transportera unghäst...

Sv: transportera unghäst...

min häst (1 år) körde jag 13 mil då hade han stått i en transport 2 min helgen innan, fd ägaren hade lagt en ramp till sin lada så han fick öva på att gå på något ihåligt och bundit upp honom i spiltan några ggr innan. Den färden gick hur kanon, funderade om jag om jag fick med mig hästen överhuvudtaget, när jag kom fram och öppnade dörren stod han och lekte med grimskaftet hur lugnt som helst:rofl:
 
Sv: transportera unghäst...

Ville bara säga att när jag hämtade min unghäst så hade vi dels en snäll shettis med som sällskap, dels fick vi rådet att absolut inte binda upp hästen kort, eftersom det kan leda till panik hos en ovan häst.

Dessutom vill jag varna lite för att köra med hönät till glupska hästar. Gjorde det med samma unghäst som ovan (fast en annan resa). Det var inte bra. Hon fick foderstrupsförstoppning och det blev inget av den utställning vi var på väg till:crazy: Det var första gången hon åkte ensam så vi tänkte att vi skulle vara snälla... Men vi borde ha kunnat räkna ut innan att det skulle hända, har aldrig sett en häst ta såna stora tuggor av sitt hö:angel:
 
Sv: transportera unghäst...

Är på väg att köpa en åring... har transporterats två gånger med kompisar till och från betet....
Nu e frågan hur jag ska göra bäst när jag tar hem honom? Klarar han sig tror ni? restiden är ungefär 1 h 30 min.

Hur gör ni??

Hade en unghäst (som nu växt upp) och när vi körde honom fick han alltid stå lös, vi tog ut allt ur transporten, mellanvägg, bom osv, Så jag tror säkert att det går bra :)
 
Sv: transportera unghäst...

Okej..
Så jag ska ta ut precis allt så Hela inredningen å bara lasta på honom å släppa honom lös där inne? Är de det bästa`? Då ska jag inte ha något hönät heller då? Går de bra med spån istället för halm eller bör jag köpa en bale halm?

Jisses, vi får se hur de går :D E så nervös :crazy: :rofl:
 
Sv: transportera unghäst...

Okej..
Så jag ska ta ut precis allt så Hela inredningen å bara lasta på honom å släppa honom lös där inne? Är de det bästa`? Då ska jag inte ha något hönät heller då? Går de bra med spån istället för halm eller bör jag köpa en bale halm?

Jisses, vi får se hur de går :D E så nervös :crazy: :rofl:

Lägg in halm och hö på golvet och ge lite havre när han går på trailern som belöning. Det går jättebra!
 
Sv: transportera unghäst...

En som jag känner lånade en shettis att ha med hon körde sin nya unghäst, finns det ingen liten snäll ponny du kan låna?
Det verkade funka för henne..
 
Sv: transportera unghäst...

Stallägaren ha ju en liten shettis, men hon e ju bara en åring hon med juh :D Om nu hon skulle med... ska de åka lösa båda två då med eller?? :confused: Låter kanske lite riskabelt?
 
Sv: transportera unghäst...

När jag var och hämtade min åring så la vi fullt med halmbalar framför bommen för att inte riskera att hon skulle hoppa över. Sen tog vi bort mellanväggen, men hon fick stå uppbunden. Det var 50 mil hem, men hon var jätteduktig :) Lite tveksam att gå på först, men det var inte så konstigt då hon aldrig åkt transport tidigare. Väl framme 50 mil senare traskade hon av hur lugnt som helst, jag var faktiskt själv förvånad...
 
Sv: transportera unghäst...

Stallägaren ha ju en liten shettis, men hon e ju bara en åring hon med juh :D Om nu hon skulle med... ska de åka lösa båda två då med eller?? :confused: Låter kanske lite riskabelt?

Nej, kör löst och ensam. Annars måste du ju åka tillbaka med shettisen igen. Det går bra!

Men använd INTE bom och sätt fast henne om du inte är säker på att hon fixar det. Kan gå mycket illa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: Vovve
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp