Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De små krokarna ser inte ut att kunna hålla emot en häst som backar ut i fulla fart,
Backar hästen så att kroken går av så kommer bommen antagligen att böjas eller brytas av, eller så går fästet i mellanväggen I sönder då den endast är ledad upp/ner och inte utåt.
Jag kan säga att om jag hade haft en ponny och åkte frekvent så hade jag investerat i ett litet billigt släp och byggt om det så att det passar ponny.
Är dock få släp som byggs nu som passar för mindre ponnyer även om man kan ändra höjden på de flesta bommar, de är både bredare, längre och har sällan hel mellanvägg. Ett russ eller en shettis står då bättre i min gamla kylinge kärra med hel vägg och 75cm smal spilta.Jag hade gjort exakt tvärtom. Investerat i ett dyrare släp med högre säkerhet och större möjligheter att redan från fabrik ändra till att passa ponny.
Tycker du tänker helt fel.
hembyggda lösningar behöver inte vara sämre än fabriks byggen, men bommar föredrar jag att köpa, har gjort det till mitt egna släp då original bommarna var opraktiska.Mitt släp är byggt för extra stora hästar och kommer i original med en lastvikt på drygt 1600kg.
Trots det så räckte det med ponnyernas vikt.
Hembyggen gör mig mörkrädd
Ett russ eller en shettis står då bättre i min gamla kylinge kärra med hel vägg och 75cm smal spilta.
och det är t ex inte så stor skillnad mellan en äldre släp från 1990 och samma fabrikat nu, på t ex ifor, kylinge/thule, boj osv är det nästan bara storleken och ventilationen som skiljer.
Jag tänker nog lite allmänt att problemet lär vara mer grundläggande ifråga om hästar som tydligen inte är lasttränade om man har såna problem och försöker hitta byggnationer som ska lösa ett problem ?De håller när 600 kg häst kastar sig på dem med full kraft. Ringarna är gjutna och gedignare än de ser ut, och uppenbart höll bommarna med. Fast den långa bommen är lite bananformad sen en häst satt sig på den.
Men fästena håller, utan problem. De sitter ju i metall och är kraftiga, och bommarna behövs nog rondell för att knäcka.
Är dock få släp som byggs nu som passar för mindre ponnyer även om man kan ändra höjden på de flesta bommar, de är både bredare, längre och har sällan hel mellanvägg. Ett russ eller en shettis står då bättre i min gamla kylinge kärra med hel vägg och 75cm smal spilta.
och det är t ex inte så stor skillnad mellan en äldre släp från 1990 och samma fabrikat nu, på t ex ifor, kylinge/thule, boj osv är det nästan bara storleken och ventilationen som skiljer.