transportskydd

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 968
U

Uddatyp

jag funderar på att åka utan transportskydd nästa gång ja åker med pållen..dels för pålle står helt stilla..rör sej inte nånting..märks inte ens att han är i transporten..helt lugn o inte stressad de minsta.

annars brukar han åka i låga transportskydd som igentligen inte känns som om dom skyddar särskillt bra endå om de skulle va nåt..ska köpa nya som är stadigare snart men har inte råd nu.

är de väldigt dumt att åka utan? tar ja för stor risk? känns som om transportskydden mer är i vägen..

Sv: transportskydd

det finns många som kör sina hästar utan. eftersom din häst är lugn och stilla så ska det nog inte va nåt problem.

Min häst har alltid varit galen i transporten och sparkat under hela resan, min hovslagare tipsade om att åka utan. Det gjorde vi och efter det har hon stått helt stilla.

Men i och med att din häst inte verkar bry sig om att ha något kring benen skulle jag nog fortsätta ha transportskydd. Det kan ju hända att man behöver göra en kraftig inbromsning eller liknande och då är det alltid bra med skydd på benen.

Jag tycker att det är lika självklart att ha skydd på hästen som det är på människorna (bilbältet). Även om han är lugn och står still så kan ju du av någon anledning behöva bromsa in hårt och då kan han tappa balansen och råka trampa sig.

jag kör numer alltid min stora utan. traglade i många år med skydd och han sparkade/hoppade rejält varje gång (hände att han trampade sönder skydden och även sig själv då). sedan jag slutade använda skydden så står han helt still, har inte haft en ända trampskada. dessutom skyddar inte några skydd fullt ut om det händer något, tom. dom gamla tjocka filtskydden med skinn på trasar sönder om det vill sig illa (har upplevt det själv) går det sönder och "hänger och slänger" så trampar dom ev. sönder sig ännu mer.

de ja är rädd för med skydd är om dom går upp..eller om dom glider ner eller så, för dom har glidit ner när han gått i dom och ja är rädd att dom ska göra de i transporten med.

tänkte han kunde åka med antingen lindor/boots eller med bara ett par rejäla boots ifall han skulle råka trampa sej..känns som om de sitter säkrare och skyddar mer än ett par inte så bra transportskydd..

Illasittande/kasande transportskydd är värre än inga skydd alls. Men allt är ju inte svart eller vitt, utan man kan ju isf att åka skyddslöst skaffa ett par bättre trspskydd. Eller som du är inne på, lindor och boots.

Jag kör bara oskodda, väldigt lugna hästar utan skydd, alla andra åker i skydd oavsett, men ser till att de är välanpassade och inte kasar. Skulle någon störas av skydden skulle de få någon annan form av skydd än just trspskydd.

på min stora spelar det ingen roll vad han har på sig i transporten han lever rövare oavsett om han är lindad eller om han har transportskydd (som passar och inte glider kanske jag ska tillägga) går dom dessutom sönder i transporten så trampar han sönder sig ännu mer. o andra sidan är det en väldigt speciell häst som visar hur han vill ha det :angel: får han åka utan skydd och breställd mellanvägg så står han dyr still hur långt det än är och hur trafik och dyl. än brötar.

därimot så har vi på en annan här boots och paddar med fleccelindor över när vi transporterar och det har funkat fint. tror absolut det skyddar minst lika bra som transportskydd ;) står din pålle still med skydd så är det ju definitivt en bättre ide än transprtskydd som sitter illa.

Använder alltid transportskydd och vill inte åka utan!!
Men visst finns det nog hästar som sparkar av sig dom & krånglar så det hade varit bättre utan för det. Men om det går bra att ha dom på skulle jag inte åka utan

Senast ändrad:

Vi har kört utan på slutet, och hästarna är lugnare. Det blir så varmt under skydden när man åker långt. Har haft boots på i stället, OM de skulle kliva på sig.

I vinter, och då med fullbroddade hästar, vet jag inte hur vi skall göra. De står i allafall lugnt och trampar inte alls nästan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 099
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 416
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka