Transportlastning

Sv: Transportlastning

Varför svarar du mig om det???.
Jag svarade på Bill (om du tittar ordentligt)när han tyckte alla utom westernfolket var trångsynta
 
Sv: Transportlastning

Vad är den enorma skillnaden? Jag har många westernryttare som lämnat sina hästar på inridning till mig och varit jättenöjda, själv tar jag gärna hjälp av exempelvis Per Larsson och Tommy Arvidsson om jag behöver bollplank. Vi har samma syn på ridning alla tre fast vi håller på med vitt skilda tävlingsgrenar.
hela förhållningssattet till hästen i hantering och ridning. Om du kikar på westernridna hästar så klarar de av det allra mesta medan en "engelskhäst" får spader o spunk för de allar minsta störningar. Skulle vilja se ett svenskt halvblod på cuttingarenan! Dessutom behövs det inom engelskridningen en dj...la massa tillbehör, inspänningstyglar o annat skit . Kikar du på dressyrgrenen inom western så klarar hästen av allt detta utan att vare sej spännas in eller dras i mun, utan allt sker på lång tygel.
 
Sv: Transportlastning

Då är du välkomen hem till oss för att kika. Vi har bla en godkänd quarterhingst som tävlar, som jag tidigare sagt på hög nivå och den skiljer sig inte nämnvärt från mina hopphästar i psyket.
Dessutom rider jag både hopphästarna och westernhästarna likadanat på marken och jobbar mycket med lösgörande övningar och klättrar en helt del.
Både hoppning och cutting handlar ju ganska mycket om smidighet, vändbarhet och styrka i bakdelen. (vilket iofs alla hästar har nytta av)

Mina hopphästar (majoriteten är svenska halvblod) tycker det är jättekul att komma ner på ridbanan och titta på kossorna. Jag förstår inte varför de inte skulle klara det? Och de hoppar och far inte för någonting.
Dessutom har jag då aldrig kommit på tanken att rida med inspänningstyglar och skulle heller aldrig tillåta någon av mina elever att göra det! Och det går utmärkt att rida barbacka i bara grimma om man skulle ha lust med det.

Jag antar att de dressyr/hoppryttare du har studerat inte befinner sig på någon jättehög nivå men åk och titta på tex framridningen på Gbg Horseshow och du kommer att hitta hoppryttare som är högt upp på världsrankingen som sitter och rider barbacka och galopperar runt på långa tyglar.
Det är precis som innan jag sett western"eliten" och bara hade koll på den lägre nivån. Jag trodde alla satt och skrek yiiiihaaa och galopperade 300 varv på ridbanan med sina hästar utåtställda för att sedan tvärnita och sitta på hästarna och snacka skit.
Jag vet att det fortfarande förekommer men nu vet jag hur det SKA gå till, och jag vet att våra synsätt inte skiljer sig nämnvärt när det gäller ridning och hantering.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportlastning

hela förhållningssattet till hästen i hantering och ridning. Om du kikar på westernridna hästar så klarar de av det allra mesta medan en "engelskhäst" får spader o spunk för de allar minsta störningar. Skulle vilja se ett svenskt halvblod på cuttingarenan! Dessutom behövs det inom engelskridningen en dj...la massa tillbehör, inspänningstyglar o annat skit . Kikar du på dressyrgrenen inom western så klarar hästen av allt detta utan att vare sej spännas in eller dras i mun, utan allt sker på lång tygel.
Tänk om dom engelska ryttarna skulle försöka att hobbla sina hästar skulle det inte finnas varken ett hel eller halvblod i livet.för varenda en skulle ha brutit nacken.:rofl:
 
Sv: Transportlastning

Tänk om dom engelska ryttarna skulle försöka att hobbla sina hästar skulle det inte finnas varken ett hel eller halvblod i livet.för varenda en skulle ha brutit nacken.:rofl:

Tänk om man kan lära sin häst stå stilla utan hobbles.

Det var det dummaste jag hört på länge. Hur kan du förespråka något sådant? :confused:
 
Sv: Transportlastning

Att binda ihop två av hästens ben, oftast frambenen. Används inte sällan i Lettland och Litauen på beteshästar för att hästarna inte ska springa iväg (ostängslade områden).
I USA var det vanligare förr, att cowboys hobblade sina hästar under mat och fika pauser, men även hästar som av någon anledning inte stog still.
En hobblad häst kan röra sig i viss mån men inte springa iväg.

Det är förbjudet att hobbla hästar i Sverige!

Bild på "snälla" hobbles.
 
Sv: Transportlastning

Tack för upplysningen. Och jag håller med, att förespråka något sådant är ofattbart.
 
Sv: Transportlastning

Joho du tack. Stod under en tid uppstallad på en ridklubb som hyrde ut rdhuset under perioder för att dryga ut kassan till Westernträningar.. Urk säger jag bara.. Det var total kaos ibland.

Tyvärr måste jag säga at 90% av mina fördommar om westernfolk blev cementerade. Det var hästar överallt. Hälften var inte uppfostrade. Vissa hästar kunde inte lungt stå o vänta i transporterna vilket gjorde att man fick springa och leta efter ägare som lämnat sina hästar i sjukhagarna, på ridbanan, i hagarna med mera. Hittade ett ök i en av mina hästars boxar en gång.

Förstår inte varför ni hackar på ryttare som rider engelskt. Jag har 3 tävlingshästar som hoppar på regional och nationell nivå. Ingen av dessa är eller har någonsin varit svårlastade. Tvärtom, har man luckan nere på lastbilen och man skall gå förbi till hagen kan dom börja dra mot lastbilen för de e ju så kul att åka på tävling och träning. Inte heller kan jag minnas att jag många gånger sett en svårlastad häst på tävling.

Vi håller på med samma sport i grund och botten och man får hoppas att vi alla drivs av samma sak, nämligen kärleken och glädjen i hästarna. Sen om man håller på med Western eller hoppning spelar egentligen ingen roll.

Nu när jag tänker efter så hade vi en tjej på den andra ridklubben som jag stod på under ett halvår som hade en häst, med vilken hon red western. En mer ouppfostrad häst har jag aldrig träffat. Detta ök var verkligen inte rädd för nått utan snarare dum. Det tog dom 3 timmar att lasta. Istället för att säga till hästen gick hästen nästan upp i transporten och så slängde den sig ut. Varpå tjejen klappar dej och börjar om. Mellan 10 och 30 försök kunde en normal lastning ta.:eek: Så jag är rädd att Bill och Lisa här inte sett bottenskrapet i westernridningen. :cool:
 
Sv: Transportlastning

Att binda ihop två av hästens ben, oftast frambenen. Används inte sällan i Lettland och Litauen på beteshästar för att hästarna inte ska springa iväg (ostängslade områden).
I USA var det vanligare förr, att cowboys hobblade sina hästar under mat och fika pauser, men även hästar som av någon anledning inte stog still.
En hobblad häst kan röra sig i viss mån men inte springa iväg.

Det är förbjudet att hobbla hästar i Sverige!

Bild på "snälla" hobbles.

Det är bra att ha hobblat sin häst om den fastnar i något med bena ex rep eller går ner sig i en möse .då är du nog glad om hästen varit hobblad.
Det är förbjudet därför att någon dumbom har försökt att hobbla sitt halvblod
 
Sv: Transportlastning

Ja fy för alla som håller på med allt!! western, barock, hoppning, körning, o folk som har Tinker, Fjording o Arab, usch för HBL o travare!! Westernfolk köper en repgrimma o tror dom är Monty Roberts( ett namn jag har hört nämnats i NH sammanhang, är inte insatt för fem öre) Hoppryttare som kommer med ny häst på varje tävling men fortfarande rider lika illa, trots samma utstyrsel som Malin Bayard!? Hmm....om man har en häst med lång lockig man..döper om den till Matador o köper en portugisisk sadel, blir det en barockhäst då?

Jag tänker inte ens ta upp Islänningar o deras ryttare.....;)

;) :rofl:

För att återgå till lastning så är det inte så himla lätt (rätt så ångestladdat för mig) man måste ju öva på o åka o då kanse det inte ser så himla tjusigt ut de första gångerna, sen håller jag väl med i sak om att man kanse inte ska åka på tävling med en helt olastad häst. Men att säga att det är bara en viss disiplin inom hästsporten som har problem med puckat folk, puckade hästa eller puckade metoder kan jag inte hålla med om.
 
Sv: Transportlastning

Det är bra att ha hobblat sin häst om den fastnar i något med bena ex rep eller går ner sig i en möse .då är du nog glad om hästen varit hobblad.
Det är förbjudet därför att någon dumbom har försökt att hobbla sitt halvblod

Och det har du bevis för?

Vilket jäkla dravel det är i denna tråd!!! Skit finns i alla läger så ingen gren kan svära sig fri:mad: ...Hur vore det med att man plockar fram det som är bra och positivt och börjar jobba för att få bort eländet???

Tror inte att TS ville att denna tråd skulle bli en skitkastartråd!!!...men det är vad den är just nu! Ger inte ett smack...:cool:
 
Sv: Transportlastning

Tack! Då vet jag att jag inte behöver "hobbla" min häst för detta finns väl knappst att uppbringa söder om polcirkeln! Inte kärr/myrar av den bottenlösa sorten iaf.

Varför är det bra att ha "hobblat" sin häst när den sitter i ett träsk?? För att den inte ska få panik när den sitter fast? men hästen känner nog att det inte riktigt är samma sak lr?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 037
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp