är en en väldokumenterad ras när det gäller sjukdomar och har fler avelsprogram för att minska de som finns. Många raser lider av rasrelaterade problem men alla är inte lika öppna med och jobbar för att motverka dem.

Jag tycker inte att man ska vara mer rädd för att köpa en boxer än någon annan större bruksras men som med vilken hund som helst ska man noga kontrollera föräldrardjuren och syskon så att inga ärftliga sjukdomar finns.

Ang bettet så ser många boxerbett ut på det där sättet, och nej man kan inte jämföra med en långnos. Utställningsdomare brukar inte vara så petiga med boxerbett (finns självklart undantag) och jag har inga synpunkter på huruvida man ska avla eller ej på det.

Jag ska kolla igen, du menar att det skulle se ut som något svart mitt i?

Precis, en prick. Det är dock inte säkert att pricken måste vara svart.

Förmodligen blir det ett veterinärbesök inom snar framtid ändå, men av annan anledning, så jag avvaktar tills dess i alla fall, så slår jag två flugor i en smäll om några veckor.

Vill inte verka som någon olyckskorp, men de var lite oroliga över att den 1,5 vecka som jag var tvungen att vänta på "tandläkartid" skulle göra att det hann bildas en infektion... Nu gjorde det som tur var inte det, men jag tänkte bara så att du vet. :) Hoppas att det löser sig och att det inte är någon fara!

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 969
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
906
Senast: Takire
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Höstföräldrar 2023