Trasig kyl/frys

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enklare ja, men inte billigare. Jag vill inte ta av mina sparpengar för detta. Och min inkomst räcker inte.
Ja men då så får du ju lösa det på annat sätt.

Det finns bara dessa två val.
Betala vad det kostar eller fixa det själv.

Du kan inte ändra på priset genom att anse att det är orimligt. Det fortsätter ändå att kosta lika mycket.
Försök att hålla dig till att fundera över sådant som du kan påverka, du blir bara trött i tomme av att älta det som är opåverkbart.
Du har för litet energi för det, spara på den.

Och det är också konstigt att räkna på att det behövs två personer för detta.

Har du utfört samma jobb själv någon gång så du vet hur det är?

Jag tänker att du har hamnat i en tankesnurra nu där du bara går runt runt för att du inte vill acceptera hur det egentligen är, och att alla frågor och svar i tråden fortsätter driva dig runt runt.

Men som @Sleepy tidigare skrev, du behöver faktiskt inte fundera på varför det kan kosta så mycket eller hålla med om att det är rimligt. Det kostar vad det kostar, och det kan du inte ändra på. De flesta i tråden verkar tycka att priset är rimligt, och du får helt enkelt bestämma dig för att antingen betala eller göra jobbet själv, eller avstå från ett nytt kylskåp.

Och det är också konstigt att räkna på att det behövs två personer för detta.

Men allvarligt?! Det är enligt lag förbjudet att lyfta över en viss vikt när man utför sitt yrke. Dvs de behöver vara två för att kunna utföra jobbet lagligt (tack och lov, de ska inte behöva knäcka sin kropp).

Visa lite respekt för de som utför något du bevisligen inte har en susning om hur man utför korrekt eller vad det kostar med transport, personal och avgifter.

Edit: Min särbo har tidigare jobbat där de skitit i sådana regler... hans kropp kommer att gå sönder innan han når pensionsålder. Det är vad du betalar för att slippa.

Jag har lyft in en kyl och frys själv
Fyra trappsteg
Fy fan alltså
Och då var jag frisk och stark
Jag har lyft sönder hela mig på grund av envishet
Aldrig mer.
Betalar hellre även om jag inte har råd.
Du som bor i hus behöver ju faktiskt en buffert för om sånt går sönder.
Vet man att vitvarorna är till åren får man ju räkna med att de går sönder

Du kan ju börja med att köra den gamla till tippen om det är så enkelt att flytta på en kyl själv
Jag har fortfarande ingen bra pirra.
Jag har lyft in en kyl och frys själv
Fyra trappsteg
Fy fan alltså
Och då var jag frisk och stark
Jag har lyft sönder hela mig på grund av envishet
Aldrig mer.
Betalar hellre även om jag inte har råd.
Du som bor i hus behöver ju faktiskt en buffert för om sånt går sönder.
Vet man att vitvarorna är till åren får man ju räkna med att de går sönder
Jag har en buffert. Men tanken är att den ska täcka kostnaden för annat.

Jag tycker att det är viktigt att ha respekt för andras arbete, liv och hälsa. Jag är glad att vi inte lever i ett samhälle med statar-mentalitet där människor arbetar under odrägliga förhållanden. Varför ska någon riskera att skada sig eller slita ut sig för att du vill ha deras tjänster så billigt (för dig) som möjligt? Det som blir billigt för dig blir dyrt för någon annan.

Viktigt är ju också att förstå att de pengar du betalar inte stoppas direkt i någons ficka. Det ska betalas skatt och avgifter på den summa du betalar för arbetet. Tack vare detta kan personerna som bär in ditt kylskåp förhoppningsvis tex få en dräglig pension. Och indirekt kan den skatt som företaget betalar in komma andra till godo, tex i form av vård och skola. Kanske kan du också ha vinning av detta? What comes around, goes around?

Som hantverkare blir jag både provocerad, ledsen och frustrerad över folk som anser att allt är för dyrt och "så lång tid kan det minsann inte ta", "så mycket kan inte materialet kosta", "det är inte ens ett svårt jobb", "det där är väl inget tungt", "den resan borde bara kosta max hälften, du passar ju på att göra ärende Y på vägen". Jaha, nähä, men gör det själv då - kör hårt! Hantverkaren gör det där jobbet hela dagarna, varje vecka, det sliter tusan så mycket mer än att göra det en enda gång. Och "vi" förväntas jobba lika länge som alla andra innan "vi" får fundera på att gå i pension.

Over and out..

Senast ändrad:
@Wille

Här är en bild på mitt sjukt stora terrarie. Tungt och bökigt som fan. Jag är tacksam över att jag kunde få hjälp av morbror + två kusiner för att inte sabotera någons rygg.

En som arbetar med att leverera tunga varor gör ju oftast det med utsliten kropp som betalning till slut. För att en leverans mm ska vara mer mildare krävs det kanske två personer. Människor är inte robotar och klarar av att påfresta kroppen 100 gånger /dag.

Bifogade filer

• 20210612_195317.webp
    20210612_195317.webp
    89,8 KB · Visningar: 24
Det tar inte 10 minuter att köra från hallen till köket, ta av emballage och sätta kontakten i väggen, t.ex. Och vad gäller returer så har de antagligen massor av returer samtidigt. Det spar dem tid.
Men gör det själv då?

Du har valt att äga ditt hus istället för att hyra. Antingen får du göra det själv, betala någon annan för att göra det eller leva med ett pyttelitet kylskåp.

I min erfarenhet är det svindyrt och galet frustrerande att ha ett litet kylskåp och frysfack (hade det i flera år, uselt)

Du har begränsat med energi och småsaker blir väldigt stora projekt för dig.
Mitt råd är att köpa tjänsten, även om det nallar av avloppspengarna, de andra alternativen kommer att kosta dig så mycket.

När vi (jag och sambon) har installerat kyl/frys har vi kämpat när vi varit två. Jag hade INTE fixat det själv. Aldrig. Sambon hade gjort det. Han är rejält mycket starkare än mig (och jag är inte svag) och onödigt tjurig. Det är i mina ögon självklart att man ska vara två när man ska in med kyl/frys.

Som hantverkare blir jag både provocerad, ledsen och frustrerad över folk som anser att allt är för dyrt och "så lång tid kan det minsann inte ta", "så mycket kan inte materialet kosta", "det är inte ens ett svårt jobb", "det där är väl inget tungt", "den resan borde bara kosta max hälften, du passar ju på att göra ärende Y på vägen". Jaha, nähä, men gör det själv då - kör hårt! Hantverkaren gör det där jobbet hela dagarna, varje vecka, det sliter tusan så mycket mer än att göra det en enda gång. Och "vi" förväntas jobba lika länge som alla andra innan "vi" får fundera på att gå i pension.

Over and out..
Har en släkting som är hantverkare. Han har slitit ut sin kropp nu vid 50 och börjar gå sönder. Vill bara säga att det inte är alla som resonerar så märkligt som visas prov på i tråden.. Har sån respekt för erat jobb och är tacksam för de som är kompetenta att fixa saker jag själv inte kan utföra. Det är verkligen värt skälig betalning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 775
Hemmet Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp! När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 607
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar