Transportera mor och föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sweet_extraa
  • Startdatum Startdatum
S

sweet_extraa

Hur gör ni när ni transporterar?
Hur lär ni dem att kliva på osv.?

Har märkt att runt omkring här har alla väldigt mycket åsikter och tankar om bästa möjliga sätt :grin:

Sv: Transportera mor och föl

Jag leder stoet på vänster sida och fölet på höger sida och så går jag in i släpet och de hänger med. Har i början en medhjälpare som stänger bakom och som första gången brukar få ge fölet en klatch i rumpan om h*n stannar. Efter de förta lastningarna är jag själv, då tränger jag mig ut mellan hästarna när de gått på släpet och stänger bakom dem. Efter det går jag in där fram i släpet och sätter fast stoet.

du har inte mellan vägg?

igår fick jag en kommentar om att jag borde använda mellanvägg, har aldrig gjort det. mina föl har alltid åkt på följande vis som du beskriver.. förstår inte hur man kan åka med mellanvägg eller har jag misstolkat det hela? hum..:confused:

Jag brukar ha hjälp av en som lastar stoet och jag manar på henne (om hon blir tveksam) medhjälparen sätter fast henne (fungerar på detta sto, självklart individuellt) och sen tar medhjälparen över longerlinan som jag har på fölet medans jag ger en hjälpande hand bakom fölet. Medhjälparen hålller i fölet tills jag stängt bakom. Sen står fölet fritt och brukar vända sig och stå och njuta av mamma :D

tusen tack, skönt att läsa att fler har samma bild av lastning som jag :) tack för svaren

Sist jag transporterade sto med föl var för en veckan sen, gjorde på följande sätt: Lastade stoet först (fölis stod i sin box, såg ej stoet), när hon var inne hämtade vi fölis och gick rätt på, stängde i bak och sen satte vi fast både sto och föl, hade ej mellanvägg. Fölet var 4,5 mån.

//Diana

När jag skulle lasta var det akut eftersom fölis var sjuk så det var bara att hiva in honom, vare sig han ville eller inte.. sen har det vart x antal turer efteråt, ibland har han stretat så vi fått nästan bära in honom men de senaste gångerna har han gått in jättesnällt efter mamsen :) Vi lastar stoet först.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: MML
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 656
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V