Trasig nos.....

Hera

Trådstartare
Natten till torsdag så fastnade min tvååring i något, antar att det kan ha varit vattenspannen, och slet upp näsan. Hela yttersidan på näsvingen var lös, säkert en 10 cm flärp som hängde och slängde.

Veterinär kom ut och sydde ihop henne. Hon trodde att det skulle läka ihop fint.

I fredags kväll så hade stygnen släppt längst ner så nu sticker en liten flärp på ca 1.5cm+ ut där nere. Ringde till den veterinär som hade jouren och han säger att det inte går att sy igen, att det kommer att läka ihop av sig själv. Han säger oxå att det troligen släppt pga att det varit mkt svullet.

I går lördag när jag kommer hem från jobbet så har det runnit blod och vätska inne i näsborren som har levrat sig, fliken ser gulaktig ut och nosen lukar riktigt illa!:eek: Ringer veterinär igen som säger att det ska vara så och att jag inte ens behöver tvätta såret.

Jag tvättar såret ändå med ljummet vatten för att få bort dagen smuts och lite annat äckligt gegg. Hon har jätte ont när man gör det men står modigt kvar. Hon har ingen feber i alla fall.

Vad har ni för erfarenheter?
Läker sånt här ihop fint?
Ska jag stå på mig och försöka få fatt på en annan vet imorgon?
Det ska väl ändå inte lukta illa?:cry:

Jag har bilder ifall någon vill se...
 
Sv: Trasig nos.....

Jag vet flera mular som läkt ihop jättefint. Nu har jag inte luktat på dom , men under läkningsprocessen kan man ju tänka sig att det luktar lite. Om det förfärligt ut kan du väl ringa igen till din första vet igen och höra. Bättre en gång för mycket.
 
Sv: Trasig nos.....

Jag hade ringt vet igen..
hade nog velat ha ett till utlåtande från en vet som tittat!!
Hoppas iaf att de läker fint!!

Hejsvejs!
 
Sv: Trasig nos.....

Jag har pratat med hon som sydde ihop pållan i Onsdags och hon är en kollega till han som har jouren i helgen. Så han ska vara väl informerad...

Han sa något om att snittytan hade varit så tunn att den delen som nu släppt troligtvis skrumpnar ihop pga att blodtillförseln är för liten...
 
Sv: Trasig nos.....

Min ponny krockade med en ambulandsbackspegel och slog upp ena närborren. Hon fick också en liten flik som inte ville ligga intill resten av nosen utan stog ut. I början var den lång men det mesta skrumpnade och trillade av. Nu har hon som en liten knöl där, men inget man tänker på om man inte kollar noga. För mig gör det ingenting att det sitter en knöl där, vi åker på utställningar ändå. Lite charmigt med personliga ärr, och ett minne som visar att det kan gå bra trotts att det är bilar och motorvägar inblandade.
Hoppas det läker bra och som du vill ha det, lycka till.
 
Sv: Trasig nos.....

Min unghäst, fick en STOR muskelskada i sensommras. Muskeln bak på låret hade slitits av, och hängde ut som en fläskfilé. Var det värsta jag sett i hela mitt liv. Han hade hoppat ut ur sin hage. Stod för tillfället i egen hage, då han just blivit kastrerad...!
Vet kom och sydde ihop han, och satte drenage. Innan vet kom, var jag säker på, att min unghästs sista dag hade kommit. Men det sa vet att det hade den inte gjort. Gick fint att sy ihop honom, både muskeln, och "huden". Två dagar senare hade såret gått upp, och muskeln bukdade ut. Gick inte att sy igen, då det skett under natten , och jag inte upptäckte det förens på morgonen. Fick helt enkelt lov att läka av sig själv, hur fult det nu skulle bli. Det varade lite, och vätskade. Vet var ute ofta och tittade till honom. Eftersom detta var en så stor skada, så skulle vi inte peta i det allt för mkt. Bara ta bort det värsta, så det inte belv inflammerat. Han stod på massor av smärtstillande och andra mediciner under denna tiden. Idag har han en bula på låret bak, och ett stor ärr, men det gick bra, och muskeln fungerar som vanligt.

Ett annat exempel. Min gamla ponny, hade för ett litet tag sedan spräckt underläppen, ca 3-4 cm. Jag ringde vet, som jag beskrev precis hur det såg ut osv. Vet trodde att hästen rullat fast, coh när hon sedan i "ren panik" försökt tagit sig loss, så hade hon tagit i så, och dängt huvve/mulen i väggen, och spräckt underläppen. Vet, som inte jobbade just denna dag, men är våran "husvet" svarade ändå, och hjälpte mej via telefon, men kom inte ut till oss. Kom inte pga att det var en gammal häst, som varken skulle tävla lr visas (hon var noga med att säga att det absolut inte är ngn skillnad på gamla o unga...) så skulle detta få läka av sig själv, och kanske bli en lite bula på underläppen. Detta hände för ca 2 månade sedan. Idag syns absolut ingenting. Hade lite svårt att äta de första dagarna, men hon kom på fina medoder att käka redan första dagen, utan att pilla i sig hö´t med läpparna. Idag käkar ho som vanligt, coh det syns ingenting.

Skulle gärna se bilder på din kuse. Om du är orolig, tycker jag verkligen du ska ringa vet, ich ivarjefall rådgöra med denna.

Här kommer en bild på min unghästs skada, innan den hade gått upp. Känslika bukisar, kanske inte ska titta, men det ser inte "så farligt" ut, tycker jag som såg det före det syddes, och efter, när det hade spruckít upp.
http://photobucket.com/albums/a382/jezzie-/th_Bild003.jpg

http://photobucket.com/albums/a382/jezzie-/th_Bayleessrefterattvet.jpg


Bilderna blev små, kan fixa större om ngn vill se "otäckheterna" Syns inte så bra på dessa två, då de är så¨små. Tyvärr har jag ingen bild på gammelhästens läppskada.

De flesta skador "utvärtes" läker fint. Skadan ovan var ju både in och utvärtes, men inte i ngn led. Har din häst ingen feber, så är ju det bara ett gott tecken. Men som sagt. Känner du att du vill ringa vet, så gör det. Själv så har jag i dagens läge, blivit lite härdad, efter unghästens bravader:p

Hoppas att mitt inlägg inte var alldelsef för lång och tjatigt,jag ville bara med detta säga, att det nog kommer gå bra, och visa medkänsla, i din "oro"
 
Sv: Trasig nos.....

Här kommer ett par bilder. Nu har ytterligare några stygn gått upp, ca hälften av det som var sytt. Fortfarande kletigt och det luktar om henne.

Jag har ringt kliniken nu eftersom veterinären som har jouren inte verkar bry sig. Kliniken säger att det inte ska lukta illa och att hon behöver medicineras. Jag fick tid imorgon. Antagligen så får det läka ihop som det är nu och så får man göra en liten "skönhetsoperation" om ett par veckor när man vet vilken hud som dött osv. Ev ska de sy henne imorgon, men inte säkert.

Trasig_nos_3.jpg


Nu ser denna bild inte alls lika illa ut idag eftersom det nu är mkt värre...
 
Sv: Trasig nos.....

Min häst Lasse slet upp näsvingen när han ville bli cool och ha piercing i näsan.;) (med en spann smart lasse)

Iaf så fick vi åka till ATG i Karlstad för att sy ihopa skiten. Han lät ingen komma nära den delen som hängde och slängde däremot så verkade han inte ha ont. (rädd om näsan)
Han blev sydd och det läkte fint. Tog stygnen nå vecka senare. Då hade en bit skrumpnat och trillade bort. Mer va det inte. Idag har han en något mindre näsvinge än tidigare.

Har hört fall där det varit som med din. Det läker rätt bra oftast. Men ta den till klinik som du är osäker..
 
Sv: Trasig nos.....

Vad bra att du får medicin utskrivet. Mitt förra inlägg var väll iofs inte så givande, men jag ville bara, som sagt "hjälpa" dig, om du förstår vad jag menar. Att liksom se positivt, även om skadan inte var så stor, så blir man ju orolig. Självklart så ska det ju inte lukta illa. Men som tur var så hade ju kusen inte feber iaf. Med medicin, brukar det läka fort, när den börjar "verka". (vad sa de om att tvätta det förresten?visst skulle du väll tvätta.....lr?) Ang skönhetsoperation, så pratades det om det med gammelhästens läpp, men eftersom hon är soppas gammal, o inte ska tävlas, och så syntes ju det inte så mkt, så blev det varken ihopsytt, lr ngn "skönhetsoeration". Din kuse kommer säkert bli nästan som förut igen.

Skönt för dig, att du fick mera "hjälp" nu iaf, coh slipper vara orolig.

förstår att det ser värre ut nu, efter vad du beskriver. Ser ju inte så jätte kul ut på bilden heller.

Lycka till! Skulle jätte gärna se bilder, sen när det läkt ihop, om du vill lägga ut nya bilder då. Men det behövs ju inte. Är bara jag, som jobbar inom sjukvården som alltid är så "nyfiken" på sår, och sådana saker.
 
Sv: Trasig nos.....

Men jösses, va illa han/hon måste ha sytt... Även om det är ett utsatt ställe så ska ju stygnen sitta kvar! det där kommer INTE läka ihop av sig självt, och antibiotika skulle sättas in direkt. Vilken usel veterinär du fick ut. Sorry, men jag skulle faktiskt bli vansinnig och diskutera saken vidare med första vet. Visst kan det vara jobbigt och anmäla och så, men det finns ju gränser för hur man beter sig gentemot sina kunder (dig) och hur man behandlar sina klienter (hästen). 1. Ett sår som luktar illa, är ju infekterat.
2. Om en flärp skulle växa ihop av sig själv skulle suturen inte ens existera...
3. Fungerar inte första behandling, ska ju behandlande vet. åka ut snarast, det ligger hans ansvarsområde.

Hoppas du blir mer tillmötesgående på kliniken!
Lycka till!
/cj
 
Sv: Trasig nos.....

Nu har jag fått tag i hon som sydde ihop henne. Hon skriver ut antibiotika och nån salva att lägga på.

Att rätta till fliken som lossnat får vi ta senare när infektionen är borta...
 
Sv: Trasig nos.....

Fy vad otäckt:eek: . Stackars lilla Hera, hoppas att det blir ordentligt fixat ordentligt på klinik (håller tummarna).
 
Sv: Trasig nos.....

Kliniken tyckte inte att jag skulle komma nu när den andra veterinären skrev ut mediciner.
Jag ska höra av mig om ett par veckor när infektionen är borta, då kan de ev lappa ihop henne igen.
 
Sv: Trasig nos.....

Ursch! Kunde inte föreställa mig, att det var en så stor flik! Och jag som babblade om hur fint min gammelshästs läpp, hade läkt ihop jättefint, o som bara var ett jack, på ja ca 3-5 ca......pinsamt! Sorry! Nu förstår jag mera vad det handlar om ! Jag skulle ju självklart ha frågat hur många cm/stor flik det var innan jag började babbla....Ja lr RÄTTARE sagt, läst ditt första inlägg mera noggrant! Sorry igen!
O herregud asså......nu fattar jag varför du var så orolig, och inte ska det ju lukta så illa! Då är det ju en infektion, och då behövs det ju verkligen medicineras. Ja dä va int meningen o babbla.....Jag skulle som sagt frågat, och läst lite bättre! Jag kunde ju ha tytt dä på överskriften "trasig nos".

Jaha ja, så kliniken tycker nu att du inte behöver komma, då du har fått medicin utskrivet....Förstår till viss del vad de menar. Jag tror att de brukar göra så att:när infektionen gett sig, så torkar ju kanterna, om det inte läker, vilket det nog i detta fall inte kommer göra, så när kanterna torkat får nu nog åka in, så skär de rent kanterna så det blir "färsk" och fint, och så syr de igen det på det viset. Det är ivarjefall vad jag kan tänka mig att de gör....Men jag kan ha helt fel också. Men jag vet att de fick göra så på en annan häst i vårats stall, som hade ungefär samma skada, men inte lika stor, som på även den, stygnen lossnade.

Förlåt igen....känner mig dum nu....

Lycka till!
 
Sv: Trasig nos.....

Jo så kommer de att göra. Under tiden ska jag ha is i magen och vänta och se hur mkt som skrumpnar bort:eek:
 
Sv: Trasig nos.....

Okej. Ja du får ha is i magen, så håller vi andra tummarna för att inte allt för mkt skrumpnar bort.

Hoppas att dä går fint
 
Sv: Trasig nos.....

Nu har alla stygn släppt. Sitter och väntar på min veterinär. han skulle köra här förbi på vägen hem.

Troligtvis så får hon antibiotika och så tar han väl bort tråden...

Han har medicin så att jag kan spruta henne. Den andra veterinären hade skrivit ut pasta som skulle sprutas i i munnen. Säkert bra, men det är väldigt svårt att vara i den regionen på henne....
 
Sv: Trasig nos.....

Men så hon ser ut!!!

Jag trodde inte heller det var hela näsvingen när du beskrev det.
Men det kommer gå bra ska du se.
Tror de verkligen att näsvingen kommer läka fast igen eller kommer den skrumpna?
 
Sv: Trasig nos.....

Troligtvis skrumpna ganska mkt nu när det lossnat igen. Sen får vi se hur mkt som skrumpnat bort och det går att göra om det när infektionen är borta...

Kasst tycker jag att inte få antibiotika direkt när skadan va på ett så pass utsatt ställe...:mad:
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 556
Senast: Digbil
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 827
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp