transportera med Broddar??

Sv: transportera med Broddar??

Så resonerade en duktig ryttare som fick ha sin häst konvalescent i nästan ett år efter:crazy:
Gissa om hon ångrade sin lättja!

Och min kompis häst halkade och fläkte sig och var konvalecent i nästan ett år efter det....

En olycka är en olycka man inte kan styra över...

Knivigt det här, lite som att välja mellan pest och kolera.
Jag vågar inte köra med broddar sedan jag sett skador efter broddtramp i transporten. (med benskydd). Det var bara att fälla upp lemmen och köra till klinik med mycket svårläkta och tråkiga skador. Men här är ju många som vittnar om att det går bra, men som sagt jag är skeptisk.

Hugger eg bara din knapp men jag vill försöka förklara en sak

Jag skulle aldrig brodda ur och har aldrig gjort det heller på de 30 år jag haft egna hästar....jag har oftast inte ens trp skydd, för det är också så nmligen att en del hästar gillar inte skydden, det blir varmt och det kliar och då börjar dom trampa runt och trampar sig själva pga det. sätt då hellre vanliga vaddar o bandage och boots fram på dom än dessa stora varma klumpiga skydd som tar upp hela benen på dom...dessutom så täckar många hästarna alldelses för mycket, det blir jättevarmt av bara hästen i finkan och har man då 2-3 täcken å den så kan den börja känna sig olustig och börja "bråka" av bara det....

Jag tror att både täckning o vaddning gör mer skada än nytta många ggr...

Varför?
Om nu hästen har varit duktig o åkt- varför "bestraffa" den mer?

Det har med rutin att göra.
Det är inte naturligt för den att åka i en "låda".

gör upplevelsen så positiv som möjligt- hela vägen.

Det finns hästar som inte går att backa ut alls.
min ena väntar på att jag ska leda den ut- vill ogärna backa själv.

För mig handlar det inte om bestraffning utan kontroll. Den ska inte "panika" sig ur en lite annorlunda situation (i det här fallet själva urlastningsmomentet). Genom att bra ta upp frambenen hjälper jag den att återta fokus på mig och en uppgift i stället för allt runtomkring. Lugnt, stilla och med kontroll ska alla övningar avslutas, inte med panik.
Det har ingenting med bestraffning att göra det är en avslutning på "min" urlastningsrutin bara. :laugh:
Sen finns det många vägar till Rom som man får prova sig fram på!;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 212
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama