Transportlastning

Sv: Transportlastning

Och exakt samma sak som beskrivs i ursprungsinlägget kan man se på vilken klubbtävling som helst på hemmaklubben här. inte en enda lättlastad häst, inte en enda bänglig häst. Samtliga lastas dessutom i/av i grimma och hanteras i grimma på tävlingsplatsen.

Hm. Får jag fråga hur det kan komma sig att hästarna lastas i och ur och hanteras i grimma på tävlingsplatsen? Jag trodde att det stod i TR att de ska ha träns på sig? :confused:
 
Sv: Transportlastning

tssss
western folk behöver uppenbart lära sig av körfolket. En körhäst står där man ställer den ......utan hobbles......

Snacka om att dra folk över en kam! Hela den här tråden är ju bara löjlig från början till slut tycker jag! Tror du verkligen att alla westernfolk behöver hobbles till sina hästar!? (hobbles som för övrigt är förbjudna i Sverige och således inte används!?) :confused:
 
Sv: Transportlastning

Snacka om att dra folk över en kam! Hela den här tråden är ju bara löjlig från början till slut tycker jag! Tror du verkligen att alla westernfolk behöver hobbles till sina hästar!? (hobbles som för övrigt är förbjudna i Sverige och således inte används!?) :confused:

Håller med dig, tråden är väldigt löjlig! Min häst är både western och engelskt riden. Tidigare western och på senare år engelskt. Jag blev väldigt förtjust i honom efter jag provridit honom så jag köpte honom och tänkte börja gå kurser och lära mig rida honom, men medans jag vänta på någon lämplig kurs red vi engelskt eftersom jag bara kan lite westernridning. Han var precis tvärt om, kunde nästan igenting inte äns galoppfatting. Efter ca 8 veckor var han jätte duktig och hade gjort stora framsteg, ska kanske tillägga att han var välskolad westernhäst. Det vi har tagit vara på är markträningen hur rädd han än skulle bli så skulle han aldrig tex. springa över mig han går mot det han är rädd för hellre än att mosa mig, och väldig lätt att hantera i stessad, nervös eller när han är rädd. Dock inte alltid lättlastad, oftast är det inga problem så länge man är säker och tryggledare för honom och andra gånger är han svårlastad. Min andra häst är inte lika rädd om mig men väldigt lättlastad (fd travhäst). Nu menar jag inte att alla westernhästar är bättre eller tvärt om utan det finns alla sorters hästar och ägare inom allt som har med hästar att göra. Själv ser jag aldrig till vilken typ av häst utan till individen och fd ägaren ( brukar se hur dom beter sig mot hästen och vilket bemötande man får som köpare). För mig är hästen i sig det viktigaste och inte vilken ras.
Det kan ju visserligen för klara varför jag har en fd travare, en arab och delägare i en travare:) . Det har inte varit pengarna som avgjort vad jag köpt för häst.
Nu blev det långt igen hade ju tänkt ge ett kort svar.:crazy:
 
Sv: Transportlastning

Tycker ni ska sluta gnälla på varann om vilka hästar och vilken gren som är bättre... Det beror ju inte på vilken typ av häst eller gren för den delen utan individen och hur hästen tränas, så länge man är lyhörd och observant och naturligt vis vänlig med bestämd så brukar det funka oavsett hästen är NH tränad eller inte man kan vänja hästarna vid det mesta bara man är varlig och lyhörd.
Hoppas ni fattar vad jag menar, svårt att förklara vad jag menar.:crazy:
 
Sv: Transportlastning

Snacka om att dra folk över en kam! Hela den här tråden är ju bara löjlig från början till slut tycker jag! Tror du verkligen att alla westernfolk behöver hobbles till sina hästar!? (hobbles som för övrigt är förbjudna i Sverige och således inte används!?) :confused:

Det kallas för ironi mot TS;) :smirk:
 
Sv: Transportlastning

Du har helt rätt Bill.:rofl: Hur tror du dom gör vid en tävling eller träning om dom inte får någon box:confused: Jag tror knappast att någon kan binda upp hästen vid transporten en hel dag

Men snälla Lina 85...vad tror du att du vinner med såna idiotiska kommentarer??? Tycker du verkligen att det här är ett givande sätt att samarbeta mellan de olika disciplinerna för hästens bästa?

Du kan ju knappast säga att du varit på varenda tävling i det här landet för att därför kunna avgöra huruvida man är bättre i travet än på dressyrtävlingar??? (Exempel)

I westernridningen har vi en annan anda, ja. Vi utför en form av arbetsridning och temperamentet på våra hästar liknar det man vill ha inom jord- och skogsbruket(så kunskapen finns redan inom det här landet). I dressyr och hoppning vill man ha lite "högre blod" mer luft och show. Hästarna avlas åt det hållet och du kan inte begära att dessa hästar ska agera som en QH som är av helt annan typ.

Bra hästhantering finns i alla stall liksom det finns elände...att som du slå dig för bröstet och mena på att i Western är vi bäst är bara löjligt eftersom det finns skit där med. Bra grundhantering har inte med själva grenen Western att göra utan det ligger på ett helt annat plan och finns alltså redan representerat i alla grenar.

Jag är själv f.d. ryttare från den klassiska inriktningen som gått över på western. Har 40 års erfarenhet och kan definitivt inte säga att en gren är bättre än en annan.

Om du vill ha en förändring så åker du ut och visar hur du vill att det ska se ut. Det har jag gjort och därmed har jag spridit en annan filosofi och kunskap om hantering där lastning ingår...dock redan innan jag började med westernridning;)
 
Sv: Transportlastning

På westerntävlingar är det helt ok utan träns;)

Jo, westerntävlingar har jag full koll på. Men i inlägget som jag svarade på så handlade det ju INTE om westerntävlingar! Nu har jag dock fått svar på mina frågor av Welsh redan, så har jag fått det förklarat för mig... ;)
 
Sv: Transportlastning

Du milde tid!!

Har den här diskussionen egentligen något att göra med lastning??

Eller är det egentligen en form av motsättningar mellan westerryttare och övriga?

Vad menas med engelskryttare? Enbart dressyrryttare eller är hoppryttarna och inkluderade?

Bor utomlands och har uppenbarligen inte riktigt hängt med i hästeriet i Sverige.
 
Sv: Transportlastning

Det är tur att inte hästen känner till om den är dressyr, hopp, western eller körhäst.....
Fördomar grundar sig på okunskap. Det finns okunnighet i alla dicipliner.
Ett bra sätt att bekämpa fördomar är att med öppna, (och kanske inte helt okritiska...), ögon ta till sig nya saker.
 
Sv: Transportlastning

Kan säga såhär, jag rider både hoppning o western o som zlatan säger, man lär sig mycket av båda sporterna men hästarna är inte särskilt olika i sättet.. Tycker inte att man ska behöva hobbla hästarna! hellre lära dem med släppt tygel=stå still.. Kan tom erkänna att min "westernhäst" tar mkt längre tid att lasta än min hopphäst.. Hon är inte rädd men hon gillar det helt enkelt inte så det kan ta upp emot en timme för henne o gå med på det.. Inte riktigt bara att lyfta in en häst på 700kg heller:/ Och denna häst är annars mkt snäll o lydig annars
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transportlastning

Hm. Får jag fråga hur det kan komma sig att hästarna lastas i och ur och hanteras i grimma på tävlingsplatsen? Jag trodde att det stod i TR att de ska ha träns på sig? :confused:

På klubbtävlingar är det bara vissa delar av TR du behöver följa, annat är frivilligt för klubben att använda/inte använda. Precis som andra skrivit.

Och min klubb har tacknämligt nog valt att slopa den där - i mitt tycke idiotiska regeln - och se det går så bra så. Och där är alltså en salig blandning av hästar, men inga problem.

/Alexandra - som på mitt livs första trailträning av tränaren fick höra 'Nämen står han ground tied vad trevligt!' om valacken varvid jag tyckte att 'äh va? Eller ah jo det gör han ju'. Valacken är helt sonika lärd att stå där man ställt honom, fast med tyglarna över halsen. Detsamma gäller treåringen. De är INTE på något vis westerntränade, men de är väl grunduppfostrade. Matte vill nämligen inte behöva leta upp ett snöre och nåt att knyta i bara för hon ska hämta nåt i stallet, behöver kissa på ridturen eller liknande.
 
Sv: Transportlastning

har inte läst alla svar.. men håller med dej om att dressyr>/ hoppryttare skulle kunna lära sig mycket.... hur många engelskridande står och småpratar medans de alla fem håller i varsin hingst :smirk: hur många skulle kunna göra hoppa av- ta av tränset och leda ut hästen från tävlingbanman ed tyglarna runt halsen...

så håller med dej lite hanteringsträning borde införas i de engelska träningsstallarna;)

sen e det klart att det finns undantag överallt... men överlag och det handlar ej på grenen utan intresset för hur man hanterar sin häst...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transportlastning

Bilder på hästen som fastnade i grinden och stod blickstill:

showimage.php


showimage.php
 
Sv: Transportlastning

Helt rätt -"rötägg" finns överallt och kommer nog alltid att finnas. Jag har alltid ridit engelsk och kommer nog alltid att göra så, men däremot tar jag emot mycket, från både AR och western. Sånt som är bra för min egen ridning.

Mina hästar jag har haft är (enligt mig) alltid väl hanterade. Dom ska funka, även om situationen inte alltid blir som man har tänkt sig. Har alltid kunnat lasta mina hästar själv, vissa bara genom att leda in dem i pannluggen. Hingstarna jag har haft har aldrig varit besvärliga och har lugnt kunnat hanteras bland andra hästar. En av mina dressyrhästar, var jag upp och red på fjälltur med. Promenerade med den hästen över en jokk på en järngallerbro med hyfsat mycket strömmande vatten under. Det var lite blås å fnys- men han följde med matte:love:
Min nuvarande häst(debuterar MSV dressyr)går att hantera med tyglar runt halsen, ridas i grimma, jag kör henne, hon är fullständigt trafik och tågsäker. Har även badat med henne medans ett ponton flygplan startade en bit ifrån(nått hon aldrig har sett). Hon tittade, men när jag inte gjorde nån "affär" av det så accepterade hon även det.
Nä, fram för hanterbara hästar med respekt för människan(ledaren):bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 037
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp