transportera med Broddar??

katarina_dacke

Trådstartare
om ca 2 veckor så ska jag till klinik med min häst. Nu är det så här att när jag ska lasta ur hästen när vi kommit fram till platsen så när han känner att bommen bakom rumpan är borta så kastar han sig ut ur transporten.. så nu undrar jag hur ni hade gjort, hade ni lastat och åkt med hästen broddad?? Självklart har han benskydd som går upp till knäna. Det känns inte bra att åka broddad, men det är ju inte bra om han kastar sig ut och går omkull när han kastar sig av transporten..
så in med era åsikter! Hur resonerar ni?

Sv: transportera med Broddar??

Nu kanske jag låter tråkig o så men träna hästen att gå lugnt ut ur transporten. Att den kastar sig har med otrygghet att göra. Är den lätt att lasta i transporten så träna att lasta stå lugnt o gå lugnt ut ur transporten, börja utan att stänga bommen bara gå in o sedan ut o fortsätt så och sedan succetivt tiden att stå still inne i transporten för att sedan stänga bommen o stå stilla och sedan gå lugnt ut. Nu förutsätter ju detta att du har tillgång till transport att träna med tills ni ska in på kliniken ;)
Kan tillägga att jag skulle hellre ta chansen att åka med broddar då den kan skada sig ännu mer om den kastar sig ut utan broddar o halkar.. Har han transportskydd tror jag inte att risken är så stor att han gör sig illa heller
Har han gått omkull tidigare när den kastat sig ut ur transporten? Om inte varför skullen han göra det nu? Bara liten fundering...

Lycka till!!!

ja jag har tänkt att lastträna, och träna på att gå lugnt ut ur transporten, men då behöver jag ett par som kan vara med och hjälpa mig till en början. så det tar vi nog tag i till våren/sommaren när dagarna är längre + semester.

Nej han inte gått omkull tidigare, men då har vi åkt när det varit barmark. men nu kan det ju vara halt på parkeringen, och han är helskodd, och skor utan brodd på halt underlag =livsfara.. då han bara glider.

Ta med dig en hink grus och grusa ordentligt bakom transporten innan du lastar ur. Jag hade absolut inte velat ha en broddad häst i transporten.

Jag har aldrig broddat ur en broddad häst när den ska transporteras. Alldeles för omständigt.

först ska man lasta, sedan brodda ur (behövs broddar så är det sannolikt för halt för att ens ta sig mellan stall och transport obroddad!) köra, brodda i och lasta ur :D :D :D

Nä, man får se till att ha rejäla transportskydd, i filt o läder helst. Och ströa transporten om man vill behålla mattan snygg.

Har åkt oändligt mycket med mina pållar och bott i vinterlandskap. Endast någon endaste gång har det hänt att hästen skadat sig och då har de hänt något efter vägen. Som sagt - jag skulle inte ens tänkt tanken att brodda ur bara för att jag ska åka nånstans.

Kör lugnt.

självklart broddad häst !!
alternativet är väl lasta med brodd, brodda ur i transporten, brodda på igen FÖRE urlastning... men det verkar besvärligt... :angel:
strö ordentligt i transporten och skydd på hästen så ska det inte vara några problem :idea:

såg just att tanten just skrivit så gott som samma sak..

jag har heller aldrig broddat av en häst för att den ska åka transport..

Om ja vore du skulle jag som sagt hellre chansa o åka med brodd för att inte riskera att han halkar när han kastar sig. Dels för att han kan skada sig ännu mer då än av skälva brodden och för att då kommer det att bli en ännu otrevligare upplevelse att gå ut ur finkan.
Kan tillägga att jag bor i Norrland o tar inte av brodden förren snön är borta ;-)

Jag har aldrig broddat ur innan transportering. Har jobbat i stort travstall där vi transporterade många varje vecka, aldrig någoin som funderade på att ta bort brodden vintertid.

Jag hade åkt med broddar. Vi körde för någon vecka sedan utan (mycket diskussioner om hur vi skulle göra). Det gick inte så bra när vi lastade av. Rampen var svinhal ( fast där hjälpte inte med brodd) och han gick omkull på backen.
Ska du köra utan så sanda där du ska lasta av om det ser ut att vara halt.
För att överhuvudtaget kunna lasta på igen fick jag till slut tag på torv i ridhuset att lägga på rampen.

Nej har ingen möjlighet till det, Har själv en "vanlig" transport med i och urlastning bak..

Men de flesta resonerar precis som jag har tänkt, att åka med broddar och att strö transporten för att akta mattan. Och givetvis så kör vi lugnt! Vi åker i god tid, hellre på kliniken 1 timme tidigare än att stressa i halkan.
Tack alla för era svar! :bow:
Bukefalos är kanon :laugh:

För mig är det självklart att åka med broddad häst. Jag tror bara det är "sörlänningarna" som åker obroddat vid vitnerunderlag.

Bor man på ett ställe som har riktigt vinter är halkrisken betydligt värre än risken för broddtramp. Transportskydd samt ströad transport vid vintertransport med brodd.

Jag bor i Jämtland och åkte med min kuse till ATG-kliniken förra veckan. Han har bara skor fram och har fyra brodd i varje. Jag broddade inte av. Jag resonerar att han åker lugnt och fint och behöver grepp när han kommer ut ur finkan :)

Tycker du ska behålla broddarna på, se bara till att skydda din häst (och finkans golv) om han har lite brådis ut.

Knivigt det här, lite som att välja mellan pest och kolera.
Jag vågar inte köra med broddar sedan jag sett skador efter broddtramp i transporten. (med benskydd). Det var bara att fälla upp lemmen och köra till klinik med mycket svårläkta och tråkiga skador. Men här är ju många som vittnar om att det går bra, men som sagt jag är skeptisk.

När jag var på en träning så kom det en tjej som körde sin häst broddad mde höga benskydd. När hon tog ut hästen var han totalt söndertrasad på ena benet. Benskyddet hade trampats av och broddarna hade skadat honom illa. Jag skulle aldrig köra med broddad häst.
Lycka till hur du än väljer att göra.
Annika

Jag förstår ditt dilemma då en fläk eller sträckskada är lätt hänt när de kliver ut eller i ditt fall kastar sig ut. Jag har dock en tråkig transporterfarenhet när det gäller brodd. Jag lastade min förra tävlingshäst som var väldigt berest och stod som ett ljus i trailern. Denna gång lyckades han dock trampa sig riktigt ordentligt på ena kronranden bak. Det var gränsfall att det behövdes sys men som tur var så slapp vi det och det tog någon vecka innan han var ohalt, men såret läkte sakta då det satt på ett sådant utsatt ställe. Anledningen till att han trampade sig var förmodligen för att han liksom fastnade i mattans mönster med brodden och började trampa runt pga. det. Då hade jag ändå höga tjocka ordentliga transportskydd + boots och det var spånat på golvet. Skydden var helt söndertrasade så jag kan bara ana hur han hade sett ut på benen om han inte hade varit så väl påklädd. Så numera broddar jag alltid ut vid resor i trailer. Men jag förstår att du grubblar då din häst har bråttom ut.

Nu blir man så klart lite skrämd när man läser om folk som gjort enligt konstens alla regler och ändå få en skadad häst..

Men funderar på om man kan linda benen och sen ha transportskydd över?? Iaf på bakbenen..
Han brukar stå still när jag kör honom, men den ena gången är inte alltid den andra lik..
Så vad tror ni om det? Eller är det bara värre att linda på honom lindor under? Han är inte så känslig för nya saker, tar det för det mesta lungt, alltså ingen stirrepelle.. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 212
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama