Transportera liten ponny

Centaur

Trådstartare
Hur gör ni när ni transporterar små ponnyer, under 120? De räcker ju inte ens upp till bommen...

Modifierar släpet så det finns en tillräckligt låg bom.

Eller ställer baklänges med skiva och halm i fronten.

håller med. Bäst är ju att sätta både en bak och en frambomm i rätt läge för shettisen. dvs man får sätta bakbommen mitt i spiltan så den kan göra ngn nytta :).
Är det en mini mini och lånat släp så är en skiva under frambommarna/fölväggar bra. Så sätter man ponnyn framför bommarna Så den står snett, smidigast om man har frontutlastning om hästen inte vill hoppa in/ ut genom skötardörren ;).

Vår ponny är 113 hög och det funkar jättebra med bommen längst ner. Jobbigare för mig att krypa under dock :cautious: Däremot känns släpet lite långt. Skulle vilja att hon kunde ta stöd mot bakdörren. Vågar man binda grimskaftet i bommen istället för i öglan framför bommen? Känns tveksamt....

Det är en b-ponny så han är ju inte mini mini, bara väldigt liten jämför jämfört med mina andra hästar.

Har mätt i transporten nu och lägsta bommen är ca 95 cm.

Han har åkt med ungefär samma höjd tidigare så det känns som det borde funka? Om jag binder så han inte kan få huvudet under?

@Centaur När jag körde min dåvarande shettis (har den inte längre, låter som den förvandlats till något annat:p) så satte jag bommen på det lägsta, band i öglan framme i släpet samt la höbalar fram så den inte kunde krypa under bommen. Inte för jag hade behövt bekymmra mig om en krypare för den föredrog ändå att hänga frambenen över bommen så den kunde titta ut genom fönstret...

Jag tror nog att det ska gå att köra som du tänkt. Ponnyn når kanske inte bak till bakbommen om den vill ha stöd men den kan nog tvära lite och ta stöd mot väggen istället

Korta sträckor kör jag min shettis lös i trailern och utan mellanvägg. Annars så dit med mellanväggen och bommen längst ner och fyller upp med höbalar framför bommen så hon inte kommer under bommen.

När hon står lös så ställer hon sig baklänges och trycker in rumpan i fronten på trailern.

/Lizzie

Har kollat och han är van att köras med vanlig bom ca 1 meter hög så jag kommer göra så. Känns dumt att krångla till det genom att ställa baklänges etc när han nu är van vid att resa som vanligt och står snällt. Jag får binda såpass kort att han ej får huvudet under och ha koll på honom i kameran hela vägen.

Varför säkrar du inte problemet med för hög frambom bara med som föreslaget halmbalar därfram så du kan binda upp den bekvämare och naturligare bara ? Enkelt och smidigt .

Har inte kört liten ponny, men när vi kört med föl tror jag vi hade bommen högt, så hon kunde gå under utan att fastna. Men då snackar vi ju ett föl som stod löst.

OM jag inte kan använda bogbom strippar jag släpet och låter dem åka lösa. De vänder sig då mot färdriktningen eller diagonalt.

Mina brukar åka löst - inga längre sträckor då. Men jag lät faktiskt tillverka en typ "mellanvägg" som man fäster under bommen på ena sidan, en "framvägg" o eftersom jag har dörrar bak blir det en liten spilta av det hela. Anledningen till detta var egentligen att mitt ena sto (halvblod), som vid transport är minst sagt ..missnöjd, skulle ha föl o för att slippa riskera fölet vid en ev sjuktransport så ville jag ha det lite mer för sig själv -men ändå i närheten av stoet. Kör du ofta så kanske det kan vara en lösning=).

Vår ponny är 113 hög och det funkar jättebra med bommen längst ner. Jobbigare för mig att krypa under dock :cautious: Däremot känns släpet lite långt. Skulle vilja att hon kunde ta stöd mot bakdörren. Vågar man binda grimskaftet i bommen istället för i öglan framför bommen? Känns tveksamt....

Haken med det är att de då hamnar helt bakom frambommen. Dvs vid en kollision kan det blir otrevligt för hästen.
Jag låter dock ändå mina göra det, just för de så tydligt uppskattar rumpstödet. Men idealiskt skulle jag vilja ha kortare mellan bommarna.

Såhär hamnar det, och när de sen ställer sig och sover hamnar ju nosryggen innanför bommen, och det gillar jag inte riktigt...
(Bommen är som synes inga problem i höjd, utan det är längden mellan fram och bakbom.

11149320_792253100870665_2179601544510975233_n.jpg

Haken med det är att de då hamnar helt bakom frambommen. Dvs vid en kollision kan det blir otrevligt för hästen.
Jag låter dock ändå mina göra det, just för de så tydligt uppskattar rumpstödet. Men idealiskt skulle jag vilja ha kortare mellan bommarna.

Såhär hamnar det, och när de sen ställer sig och sover hamnar ju nosryggen innanför bommen, och det gillar jag inte riktigt...
(Bommen är som synes inga problem i höjd, utan det är längden mellan fram och bakbom.

11149320_792253100870665_2179601544510975233_n.jpg
Är ju inte allt för svårt att flytta fram bakbommarna så att avståndet mellan fram och bakbom passar ponnyn. Har man ett 2 hästars släp som bara får ta en häst åt gången är det ju smidigt att ha en ponny spilta och en storhästs spilta.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka