Transsport lastning med svår häst, hur ska jag göra?

Sv: Transsport lastning med svår häst, hur ska jag göra?

Men har du några bra tips jag kan utgå för att hålla henen kvar inne i transporten under en längre stund för eftersom Grålla är en häst som kan sparkas så har jag lite respekt för att stå bakom och klappa så som du föreslog, tänkte om du hade något mer förslag, annars är det bara att fortsätta som innan tills hon inser att det inte hjälper att dansa sig ut och in så hela tiden :) Tackar så HEMSKT mycket :bow:

o vad kul att det börjar gå så bra för er:) ..
Klart det är ju enklare att "klappa" så sm jag sa om man har mellanvägg och står då på andra sidan av väggen, ngt svårare för dig för du hade inte mellanvägg väl ?. ingen kedja lr ngt bak? har hon alltid sparkats mot er? Försöker hon kasta sig ut direkt när ni gått in i transporten? eller klarar hon av att stå ngt minuter? för det ni skulle behöva träna på är ju då att du kan låta henne stå ensam kvar när du går ut även om du inte spänner fast henne. det gjorde vi med när silvio var hos oss. men klart hade vatt bra o veta om hon kastar sig ut direkt efter, lite svårt o säga vad du kan gör förens jag vet det.. men då när hon försöker dansa ut när ni står inne, så gör precis samma sak som du gör när du ska lasta henne. lägg din tyngd så hon kan INTE ta ett enda steg därifrån. bara att fortsätta lägga tyngden, helst av allt skulle du ha en longerlina o inte grimmskaft när du lastar.

Sv: Re: Sv: Transsport lastning med svår häst, hur ska jag göra?

:banana:

Tyckte det var en bra övning detta.

TS: Ska bara lägga till att om/när hon kommer in (fullt/halv vägs in) om hon behöver backa ur låt henne. Sen skickar in henne igen. När hon ger en riktig bra försök alltid går iväg från transporten, en liten runda av 10-15 meter och kommer till baks och börjar om. Men För de stora fram steg låt henne vara ute lite längre.

Jag har tränat min häst på samma sätt så som du beskriver. Har tänkt precis som du - låt henne backa ut om hon vill men försök igen! MEN jag undrar: NÄR bör man sluta träna? Vad är målet för varje träningspass? Jag fick in min prinsessa tre gånger idag, sen ledde jag tillbaka henne till hagen. Ska man ge sig efter att hon gått in en gång, två eller när hon är helt lugn och står i transporten så som det "stora" målet är eller vad tycker du? Ska man ta korta stunder med liten framgång eller en hel dag och kämpa tills hon verkligen står där lugnt så att jag kan stänga bommen utan att hon har panik?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 893
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar