Transportolycka - ödem under magen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare wyntzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 220
W

wyntzi

Har lämnat min häst på tillridning. I torsdags blev han rädd och hoppade över bommen i transporten och blev hängande där ett tag. Dagen efter visade det sig att han var stel, hade fått ett ödem under magen samt lite svullen utsidan höger knä. Han var inte halt. Han promeneras nu för att få bort svullnader.

Någon som vet hur lång tid det kan ta innan ett ödem under magen försvinner (inte jättestort)?

Kanske lika bra att ta hem honom, och köra tillbaka honom när det läkt...

Sv: Transportolycka - ödem under magen

Hmm.. kollades han av vet? Bara så att inget blivit trasigt där under..
Är det bara ett ödem borde det väl försvinna ganska snabbt... men det är dyrt att ha dem på träning ju, och sadelgjorden ska ju sitta där under... Han kan ju vara öm där ganska länge om man har otur...

Nej han har inte undersökts av veterinär. Skall ringa veterinären idag och rådfråga dem.
Det är just det att det är dyrt att ha på träning, och jag har ingen aning, kan svullnad försvinna på några dagar eller tar det veckor?

Om jag själv hade hängt över en bom sådär kan man ju tänka sig att man skulle vara öm åtminstone en vecka ju... Då kan man tänka sig att det inte vore trevligt att ha sadel på sig...

Om det var min häst skulle jag själv kolla vad hästen säger om att ha en sadel med åtdragen gjord på sig. Jag skulle inte lita på att tränaren kände min häst så väl att h*n kunde avgöra vad hästen säger om sadeln..

Visade den ömhet skulle jag nog ta hem den tills den verkar OK igen om det inte är superlångt att åka... Om du inte kan ha den konvalescent hos tränaren lite biligare?

Äh, ring veterinären och fråga, och undersök vad hästen säger om sadel är mitt råd :idea:

Heter det inte hygrom ? Ett sådant brukar växa i ca 8-10 dagar och under den tiden ska hästen vila. Ett hygrom kan ta lång tid innan det försvinner, uppemot flera månader är inte ovanligt. Man kan påskynda läkningen med tex: lätt retande salvor eller liniment.

Svullnaden har inte växt utan sakta gått tillbaka. Men det är fortfarande inte helt borta och det har snart gått en vecka. Skulle enligt veterinären smörja med ZON. Hoppas det är borta snart. Frustrerande att ha hästen lämnad på tillridning och så står han där konvalicent... Otur:(

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 495
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 241
Senast: Hedwig
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 310
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 732
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka