Jag tycker att tonen har blivit lite väl hård och slirat iväg de senaste sidorna, men jag känner samtidigt själv att jag måste säga något. I egenskap av person med liknande svårigheter, om inget annat.
Att köpa hus är att köpa på sig ett evighetsprojekt, alltid är det något som behöver fixas och när det är klart ploppar det alltid upp något annat. Eftersom du verkar ha det väldigt besvärligt med just den biten så känner jag mig tvungen att hålla med förslagen om hyresrätt. Nej, det är inte billigt, men frågan är om det inte är bättre i längden ändå än det här huset där det bara verkar uppstå mer och mer fel som du inte reder ut själv. I hyresrätt slipper du den biten, du kan se det som att just det att hyresvärden löser eventuella problem är bland det du betalar för där.
Jag ser en röd tråd i dina trådar och det är att snålheten verkligen bedrar visheten. Tråkigt att du inte själv verkar inse det utan bestämmer i förväg att det inte kommer gå fast lösningarna finns där, för att allt kostar för mycket och minsann inte kan vara så krävande att göra. Det är självklart att folk ska ha betalt för att baxa in vitvaror. Det är både tungt och bängligt och inget man enkelt fixar ensam om man inte är typ Stålmannen. Samma gäller för massa annat, vore det så simpelt så skulle det knappast finnas en marknad för att andra gör jobbet.
Kort sagt, 1300 för den tjänsten tycker inte jag (som fö tjänar under 8000/mån så jag är verkligen ingen krösus) är något att tjafsa om även om den "bara" tar 10 minuter, det tycker jag det gott är värt för att slippa slita själv. Sen är ju allt klappat och klart och det är bara att lassa in maten och återgå till normal tillvaro. Samma med den där diskmaskinen som bara står, se till att få den fixad i samma veva om möjligt så har du bums några färre stressmoment.