Transportera häst 60 mil

T

TonicWater

Jag ska upp och göra praktik norr om Uppsala i sommar och ska hästen med mig. Jag bor nere i södra Skåne så det blir alltså drygt 60 mil som hästen ska köras.
Vi har beslutat om att vi ska köra upp själva (pappa kör) eftersom vi helt enkelt inte har råd att lägga pengar på transportfirma (inte de transportfirmorna som vi har kollat på i alla fall).
Men vi skulle behöva lite tips och råd om hur vi ska lägga upp resan. För jag antar att här finns folk som har kört sina hästar dessa sträckor tidigare.

1. Ska man köra hela sträckan i ett eller ska man dela upp det på två dagar?
2. Måste man stanna på vägen. OM man ska stanna måste man ta ut hästen ur transporten eller räcker det med att man stannar, tittar till hästen och ger den vatten + ev. mat?
3. Om man ska dela upp sträckan på två dagar, vart ska man då stanna med hästen över natten?

Sv: Transportera häst 60 mil

jag och många av mina bekanta kör den sträckan ofta. då vi har våran veterinär i skåne.
den resan är 60 mil....
brukar bara stanna för att tanka, och kollar då till pållarna. det har aldrig varit något problem. dock så kör jag liten lastbil, brukar ta ca 6 timmar. men med bil och släp tar det i regle inte längre än 8 timmar.

om jag stannar på vägen för att äta, ger jag även hästarna lite hö.

jag skulle aldrig komma på tanken att dela upp resan. det händer även att jag kör ned och upp på samma dygn.

åker vid 4 på morgonen, har tid hos vet. vid lunch och åker hem .... är väl hemma vid 9 på kvällen. aldrig vait något problem.

för några veckor sedan fick jag en häst uppkörd åt mig av en bud firma. det var billigt. 2000kr från halmstad till sthlm....

du kan ju räkna med att med egen bil och egen trailer så kostar det mer än så....
bensin och slitaget på bilen. mat åt dig o din pappa.
och om ni nu delar upp resan.... så uppstallning och hotell.... ni är då uppe långt över 5000 kr....

mvh k

Jo vi är medvetna om att det kostar, men jag (och resten av familjen) ska ju endå upp så den matkostanden hade vi ju endå fått betala. De transportfirmor jag har lyckats hitta har legat på 7-8000 kr vilket är VÄLDIGT mycket pengar.

Tack så väldigt mycket för tipsen!
Det blir nog så att vi kör direkt upp.

7-8000kr??? jag pratade med 4 utav de mest kända för ca 5 veckor sedan.... ingen kostade mer än 2500kr....

så du kanske ska ta och omvärdera det?!och ringa runt igen!

att köra utan häst o trailer från skåne till sthlm tar inte mer än 5,5timmar. och bör inte kosta mer än runt 1000 spänn i bensin pengar.

Käre tid vilket överpris.
Jag anlitade W.......s för en månad sedan 2.000:- + moms. Själv tog jag flyget, 200:- enkel resa! Uppsala - Malmö.
Det gäller att lägga ner lite tid när man kollar resor, både för 2 och 4-benta resenärer. Tåget sänker priset på vissa avgångar. Då är du nere på 95:- enkel resa.
Så skönt att slippa köra denna dryga resa själv.

7-8000 :eek: Jag tror bestämt att du ska ringa runt och fråga igen..

Normalt pris för den sträckan borde ligga på runt 1500-2000+moms.

Fördelen med att skicka hästen på lastbil är att den åker bekvämare och ni kan skicka med en stor del av utrustningen med lastbilen, på så vis får ni mer plats över i bilen och en snabbare resa för er med.

Jag skulle absolut ta och anlita en lastbil. Dels så är det mycket bekvämare för hästen att åka. Är det dessutom varmt så har hästen det bättre i en sval lastbil än på en trailer.

Jag har flera gånger kört mellan uppsala och skåne. Vi kör i ett svep. Stannar inte och lastar ut osv. Vi stannar bara för att tanka och då kollar man ju till pållen men annars kör vi i ett svep. Det går hur bra som helst. Om hästen står bra (still) och är lugn i släpen är det bättre att köra på istället för att hålla på att stanna. (Sa min vet iaf)

Hade jag varit dig hade jag faktiskt kört själv istället för att skicka med lastbil. Jag har gjort på båda sätten och föredrar att köra själv. Hästarna är oftast mkt lugnare om man kör dem själv för då är "matte" med dem hela vägen. De hästar jag har skickat med transportörer har varit ordentligt stressade och skärrade när de kommit fram. Och sen är det en väldigt stor smittorisk att skicka med transportörer, många okända hästar instuvade i trångt utrymme.

Vi kör våra hästar till Spanien om hösten och tillbaka till Sverige på våren, 400 km enkel väg. Vi kör på fem dagar, det blir ca 80 mil/dag. Vi har förbokade boxar till hästarna resp hotell/motell/vandrarhem till oss själva. I samband med tankningarna kollar vi till hästarna och erbjuder dem vatten samt byter hönäten vid behov. Vi har även en tv-kamera i trailern med en skärm i bilen så vi har koll på dem hela tiden. MVH
Starling

Så mycket pengar ska du inte lägga! Var kommer det priset ifrån?

Jag har fått häst körd från Haparanda till Malmö, det är väl genom hela landet, och det gick inte på över 2000 kr.

Kolla igen, är mitt råd. Inte minst för att hästen åker så överlägset mycket bättre på lastbil än i släp.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 801
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 124
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka