Trasig nos.....

Sv: Trasig nos.....

Ja du, dt har blivit lite väl mkt detta året...

Jag har aldrig haft riktigt sjuka eller skadade hästar förut, bara småkrämpor och ålderskrämpor. Så det tär lite både på ekonomi och gnista att ha två sjuka på så kort tid....

Tack till alla som bryr sig och orkar lyssna...
 
Sv: Trasig nos.....

Ja, du vet det var inte precis "vårt" år förra året...:cry: :crazy: :(
Först Gazells allergireaktioner, veckan efter Franks skärskada...och sedan Olivers olycka...:cry: :cry: :cry:

been there-than that....
 
Sv: Trasig nos.....

Nu är hon lämnad på djursjukhuset. Hon ska sövas och lappas ihop liggande så att de får ihop allting ordentligt. Hela fliken går antagligen inte att rädda.

Hon ska nog bli kvar på kliniken över helgen så att de ser att det inte går upp, och att det läker ordentligt...

Dagens veterinär tyckte att det var otroligt dumt att hon inte fått antibiotika direkt när hon skadade sig och helt ofattbart att jag blivit nekad medicin och vård under helgen.:eek:

Nu gör de iaf ett försök att sy ihop ordentligt, håller inte detta så får man ta bort fliken...
 
Sv: Trasig nos.....

Har följt denna tråd med spänning. Skönt att det verkligen "är på rätt väg" nu, hur det än går, om de får ta bort fliken, lr om den klarar sig. Ja jag har också tyckt att det verkat mkt knepigt att hästen inte fick antibiotika på en gång.....Men men, nu är säkert kusen bra om ett litet tag.:)

Lycka till i fortsättningen! Jag har också haft ett himla skadeår, och det har inte varit kul:( . Speciellt som man alldrig knappt ens haft ett litet skrapsår på sina hästar;) .

Ha det så bra!
 
Sv: Trasig nos.....

Vad skönt att hon fick komma in och att dom försöker fixa det! Visserligen kommer det väl att gå på en del men det är det kanske värt?
Hoppas att allt går bra och att hon är som ny när hon kommer hem igen. :)
 
Sv: Trasig nos.....

Hej
Jag kunde inte se dina bilder. Men jag har haft en arab som fastnade med nosen i en grind. Såret syddes men gick upp. Nosen såg väldigt konstig ut, harmynt. Han blev helt återställd, syntes bara ett ärr.
Hoppas att det går lika bra för er
 
Sv: Trasig nos.....

Hej!

Hoppas det gått bra nu! Mitt sto gjorde precis likadant fast aningens längr eupp. Hon syddes med över 20 stygn!!! Det läkte dock jättefint och blev inte minsta inflammerat. Hon går inte att spruta så hon fick penicillin-pulver i maten.

Jag hörde dock när hon gjorde det och ringde vet i samma sekund. Det tog kanske en timme innan vet kom men det gick ju att sy rätt fort ändå. Det släppte nertill därmed och hon blev lite sned.

Håller tummarna!!

/C
 
Sv: Trasig nos.....

Samma häst slog förresten upp nosryggen 2 år innan. En flik på 5 cm som bara hängde... Veterinären lyckades inte få i henne lugnande så det gick inte att sy. Blev en klump mitt på nosryggen där grimma och nosgrimma skulle ligga, inte så bra.

När hon skulle operera hoven någon månad senare så passade de på att skära upp såret på nosryggen och fixa ihop det snyggt.

Brukade skryta med att hon hade gjort ett "nose job". Inte alla hästar som har! ;)

Det var världens mest otursamma häst. Så otursam att hon inte finns mer... :(
 
Sv: Trasig nos.....

Allt hade gått bra idag iaf. jag ska ringa och prata med veterinären imorgon...

Kostar en slant gör det väl, självrisken är redan betald...
Detta var en klar veterinärvårdssak sa veterinären. Absolut ingen skönhetsoperation...

Imorgon ska jag tvätta mitt släp som blev helt nerblodat:eek:
 
Sv: Trasig nos.....

Ja, olika veterinärer gör olika dedömningar.
Trist att det skulle gå så här långt, men bra att de tog in henne.

Nu håller vi tummarna.
 
Sv: Trasig nos.....

Äntligen!!!

Nu kan du sova lite bättre inatt, nu får hon ju den allra bästa vården!

Du ska se att det blir bra till slut, deppar du, så läs den här tråden emellanåt, det verkar ju vara en ganska vanlig skada som oftast läker bra...
 
Sv: Trasig nos.....

Skönt att höra, att hon nu som sagt, är på sjukhuset, och får den allra bästa vården. Hur länge kommer hon att vara kvar där?
 
Sv: Trasig nos.....

Hon ska stå kvar över helgen. Hon är tydligen lite jobbig där nere, "brötar" omkring i boxen. Hon har aldrig varit hemifrån över natten och är absolut inte van att vara inne hela dagen...

På måndag ska vi avgöra vad som ska ske härnäst. Tur att hon är försäkrad:crazy:
 
Sv: Trasig nos.....

Hera skrev:
Hon ska stå kvar över helgen. Hon är tydligen lite jobbig där nere, "brötar" omkring i boxen. Hon har aldrig varit hemifrån över natten och är absolut inte van att vara inne hela dagen...

På måndag ska vi avgöra vad som ska ske härnäst. Tur att hon är försäkrad:crazy:

Okej, ja det förstår jag att hon brötar lite. Jag skulle heller inte vilja stå inne hela dagen, och absolut inte min polle heller. Hon lugnar sig säkert, det brukar de oftast göra. Och hon är ju inte så gammal heller, så det är ju inte så konstigt. Så hon blir kvar över helgen, och så får ni se vad det blir på måndag? Vad har de gjort med henne hittils dags?

Ja iblan så tackar man *** att det finns försäkringar!
 
Sv: Trasig nos.....

Så här såg hon ut innan vi åkte till kliniken:

Trasig_nos_6.jpg
 
Sv: Trasig nos.....

Stackars tjej. Måste ju göra enormt ont!
Hoppas det löser sig på det bästa sätt.
 
Sv: Trasig nos.....

Vill bara skicka ett lycka till åt er båda..
Kramar
 
Sv: Trasig nos.....

Hej Hera!
Lite tröstekramar till lilla hästen aj aj vad det ser ont ut i lilla mulen. Hoppas att hon kan komma hem snart och att det blir bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 556
Senast: Digbil
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 827
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp