Transportera liten ponny

De små krokarna ser inte ut att kunna hålla emot en häst som backar ut i fulla fart,
Backar hästen så att kroken går av så kommer bommen antagligen att böjas eller brytas av, eller så går fästet i mellanväggen I sönder då den endast är ledad upp/ner och inte utåt.

De håller när 600 kg häst kastar sig på dem med full kraft. Ringarna är gjutna och gedignare än de ser ut, och uppenbart höll bommarna med. Fast den långa bommen är lite bananformad sen en häst satt sig på den.

Men fästena håller, utan problem. De sitter ju i metall och är kraftiga, och bommarna behövs nog rondell för att knäcka.

Jag hade gjort exakt tvärtom. Investerat i ett dyrare släp med högre säkerhet och större möjligheter att redan från fabrik ändra till att passa ponny.

Tycker du tänker helt fel.
Är dock få släp som byggs nu som passar för mindre ponnyer även om man kan ändra höjden på de flesta bommar, de är både bredare, längre och har sällan hel mellanvägg. Ett russ eller en shettis står då bättre i min gamla kylinge kärra med hel vägg och 75cm smal spilta.
och det är t ex inte så stor skillnad mellan en äldre släp från 1990 och samma fabrikat nu, på t ex ifor, kylinge/thule, boj osv är det nästan bara storleken och ventilationen som skiljer.

Mitt släp är byggt för extra stora hästar och kommer i original med en lastvikt på drygt 1600kg.

Trots det så räckte det med ponnyernas vikt.

Hembyggen gör mig mörkrädd :eek:
hembyggda lösningar behöver inte vara sämre än fabriks byggen, men bommar föredrar jag att köpa, har gjort det till mitt egna släp då original bommarna var opraktiska.

Ett russ eller en shettis står då bättre i min gamla kylinge kärra med hel vägg och 75cm smal spilta.
och det är t ex inte så stor skillnad mellan en äldre släp från 1990 och samma fabrikat nu, på t ex ifor, kylinge/thule, boj osv är det nästan bara storleken och ventilationen som skiljer.

Den åsikten får stå för dig, själv tycker jag INTE det är att sträva efter säkerhet att gå tillbaka i utveckling och köpa äldre. Bara för att börja göra om direkt. Nä, bättre att köpa nyare, säkrare och fabriksanpassat.

Alla har olika åsikter ^_^.
och snåla jag känner bara att ett nytt dyrt fabriks special byggt ponny släp kommet ha på tok för lågt andra handsvärde för att jag någonsin skulle ha råd att göra ngt sådant.
Köper hellre ett äldre ifor och flyttar om inredningen i ;).

De håller när 600 kg häst kastar sig på dem med full kraft. Ringarna är gjutna och gedignare än de ser ut, och uppenbart höll bommarna med. Fast den långa bommen är lite bananformad sen en häst satt sig på den.

Men fästena håller, utan problem. De sitter ju i metall och är kraftiga, och bommarna behövs nog rondell för att knäcka.
Jag tänker nog lite allmänt att problemet lär vara mer grundläggande ifråga om hästar som tydligen inte är lasttränade om man har såna problem och försöker hitta byggnationer som ska lösa ett problem ?

Små ponnysar slår sällan sönder ngt transport ...

Är dock få släp som byggs nu som passar för mindre ponnyer även om man kan ändra höjden på de flesta bommar, de är både bredare, längre och har sällan hel mellanvägg. Ett russ eller en shettis står då bättre i min gamla kylinge kärra med hel vägg och 75cm smal spilta.

Bättre kanske. Men inte säkrare vid krock/vältning.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka