Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, säger iaf jag tills jag blir överbevisad.Jag undrar om man får transportera två hästar i en transport utan mellanvägg, med frambom samt bakbom, och ha de uppbundna?
"Vid placering av flera hästar i bredd skall en skiljevägg finnas i spiltans hela längd"... den skrivningen kan jag inte se ger särskilt mycket utrymme för frivillighet. Och en sammanfattning på hemsidan tror jag hur som helst inte är riktigt lika juridiskt bindande som själva författningen som jag refererade till. Men var och en tolkar förstås som den vill.Men det är om du placerar hästarna i bredd och har skiljevägg, då ska den gå hela vägen. Säger inget om att du måste ha skiljevägg
Nej, säger iaf jag tills jag blir överbevisad.
Jordbruksverkets författning SJVFS 2010:2 / L5, 6. kap 11 §: Vid placering av flera hästar i bredd ska en skiljevägg finnas i spiltans hela längd.
Jordbruksverkets vägledning för kontrollmyndigheter m fl (Dnr31-2401/09) 8. kap T-Häst 14: Kontrollera (...) Att skiljeväggar finns i spiltans hela längd om hästarna placeras i bredd.
Då är det säkert så.Och om man inte transporterar hästar i bredd?
Om du fortsätter och läser hela paragrafen som du citerat ur, så står det klart och tydligt att transporter på max 8 h får hästar transporteras lösa i grupp. Över 8h ska skiljevägg finnas.