transportera med Broddar??

Sv: transportera med Broddar??

Annars så kanske du kan sätta i blindplugg,lite fäste ger de ju men är ju inte så vassa som isbrodd.

Ja det är ju svårt val, visst lindor under är ju ett alternativ. Men i mitt fall hade jag verkligen rejäla transportskydd + boots och ändå trasade han sönder både skydd och boots och lyckades trampa på sig själv. Lindor täcker ju bara benen så nere vid foten är han ju ändå ganska oskyddad trots transportskydd. Ska ni åka långt och på kurviga vägar?? Min häst stod verkligen alltid helt stilla i trailern och har aldrig tidigare trampat omkring. Inte heller efter den gången. Så jag fick känslan av att det var brodden i sig som gjorde honom osäker, förmodligen för att han "fastnade" i golvet. Trots det har vi inget direkt mönstrat golv utan vanligt Boj-golv.. Det är ett vägande fram och tillbaka, själv är jag livrädd för fläkskador men nu i efterhand ångrar jag mig att jag inte plockade ur brodden då jag vet att han går både in och ut ur trailern lugnt och sansat.

Jag skulle inte ta ur brodden men då vet jag att mina hästar står still och jag har inget golv i mitt släp som de kan "fastna" i, jag skulle inte ha brodd i och hästen trampade runt mycket. Självklart är det tråkigt om hästen trampar på sig och får skador utav broddarna, men samtidigt kanske hästen går omkull när du lastar ur och skadar sig då ist. Vilket alternativ du än väljer finns det en skaderisk. Ta blindbrodd som Pinto sa, iaf första gången du åker med brodd, sen ser du hur hästen funkar med det i.
Chansa på att köra med broddar och sen får du handla utefter hur det blir.

vi ska åka ca 5 mil. och det mesta är raka vägar, minst 4 mil på E4, å sen på riksväg. så det är ingen kurvig väg som tur är.

Jag har ett tranesläp, ska ta med en brodd å testa att försöka trycka ner den i mattan..

Men som sagt vågar nog inte lasta av utan brodd.. Han halkade i skommras på asvalt och nu är det ju förmodligen snö/halt på parkeringen.. Vill inte riskera att han fläker sig när han kastar sig ut, för det går otroligt fort! :eek:

Ja gör du så, själv kan jag fortfarande inte riktigt förstå hur min häst kunde fastna då vi varken har ränder eller annan "hålig" matta som kan förklara det hela. Vi har liksom en relativt slät matta, men förmodligen så sjönk brodden ner i det vanliga gummit liksom. Ja hur som helst så förstår jag verkligen hur du resonerar och åker ni bara försiktigt och är observanta på om det gungar där bak så ska det nog gå fint. Ett tips är att ha både boots och transportskydd, man kan ju inte vara onödigt försiktig ;)

Nu går min häst barfota men han har varit skott med 4 brodd i varje hov i två år innan detta. Broddarna sitter i dygnet runt och i transporten.
Har mycket spån i transporten för att skydda golvet.
Hästen åker med transportskydd men ibland på kortare resor så struntar jag i dom också...

Nu har jag en snäll häst som står stilla när man åker men han har också bråttom ut...

Jag ser inget konstigt i att åka med broddar i? har alltid gjort det om hästen varit broddad

Helt klart MED brodd.
Du kan ev. bara ha brodd på utsidorna, men då måste du ta bort alla/ skruva i inne.

Jag har alltid strykkappor på under iom jag ska träna. Den tjocka plasten på insidan ger oxå ett större skydd vid ev. olycka.
Dessutom så ger det tydligen mindre obehag av transportskydden bak- säger min ena.:angel:

Nu går min häst barfota men han har varit skott med 4 brodd i varje hov i två år innan detta. Broddarna sitter i dygnet runt och i transporten.
Har mycket spån i transporten för att skydda golvet.
Hästen åker med transportskydd men ibland på kortare resor så struntar jag i dom också...
Nu har jag en snäll häst som står stilla när man åker men han har också bråttom ut...

Jag ser inget konstigt i att åka med broddar i? har alltid gjort det om hästen varit broddad
Så resonerade en duktig ryttare som fick ha sin häst konvalescent i nästan ett år efter:crazy:
Gissa om hon ångrade sin lättja!

ja det blir att fixa blindbrodd.. Och att ta på transportskydd, köra försiktigt och hoppas på att inget händer.
Vad säger ni om lindor under transportskydden?? Eller är det för klumpigt?

När jag var på en träning så kom det en tjej som körde sin häst broddad mde höga benskydd. När hon tog ut hästen var han totalt söndertrasad på ena benet. Benskyddet hade trampats av och broddarna hade skadat honom illa. Jag skulle aldrig köra med broddad häst.
Lycka till hur du än väljer att göra.
Annika

delvis *kl*

Problemet är att det mesta kan hända tyvärr.... Såg en häst som kördes obroddad, lastades ut - och fläkte sig rejält när han gått av rampen.

Själv kör jag broddat. Jag har riktigt stadiga skydd och strör rejält.

Tyvärr kan olyckan vara framme hur man än gör!

Här gäller det att väga för och nackdelar....
Har du en häst som åker lugnt i transporten skulle jag välja att åka broddat. Är den däremot väldigt orolig, har problem men balansen och brakar runt, hade jag nog kört obroddat och som andra skrivit: Tagit med en hink sand och sandat ordentligt vid urlastningen.

Ett tips för att få den att inte kasta sig: Man kan ALDRIG hålla emot när en häst kastar sig på det sättet. (Det gör du säkert inte heller... :)) Har haft ett antal som gjort liknande och fått bukt med det genom att till att börja med åka mycket och som sagt ALDRIG hålla emot, det förvärrar paniken. Träna back kommando från marken till att börja med så att hästen känner igen sig i hela urlastningsproceduren. När den har kastat sig ur, ta in den igen, lugnt och stilla, eller åtminstone en bit upp på luckan och backa ut igen på kommando. Det har fungerat på mina, de har lärt sig att inte släppa uppmärksamheten direkt från mig ut till omgivningen.
Lycka till!

hlet rätt att inte hålla i en häst som backar järnet:bow:

Däremot håller jag inte på att lasta igen bara för att. Har man dessutom problem med att lasta är det ännu dummare.
Är istället noga med att vara tydlig- Backa SAKTA! Gör den det- morot.

Det går över om man inte gör affär av det o inte håller emot.

Ja usch detta med broddar och transport. Skulle någon ha frågat mig för ett par veckor sedan så skulle jag nog sagt "åk med brodd och ordentliga transportskydd" men nu tvekar jag. Har en bekant vars häst fått stå inne på klinik i nästan två veckor där de fick operera och fixa p.g.a. ett stort trampsår på kronranden på ena bakbenet. Hästen används som tävlingshäst men nu kan bara tiden utvisa om det är möjligt i framtiden. Det finns inga garantier för att kronan läker så pass bra att en ny hållbar hov börjar växa ut igen. Dett just efter tramp med broddar i transporten. Hästen hade av någon anledning panikat i transporten och resans mål blev inte hoppträning utan klinik.

Av den anledningen är jag osäker på hur jag själv skulle göra även om in spontana tanke är att det är väldigt bökigt att hålla på och ta bort/lägga dit broddar.

Jag kör broddat på vintern och då har jag transportskydd med boots under.

När jag lastar ur hästen gör vi så här..

Först stannar vi och står still en stund. Sen öppnar vi översta luckan. får stå en stund , sen öppnar vi lämmen, men lämnar kvar bommen. Han får stå en stund, tills han är lugn. (brukar trycka en stund mot bommen)
Sen tar ner bommen (försöker göras ljudlöst) och sen på mitt kommando så backar han, när han känner att det är "fritt" bakom så kastar han sig, har alltid longerlina och ställer mig brevid honom men med mellanväggen emellan.. håller absolut inte emot, eftersom jag med tycker att det blir med panik.. Han stannar nämligen nästan direkt när han är av lemmen..
Men vi ska träna på att ta det lugnt ur transporten, för det är inte kul att när han kastar sig.. det är ju till och med farligt.. Mer tips mottages tacksamt ! :bow:

hlet rätt att inte hålla i en häst som backar järnet:bow:

Däremot håller jag inte på att lasta igen bara för att. Har man dessutom problem med att lasta är det ännu dummare.
Är istället noga med att vara tydlig- Backa SAKTA! Gör den det- morot.

Det går över om man inte gör affär av det o inte håller emot.

Håller med där! Är hästen knepig att lasta tycker jag ändå kan man prova att bara få upp frambenen på rampen i stället, det är lagom krav.:)

Jag kör broddat på vintern och då har jag transportskydd med boots under.

Så gör jag med oftast. Jag har numera så rejäla transportskydd att bootsen inte behövs för det är extra tjockt på hela nederdelen av skydden. Men ska jag åka längre brukar jag ofta ha boots under ändå när jag har broddar.

Varför?
Om nu hästen har varit duktig o åkt- varför "bestraffa" den mer?

Det har med rutin att göra.
Det är inte naturligt för den att åka i en "låda".

gör upplevelsen så positiv som möjligt- hela vägen.

Det finns hästar som inte går att backa ut alls.
min ena väntar på att jag ska leda den ut- vill ogärna backa själv.

av med broddarna för katten , du för stör transporten och sen kan han skadda sig själv när ni lastar av ,

jag skulle nog öva lite hemma , men åk aldrig med brodd , har hört såna historier om just brodd i transport så nä .

stäng inte bak han när ni åker då . så är det lätt och snabbt gjort att fälla ner lämmen , och han ska ju vara lös med nån som pratar med han i släpet. lycka till ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 212
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama