Transportera hästar utan mellanvägg?

walkaway-

Trådstartare
Jag undrar om man får transportera två hästar i en transport utan mellanvägg, med frambom samt bakbom, och ha de uppbundna?

Jag kan ju säga att jag ser vissa risker med detta, men undrar ändå.
Får man transportera sina hästar på detta viset?

Tacksam för svar & åsikter. :)

Sv: Transportera hästar utan mellanvägg?

Jag undrar om man får transportera två hästar i en transport utan mellanvägg, med frambom samt bakbom, och ha de uppbundna?
Nej, säger iaf jag tills jag blir överbevisad.

Jordbruksverkets författning SJVFS 2010:2 / L5, 6. kap 11 §: Vid placering av flera hästar i bredd ska en skiljevägg finnas i spiltans hela längd.

Jordbruksverkets vägledning för kontrollmyndigheter m fl (Dnr31-2401/09) 8. kap T-Häst 14: Kontrollera (...) Att skiljeväggar finns i spiltans hela längd om hästarna placeras i bredd.

Men det är om du placerar hästarna i bredd och har skiljevägg, då ska den gå hela vägen. Säger inget om att du måste ha skiljevägg

Men det är om du placerar hästarna i bredd och har skiljevägg, då ska den gå hela vägen. Säger inget om att du måste ha skiljevägg
"Vid placering av flera hästar i bredd skall en skiljevägg finnas i spiltans hela längd"... den skrivningen kan jag inte se ger särskilt mycket utrymme för frivillighet. Och en sammanfattning på hemsidan tror jag hur som helst inte är riktigt lika juridiskt bindande som själva författningen som jag refererade till. Men var och en tolkar förstås som den vill. :)

Nej, säger iaf jag tills jag blir överbevisad.

Jordbruksverkets författning SJVFS 2010:2 / L5, 6. kap 11 §: Vid placering av flera hästar i bredd ska en skiljevägg finnas i spiltans hela längd.

Jordbruksverkets vägledning för kontrollmyndigheter m fl (Dnr31-2401/09) 8. kap T-Häst 14: Kontrollera (...) Att skiljeväggar finns i spiltans hela längd om hästarna placeras i bredd.

Vart har du hittat detta? :)

Och om man inte transporterar hästar i bredd?

Om du fortsätter och läser hela paragrafen som du citerat ur, så står det klart och tydligt att transporter på max 8 h får hästar transporteras lösa i grupp. Över 8h ska skiljevägg finnas.

Och om man inte transporterar hästar i bredd?

Om du fortsätter och läser hela paragrafen som du citerat ur, så står det klart och tydligt att transporter på max 8 h får hästar transporteras lösa i grupp. Över 8h ska skiljevägg finnas.
Då är det säkert så.

Nej, du får inte transportera dina hästar så!

Ska du transportera båda hästarna i släpet utan mellanvägg så måste dom vara lösa (och får inte ha skor bak)
Ska du ha dom uppbundna (dvs transporteras i bredd) så måste du ha mellanvägg.
Läs på länkarna i inläggen ovan.

Varför skull det vara det?

Lilleman och två av hans hagkompisar har åkt tillsammans lösa i en modell större transport, alla oskodda och vänner. Allihopa verkade trivas mycket bra med det, eftersom att dom då kunde ställa sig hur dom ville samt använda varandra för stöd. En av ponnyerna valde t ex alltid att vända rumpan mot färdriktingen vid inbromsningar och största delen av tiden spenderande dom med att klia varandra.

Ja, är man liten ponny och klarar vända sig ordentligt är det väl en sak. Men tänk dig två stora halvblod?

Men man måste ju självklart anpassa storleken på transporten utifrån hästarna:)

Jag skulle såklart inte prova... men om transporten är gk för att köra två stora hästar så låter det ju som att man kan tolka lagen som att det är ok att ha dem lösa. Det står ingenstans om hur stora de får vara (med reservation för att jag inte läst texten utan bara Kallebus tolkning).

Det finns måttangivelser i ett dokument hos sjv men sitter via telefonen just nu så jag ids inte börja kolla upp om det bara är de "vanliga" spiltmåtten för transport. Annars är det ett yppeligt tillfälle att använda sitt sunda förnuft, de flesta som har ett skulle inte låta två stora fullvuxna hästar stå lösa tillsammans i en standardstor transport.

jag tycker de låter farligt.. vi har gjort så när fölen åkt första gången ev nån ett åring att vi har lastat massa halm balar framför fram bommen så d eblir som en vägg å sen har dom fått stå lösasom i en box å de har funkat kanon men de gäller 2 islandsföl men å ställa 2 stora vuxna hästar lösa vore ju hel galet. vet dock mäniskor som gjort de... vansinne anser jag...

när vi kör sto å föl så tar vi väck mellan väggen å binder upp stoet som vanligt å fölis åker lös.. annars åkeralla uppbundna på ett eller annat sätt =)

Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur

9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant
sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama
hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte
bindas om de inte vants vid det.
Att hästar yngre än 24 månader måste kunna ligga ned vid transporter längre än
åtta timmar framgår av 5 kap. 18 §. Då flyttningsbara väggar används för att göra
utrymmet större och hästarna ska kunna ligga ner ska väggarna vara täta ner till
golvet.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska
det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett
stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att
den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.

Allmänna råd till 6 kap. 9 §
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en medelstor häst bör
den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.

10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov även
kunna bredda bakbensställningen.

11 § Vid transporter längre än åtta timmar ska hästar, med undantag för sto med icke
avvant föl, transporteras individuellt. Individuella spiltor eller bås ska vara utformade
på ett sådant sätt att djuren skyddas mot stötar.
17 SJVFS 2010:2
Vid placering av flera hästar i bredd ska en skiljevägg finnas i spiltans hela längd.
Skiljeväggen ska, utan att tillsyn hindras, i spiltans främre del och framför stödet ha
en sådan höjd att hästarna inte kan bita varandra. Detta gäller inte då de hästar som
transporteras inte är fientliga mot varandra.
Vid transport av hästdjur i grupp får inte djur som är fientliga mot varandra
transporteras tillsammans. När djuren transporteras i grupp ska deras bakhovar vara
oskodda.

Hästar får inte transporteras i fordon med mer än ett plan.

Bilaga 1.1

TAMA HÄSTDJUR

Minsta utrymme (fria innermått) per djur vid transport på väg eller järnväg

Fullvuxna hästar

1,75 m² (0,7 × 2,5
m)

Unghästar (6-24 månader) vid mindre än 48 timmars
transport

1,2 m² (0,6 × 2 m)
Unghästar (6-24 månader) vid mer än
48 timmars transport
2,4 m² (1,2 × 2 m)

Ponnyer

1 m² (0,6 × 1,8 m)

Föl (0-6 månader)

1,4 m² (1 × 1,4 m)

I längdmåttet får de 0,6 m som avses i 6 kap. 9 § andra stycket räknas in. Platsen mäts
på en höjd som kan anses vara lämplig för att hästen skall kunna stå i normal position.
Om fasta krubbor, förvaringsskåp eller liknande byggts in under den plats där hästens
huvud finns får dessa inte ha ett djup på mer än 60 cm räknat från ytterväggen
framför hästen i enlighet med 6 kap. 9§ andra stycket.
Måtten för föl och unghästar får variera med 20 procent beroende på storlek och
vikt. Vid transporter över 8 timmar måste föl och unghästar kunna ligga ner.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 682
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 186
Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
4 089
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka