Transportlastning

Sv: Transportlastning

Äh, TS (blev jag upplyst om:o ) är mest igång här för att ösa galla över andra grenar än western. Det ger inget konstruktivt, således:mad:

Jag kan tala om att man lätt vänjer hästar vid att ha rep kring benen på andra sätt än att hobbla dom. Det är förbjudet att hobbla och det finns ingen anledning att göra det heller.
 
Sv: Transportlastning

QUOTE]vilken diciplin dom har på sina hästar.ex i och urlastning av hästarna i transporten var en fröjd att se.Vi dressyr ryttare skulle behöva åka dit och lära oss!
Disciplin:confused:
Folk tror att mina hästar går in själva för att de är så snälla:D

Sure baby;) det har tränats oxå- väluppfostrade!
 
Sv: Transportlastning

Men snälla, är du helt blåst eller bara verkar det så??? Hur kan man förespråka att binda ihop hästars ben? :crazy:
 
Sv: Transportlastning

Det kan vara lite svårt för dej att förstå kanske, eftersom jag antar att du o din häst aldrig kommer utanför ett ridhus eller ridplan. Hobbling är ett praktiskt sätt att vid en rast kunna släppa sin häst att beta, i stället för att binda upp den. där den inte kan äta. Så sett med engelskvärldens ögon är din reaktion fullt förståelig, men det finns faktiskt folk som använder sina hästar på ett annat sätt än du.
 
Sv: Transportlastning

Jag som trodde att cowboysare hade ett sådan enastående förhållande till hästen -att den stannade kvar-lös.

en annan löser det med att bygga en liten hage.
i den moderna världen finns det lätta plaststolpar o eltråd som man kan ha med sig.
 
Sv: Transportlastning

Håller med!! Är det ett problem att binda upp hästen om man nu promt måste fika på sin lilla ridtur, dålig kondis?? Sen är det väl inte så många som jobbar profficionellt med kofösning i sverige, rider mil efter mil på prärien,vad jag vet.

Men tyvärr har western o NH fört med sig en massa dravel som folk sväljer med hull o hår. Join up, hästar som blir inridna på en dag osv. Vad är poängen??!! Handlar det inte om sunt förnuft?

Jag behöver inte gå kurs för någon mossig gammal cowboy för att förstå att hästen bör följa med mig åt samma håll när jag leder den!!Och det är ju enklare att sitta upp om kusen står still lr? Lägger man inte ner tid på det så gissar jag att det inte är så viktigt för den hästägaren o då är det väl ok
 
Sv: Transportlastning

Det är bra att ha hobblat sin häst om den fastnar i något med bena ex rep eller går ner sig i en möse .då är du nog glad om hästen varit hobblad.
Det är förbjudet därför att någon dumbom har försökt att hobbla sitt halvblod

Tja, för ett par helger sen fotade jag ett Svenskt halvblod som fastnat med benet i en grind, stod blickstill och väntade på hjälp. Och jag lovar, den har aldrig varit hobblad eller tränad på något sätt till detta...
 
Sv: Transportlastning

Hade en häst som satt fast i ett fårstaket, han stog helt still o såg förvisso ytterst olycklig ut men var cool, helt ohobblad!! kan inte svara för vad dagens lilla stjärna :bump: skulle hitta på men känna som att jag hellre hittar ett annat sätt än en olaglig metod.
 
Sv: Transportlastning

Å jag tycker verkligen att engelskfolket till allra största del är väldigt trångsynta i sitt förhållande till hästen!:D

Vet du vad jag tycker, jag tycker de Westernryttare jag har träffat ofta är väldigt trångsynta i sitt förhållande till hästen. Finns inget annat sätt än deras i princip.

(Nej, jag drar inte alla över en kam! Visst finns det både mycket duktiga samt idiotiska ryttare inom alla dicipliner i hästvärlden..)
 
Sv: Transportlastning

Finns inget annat sätt än deras i princip.

(Nej, jag drar inte alla över en kam! Visst finns det idiotiska engelskryttare i hästvärlden..)
Jo, men det kanske beror på att westernryttarna kommit till insikt! :D
 
Sv: Transportlastning

Tja, för ett par helger sen fotade jag ett Svenskt halvblod som fastnat med benet i en grind, stod blickstill och väntade på hjälp. Och jag lovar, den har aldrig varit hobblad eller tränad på något sätt till detta...

Visa kortet :bump:
 
Sv: Transportlastning

Det kan vara lite svårt för dej att förstå kanske, eftersom jag antar att du o din häst aldrig kommer utanför ett ridhus eller ridplan. Hobbling är ett praktiskt sätt att vid en rast kunna släppa sin häst att beta, i stället för att binda upp den. där den inte kan äta. Så sett med engelskvärldens ögon är din reaktion fullt förståelig, men det finns faktiskt folk som använder sina hästar på ett annat sätt än du.
Du har helt rätt Bill.:rofl: Hur tror du dom gör vid en tävling eller träning om dom inte får någon box:confused: Jag tror knappast att någon kan binda upp hästen vid transporten en hel dag
 
Sv: Transportlastning

Jasså kan vi inte binda upp våra hästar längs transporten eller lastbilen?? Lustigt för så har jag gjort på nästan alla tävlingar jag varit på iår när jag varit ensam. Lyckas alltid vara ensam med tre "knäppa" halvblodshästar. Du vet sånna som man inte kan binda upp. Konstigt att dom står cool lugnt o sover utanför lastbilen medan jag lastar om och gör i ordning dom.

Snacka om att du och Bill är trångsynta.. Jag tycker det luktar troll..:smirk:
 
Sv: Transportlastning

Vilken syn på hästar du har:crazy: Ska det vara så svårt att göra en liten hage till den:confused: Skulle inte vilja vara din häst.

Visst ja- dominans!

Varför ska hästen stå bunden utanför transportn- när den kan stå lös i?
 
Sv: Transportlastning

*KL*

Och exakt samma sak som beskrivs i ursprungsinlägget kan man se på vilken klubbtävling som helst på hemmaklubben här. inte en enda lättlastad häst, inte en enda bänglig häst. Samtliga lastas dessutom i/av i grimma och hanteras i grimma på tävlingsplatsen. Har inte sett alla uppbundna vid transporten men majoriteten av dem står bunda kortare/längre stunder.

Och klubben har väl en - två westernryttare, resten är 'lite av varje' (dvs lite dressyrryttare, lite hoppryttare och en hel massa glada allroundryttare).

Men det är helt enkelt en väldigt avslappnad, prestigelös attityd, och klubben har en aktiv tävlingssektion som ordnar klubbtävlingar i en massa olika grenar. Så de där hästarna har sett det mesta och varit med om det mesta och stressar inte upp sig speciellt. Inte ens när det var maskeradhoppning och diverse ekipage som skulle försatt en hel del hästar i sken så var det minsta incident.

Sen, jag kan INTE påstå att jag känner igen det du beskriver från min tävlingstid varken i hoppning eller dressyr (på lokal nivå enbart dock). Enda gången jag sett något liknande det som beskrivs var på tvåårspremieringen, då var det rätt livat vid lastningen av många tvååringar (dock inte alla). Samma hästar var vid treårstestet lugna och coola.
 
Sv: Transportlastning

Var och tittade på en western tävling förra helgen!vilken diciplin dom har på sina hästar.ex i och urlastning av hästarna i transporten var en fröjd att se.Vi dressyr ryttare skulle behöva åka dit och lära oss!
Är man på en dressyr tävling så börjar man att och undra om dom flesta hästar har åkt transport överhudvudtaget.Man kan tro att man är på cirkus.Nej åk och se med egna ögon,ni kommer att bli imponerade:bump:

Jag rider i o för sig western med mitt varmblod och han går på och ur själv när han jag ber honom utan motstånd. Tror dock inte att lastningen sitter kopplat med vilken gren man håller på med utan inställningen till det man gör. Om man aldrig åker själv kanske det inte finns behov av att man ska kunna lasta i och ur själv. Hästen kan gå på bra ändå.
Ser även sällan svårlastade hästar på travbanor, men kan inte uttala mig om hur det går till på ridevenemang då jag sällan är på sådana.
 
Sv: Transportlastning

tssss
western folk behöver uppenbart lära sig av körfolket. En körhäst står där man ställer den ......utan hobbles......
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 039
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp