Trasig nos.....

Sv: Trasig nos.....

Veterinären var här sent igår kväll och hon fick medicin. Han fattar inte varför hon inte fått antibiotika direkt när såret var på ett så utsatt ställe. han tror att det är pga infektionen och svullnaden som det har spruckit upp.

Såret är värre idag, det släpper längre och längre upp, längre än vad hon varit sydd...:cry:
 
Sv: Trasig nos.....

Stackars liten... :(

Vad trodde vet. om vad som kommer att skrumpna ihop då?
Och sa han nått om att det vore bäst att ta bort "flärpen"?
 
Sv: Trasig nos.....

Åh, fy fasiken...:eek:

Maximal otur!!! :cry:

Hoppas det hela löser sig, hon har ju sin ålder med sig iallfall...

Pippis gamla "Myret" lyckades oxå med en liknande grej för många år sedan, och det blev helt ok efteråt...

så ge inte upp! om man nu ska vara realist så är väl nosen ändå ett "bra" ställe att skära upp sig i... det kunde suttit värre till!!!

Håller tummarna!
 
Sv: Trasig nos.....

jag vet en fjordingkille som gjorde så också, fast det var uppifrån och ner han slet loss en ungefär lika stor bit.
på honom så är det en liten bit (ca 3 cm längst ut på "flärpen" som slets loss) som.. tja.. står ut som är liksom friskt fint skinn med päls och allt, den bara är där och han har inte ont utav den.
det finns väl risk för att den lilla biten längst ner som "står ut" på din fortsätter stå ut eller skrumpna bort, men.. jag vet ingenting :p

jag håller tummarna för att allt ska lösa sig till det bästa :love:
 
Sv: Trasig nos.....

*hugger knapp*

Kom precis på att min vet. sa att man kunde skära/skrapa rent sårkanterna för att sedan sy min häst. Men jag valde att inte göra det.
Det kanske vore en idé på Hera bara man får bort infektionen?
Så slipper hon en flärp som står ut alt. bli av med flärpen pga död vävnad.
 
Sv: Trasig nos.....

seejii skrev:
Men jösses, va illa han/hon måste ha sytt... Även om det är ett utsatt ställe så ska ju stygnen sitta kvar!

Man behöver inte vara särskilt dålig på att sy för att stygnen ska släppa på ett så rörligt och utsatt ställe som nosen faktiskt är.
Det är ju faktiskt levande material man syr i, och inte nåt jeanstyg...:smirk:
 
Sv: Trasig nos.....

Det finns olika tekniker för hur du syr, och med vilken sutur du använder. Visst är det ett utsatt ställe, men alla ställen på en levande kropp är utsatta. En av mina hästar blev sydd ordentligt över ganaschen och ner på sidan av nosen. Stygnen satt kvar!
En islänning hade gått lös på honom och bitit sönder honom i halva ansiktet och bogen som också blev sydd. Mitt fram på bogen hängde ett A4 ark... Det är också ett mkt utsatt ställe. Stygnen satt hur bra som helst.
Så, jag vidhåller mitt första inlägg.
Det viktigaste är väl nu att hennes fina häst får ett bra resultat! ;)

/cj
 
Sv: Trasig nos.....

Hon är så duktig när hon får sina sprutor. Står helt stilla trots att det tar tid...

jag ska kontakta kliniken igen i slutet av veckan och beställa tid för "plastikoperation". Det ska vara någorlunda läkt, iaf ska infektionen vara borta...

Btw så är hon sydd med korsstygn och det var jättefint gjort. Men de sista stygnen fick göras enkla då hon höll på att vakna upp. Hon va inte så samarbetsvillig, drog undan huvet hela tiden...

Hoppas på att fliken ska hänga kvar, det spricker bara mer o mer...:cry:
 
Sv: Trasig nos.....

Va skönt att det gått bra idag iallafall! Jag tror alla håller tummarna för Er!

/cj
 
Sv: Trasig nos.....

Nu hänger det bara i en liten snutt:cry:

Frågan är väl om det inte är skonsammare för hästen att skarä bort biten än att lappa ihop det.....?

Lika gärna som att gå här och vänta på att den ska trilla av under tiden det läker....hon har ju ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasig nos.....

Hera skrev:
Nu hänger det bara i en liten snutt:cry:

Frågan är väl om det inte är skonsammare för hästen att skarä bort biten än att lappa ihop det.....?

Lika gärna som att gå här och vänta på att den ska trilla av under tiden det läker....hon har ju ont.

Fy vad otäckt....
Och du skulle inte höra av dig till kliniken förens i slutet av veckan..?
Är det forf mkt inlammerat? Kan du inte ringa direkt till kliniken idag, och beskriva hur det ser ut idag, att det bara "hänger fasst" i en liten snutt, och se vad dom säger? Skulle nog jag ha gjort tror jag. Äter hon smärtstillande också?

Håller tummarna!
 
Sv: Trasig nos.....

Nä inget smärtstillande....på gott och ont.
Gör det ont i nosen så låter hon den vara lite mer, hon äter som hon ska fortfarande...

Försäkringsbolaget vill ha en bedömning från veterinär, då det tycker att det låter som en plastikoperation...:mad:
 
Sv: Trasig nos.....

Hera skrev:
Nä inget smärtstillande....på gott och ont.
Gör det ont i nosen så låter hon den vara lite mer, hon äter som hon ska fortfarande...

Försäkringsbolaget vill ha en bedömning från veterinär, då det tycker att det låter som en plastikoperation...:mad:

Jo det var det jag menade...både på gott och ont. För gör det ont, så är hon ju mera försiktig. Min kille käkade smärtstillande med muskelskadan, och när det efter typ två dagar lr nått började klia, så gjorde ju han det, och det var då stygnen gick upp, tack vare det smärtstillande. Men jag tror inte att han hade klarat sig utan det heller. Men det är nog det "bästa" för din kuse kanske, då det skulle bli ännu värre om hon betedde sig helt vanligt.

Men går det inte att få en tidigare bedömning, fast det kanske inte är helt inflammationsfritt? då det som du sa, nu bara hänger i en liten snutt, är det väll kanske stor risk att den ramlar av innan slutet av veckan...? Otäck tanke, men det skulle nog inte vara ngn fara om det hände...även om det låter förskräckligt i mina öron...
Jovisst låter det som ett plastikoperatinsfall, men som sagt, går det inte med en tidigare bedömning, om försäkringsbolaget nu vill det..
 
Sv: Trasig nos.....

Jag har ringt kliniken igen. En veterinär ringer upp nu i eftermiddag så ska vi diskutera fallet...
 
Sv: Trasig nos.....

Okej! Det låter ju jätte bra! Då kanske de "löser" sig till det bästa, snart nu då!
Håller verkligen tummarna för dig!

Vet hur det känns att gå och känna sig "maktlös" om du förstår vad jag menar. Man vill så gärna göra ngt, men kan liksom egentligen inte göra mera, än att förlita sig på andra!

Skulle vara kul, att höra vad ni kommer fram till, sen i em.:bump:

Jag håller tummarna nu med då, att det blir bra!:)
 
Sv: Trasig nos.....

Väntar och väntar och väntar på att veterinären ska ringa.....:smirk:
 
Sv: Trasig nos.....

Väntar jag med. Är "nyfiken" på vad som kommer att sägas. Borde väll ringa snart tycker jag. Kanske har mkt att göra, lr nått.....
 
Sv: Trasig nos.....

Veterinären från kliniken ringde förut. Vi ska in på en liten koll imorgon förmiddag. Hon ska framförallt tvättas ren i såret.
Kanske kan de sy ihop henne, kanske inte. Eventuellt så är det så dålig blostillförsel i fliken nu när det släppt och spruckit upp så mkt att det kanske inte går att rädda den lösa fliken och i sådana fall ska den klippas av.

Vi får se hur det går imorgon....
 
Sv: Trasig nos.....

Håller tummarna imorgon för det bästa....

Har inte du haft nog med dina hästar iår???:confused: Först allt strul med fölningen, sedan Swetties mystiska sjuka med magen, och nu detta....suck...ibland är livet bara för mkt!!!

stå på dig!!! det fixar sig säkert med Hera imorgon ska du se...
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 556
Senast: Digbil
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp