Transportera liten ponny

Är ju inte allt för svårt att flytta fram bakbommarna så att avståndet mellan fram och bakbom passar ponnyn. Har man ett 2 hästars släp som bara får ta en häst åt gången är det ju smidigt att ha en ponny spilta och en storhästs spilta.

Det är inte flyttbara bommar i mitt släp. Tyvärr. Varken långa eller korta går att flytta. Teoretiskt kan man flytta den långa - men då har du ett utstickande bomfäste i var spilta när du kör med korta bommar sen och det är inte helt lyckat.

Det är inte flyttbara bommar i mitt släp. Tyvärr. Varken långa eller korta går att flytta. Teoretiskt kan man flytta den långa - men då har du ett utstickande bomfäste i var spilta när du kör med korta bommar sen och det är inte helt lyckat.
Menade att man kan sätta in extra bom fästen :). Och ja då blir det ett utstickande fäste mitt i spiltan. Om man kör storhäst sen, men har man 2 spiltor och oftast bara kör en stor häst åt gången eller stor häst och ponny. Så kan man ju sätta in bom fästen som passar ponnyn i ena spiltan. och köra storhästen i andra.
Och vid de tillfällen man kör 2 storhästar så får man glatt montera ner ponny bom fästena. :) om du förstår vad jag menar ^_^.

Menade att man kan sätta in extra bom fästen :). Och ja då blir det ett utstickande fäste mitt i spiltan. Om man kör storhäst sen, men har man 2 spiltor och oftast bara kör en stor häst åt gången eller stor häst och ponny. Så kan man ju sätta in bom fästen som passar ponnyn i ena spiltan. och köra storhästen i andra.
Och vid de tillfällen man kör 2 storhästar så får man glatt montera ner ponny bom fästena. :) om du förstår vad jag menar ^_^.

Fast i de flesta släp kan man då enbart fästa i träväggen, många släp har ju ingen metallkonstruktionsdel att fästa i längre in i släpet. Och det hade jag gärna undvikit (fästa i trä).

Man kan inte flytta fästet för kort bom alls. Så det är inte bara tyvärr. Jag förstår hur du menar men det går inte med kort bom, den måste fästa längst bak på mellanväggen, går inte flytta.

Lånas bild. Men såhär ser fästena ut bak. Det är en rund metallknopp med "midja" på mellanväggen som man hakar bommen runt. Båda bommarna måste sitta fast samtidigt annars blir det jäkligt rangligt.
Jag kan inte flytta det fästet längre fram på mellanväggen. Inte i varken en spilta eller två.
https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-1/2714297/images/2011/img_0043_153769739.jpg

Den långa bommen hakar bara i öglorna på sidorna. Öglorna kan man teoretiskt flytta om man sätter järn och förstärker väggen där de ska sitta. Men då har man utstickande öglor på båda väggarna. Så det går inte köra annat än dvärgar i släpet. Och det går heller inte att köra med mellanvägg (för då är fästet därbak igen).
Att skruva ut och skruva i fästena och kånka mellanvägg i och ur hela tiden är dels praktiskt inte vettigt och dels lär man ganska snart förstöra fästena.

Så trots att du är övertygad om att det går kanske vi kan enas om att i mitt släp går det inte att minska spiltans längd så att en ponny passar lagom emellan.

Utan man får välja mellan att binda så de inte kan backa bakom bommen men får balansera mer, eller att binda så att de kan ställa rumpan i hörnet men då är bakom bommen.

Lånas bild. Men såhär ser fästena ut bak. Det är en rund metallknopp med "midja" på mellanväggen som man hakar bommen runt. Båda bommarna måste sitta fast samtidigt annars blir det jäkligt rangligt.
Jag kan inte flytta det fästet längre fram på mellanväggen. Inte i varken en spilta eller två.
https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-1/2714297/images/2011/img_0043_153769739.jpg

Den långa bommen hakar bara i öglorna på sidorna. Öglorna kan man teoretiskt flytta om man sätter järn och förstärker väggen där de ska sitta. Men då har man utstickande öglor på båda väggarna. Så det går inte köra annat än dvärgar i släpet. Och det går heller inte att köra med mellanvägg (för då är fästet därbak igen).
Att skruva ut och skruva i fästena och kånka mellanvägg i och ur hela tiden är dels praktiskt inte vettigt och dels lär man ganska snart förstöra fästena.

Så trots att du är övertygad om att det går kanske vi kan enas om att i mitt släp går det inte att minska spiltans längd så att en ponny passar lagom emellan.

Utan man får välja mellan att binda så de inte kan backa bakom bommen men får balansera mer, eller att binda så att de kan ställa rumpan i hörnet men då är bakom bommen.
svetsa ihop en ny bom och nya bom fästen :), du får ju fortfarande ha båda bakbommarna där de är för att få bäst stabilitet på mellanväggen.
men en extra bom som är fäst mitt i mellanväggen, och så kan man svetsa/ skruva dit en balk på utsidan som ponny bomfästet kan fästa i :).

Kör du mycket med ponnyn och du ser att den söker efter rump stöd så är det ju inte för mycket jobb för att den ska kunna åka säkert och bekvämt.

Allt går bara man har lite fantasi ;).

svetsa ihop en ny bom och nya bom fästen :), du får ju fortfarande ha båda bakbommarna där de är för att få bäst stabilitet på mellanväggen.
men en extra bom som är fäst mitt i mellanväggen, och så kan man svetsa/ skruva dit en balk på utsidan som ponny bomfästet kan fästa i :).

Kör du mycket med ponnyn och du ser att den söker efter rump stöd så är det ju inte för mycket jobb för att den ska kunna åka säkert och bekvämt.

Allt går bara man har lite fantasi ;).

Hur ska jag fästa de i mellanväggen tycker du, de nya bomfästena? Inte för det kommer att hända men jag kan inte se hur man får till ett säkert fäste som du beskriver. Bommarna ska hålla STORA krafter, vi talar ton. Det kan man inte fästa i en liten plyfaskiva (mellanvägg).

Fast i de flesta släp kan man då enbart fästa i träväggen, många släp har ju ingen metallkonstruktionsdel att fästa i längre in i släpet. Och det hade jag gärna undvikit (fästa i trä).
Håller med, men en extra balk på utsidan av transorten är enkelt att sätta dit och på de flesta släp inte allt för i ögonfallande fult ;).
Sen så får man ju fästa mitt i mellanväggen vilket kanske inte är det mest stabilaste, men har man de vanliga Bommarna på så blir det med den extra bommen ännu stabilare i sidled och låter man bomfästet i mellanväggen ha en stor kontakt yta och många fäst punkter så kommer den nog hålla ganska så bra.

... och så kan man svetsa/ skruva dit en balk på utsidan som ponny bomfästet kan fästa i :).

Går och går, frågan är ju hur bra och säkert det blir.

Att börja härja i bärande konstruktioner, försvaga genom att göra hål i känns inte som någon direkt god idé, särskilt inte för så tveksamt resultat. I så fall är det ju bättre att göra en skena på insidan, och anse den sidan totalt förverkad för annat än ponnyåkning. Då måste man också förstöra en hård mellanvägg med motsvarande system.

Håller med, men en extra balk på utsidan av transorten är enkelt att sätta dit och på de flesta släp inte allt för i ögonfallande fult ;).
Sen så får man ju fästa mitt i mellanväggen vilket kanske inte är det mest stabilaste, men har man de vanliga Bommarna på så blir det med den extra bommen ännu stabilare i sidled och låter man bomfästet i mellanväggen ha en stor kontakt yta och många fäst punkter så kommer den nog hålla ganska så bra.

Fast nej. Plyfan i mellanväggen kan inte hålla emot ett par ton vid olycka. Oavsett fästpunkter. När ett par ton trycks bakåt på bommen kommer fästet i mellanväggen att släppa och sen har du en riktigt farlig trasig hemgjord bomlösning att slitsa upp hästen med.

Jag blir rädd ibland hur dålig koll folk har på hållfasthetslära osv - särskilt när det gäller tunn plyfa. Och med en bom emot och vinkeln som blir får man än mer kraft.

Så skulle man höra något så ska man snarare ha rejäl metallkonstruktion som fäster mot bommen bak och som skapar en bom längre fram. Svårt förklara men tänk befintlig bom, en ny bom och så förbinder du dem med metall. Måste rita för att förklara. Men som sagt, det kommer inte att ske. Hemgjorda lösningar är i 99 fall av 100 farligare än alternativet.

Går och går, frågan är ju hur bra och säkert det blir.

Att börja härja i bärande konstruktioner, försvaga genom att göra hål i känns inte som någon direkt god idé, särskilt inte för så tveksamt resultat. I så fall är det ju bättre att göra en skena på insidan, och anse den sidan totalt förverkad för annat än ponnyåkning. Då måste man också förstöra en hård mellanvägg med motsvarande system.
Försvagade av de bärande delarna blir det ju inte, man tar inte bort någon av de balkar som finns, svetsar bara dit en ny. Och 2-3 bult hål för bomfästet försvagar inte plyfan, spec inte då man har en balk bakom som man också fäster i.

Visst tusan försvagar det plyfan, och rätt rejält dessutom. Omfattning beroende på tjocklek, så klart.

Men att fästa direkt i plyfan hade jag ALDRIG gjort, det kräver för mig någon form av skena för att få stabilt. Att ha dubbla bakbommar tycker jag heller inte är särskilt bra lösning. Att svetsa dit en ny på utsidan (på galvade detaljer) tycker jag hade blivit så vedervärdigt fult att jag nog avstått bara för den detaljen och löst ponnytransporten på annat sätt. Det sänker ju värdet på släpet totalt. Sedan tillkommer ju en viktökning på tjäsntevikten, med tanke på att det tillkommer en hel del metalldetaljer. Också värt att tänka på, med hänvisning till tidigare tråd där det visat sig att tjänstevikten IRL legat på över 200 kr mer än pappret säger.

Precis, viktökningen och andrahandsvärdet är ytterligare aspekter. Så skulle man göra något så ska det ju vara i och urtagbart i en handvändning. Så det enbart påverkar just när man kör ponny. Och då är man tillbaka till säkerheten igen.

Modifierar släpet så det finns en tillräckligt låg bom.

Eller ställer baklänges med skiva och halm i fronten.

Star trailer safir och diamant funkar med bommen längst ner till ponnyer runt 100 cm.

Min mini är bara 74 cm hög och står antingen längst fram mot sadelskåpet om han åker ensam. Och med sällskap står han framåt med balar eller skiva framför sig. Han har åkt bakåt någon gång. Men gillar det inte, utan försöker vända sig. Han är så liten att han kan detta...

Fast nej. Plyfan i mellanväggen kan inte hålla emot ett par ton vid olycka. Oavsett fästpunkter. När ett par ton trycks bakåt på bommen kommer fästet i mellanväggen att släppa och sen har du en riktigt farlig trasig hemgjord bomlösning att slitsa upp hästen med.

Jag blir rädd ibland hur dålig koll folk har på hållfasthetslära osv - särskilt när det gäller tunn plyfa. Och med en bom emot och vinkeln som blir får man än mer kraft.

Så skulle man höra något så ska man snarare ha rejäl metallkonstruktion som fäster mot bommen bak och som skapar en bom längre fram. Svårt förklara men tänk befintlig bom, en ny bom och så förbinder du dem med metall. Måste rita för att förklara. Men som sagt, det kommer inte att ske. Hemgjorda lösningar är i 99 fall av 100 farligare än alternativet.

Fast bomfästet som visades på bilden är ju inte världens säkraste det heller, och själva mellanväggen där är ju väldigt tunn också och inget jag tror överlever en panikslagen häst som härjar runt eller en bil olycka.
Så ska man göra allt så säkert som möjligt så är en ny mellanvägg med en ram av rund järn hållbarare, och då kan man svetsa fast en lodrät balk på mellanväggen och fästa bomfästet i den.

I min kylingekärra så är bom fästena i mellanväggen fästa i plyfa, den tunna metall listen gör inget till och från för mellanväggens hållbarhet. Styrkan i mellanväggen kommer av att man har båda bakbommarna fästa och minskar mellanväggens rörelsefrihet". mellanväggen i sig själv är ju bara 1,5 cm tjock.

Precis, viktökningen och andrahandsvärdet är ytterligare aspekter. Så skulle man göra något så ska det ju vara i och urtagbart i en handvändning. Så det enbart påverkar just när man kör ponny. Och då är man tillbaka till säkerheten igen.
Vikten ändras ju ngt ja, men om man har ett släp med låg maxlast så tror jag inte att en extra bom för ponny gör ngt till eller från får köpare, då det är en spilta som är i original skick och ponny bomfästet kan tas bort (balken på utsidan är ju kvar men bom fästet kan tas bort Om man tvunget vill köra större häst på den sidan.

Vi har ju krockat med släpet. I låg hastighet. Bomfästena i fram har lossnat från väggen och vikt sig, det ena mer pga lite större ponny på den sidan.

Det är STORA krafter även i låga hastigheter.
ja frambommen är mer utsatt i en krock, och därför är det ju så viktigt att den är rätt inställd för mindre hästar. Bakbommen är det vanligast att hästarna själv kvaddar då de försöker ta sig ut, (eller om släpet voltar).

Jag kan säga att om jag hade haft en ponny och åkte frekvent så hade jag investerat i ett litet billigt släp och byggt om det så att det passar ponny. Dvs kortat in mellanväggen, satt extra balkar på utsidan och satt bom fästena I dem.
Värdeminskning blir det ju på släpet, men oavsett vad man gör med gamla små släp så ökar de ju heller inte i värdet.
Min kylinge köpte jag för 12", totalrenoverade den och kan nu förvänta mig att få max 10- 12"kr för den.

Att köpa ett gammalt billigt släp är ju ofta att backa i säkerhet med.

Hur menar du att bomlösningen nu är osäker?
De små krokarna ser inte ut att kunna hålla emot en häst som backar ut i fulla fart,
Backar hästen så att kroken går av så kommer bommen antagligen att böjas eller brytas av, eller så går fästet i mellanväggen I sönder då den endast är ledad upp/ner och inte utåt.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka