transportera fånghäst lös eller bunden?

sommarvind

Trådstartare
Vi skall åka ca 3 timmars bilfärd med vår shetlandsponny som har besvär med fång. Hon har väldigt ont..

Jag undrar om det kanske är humanare att låta henne åka lös så att hon får möjlighet att ligga ner under transporten? Strippat släp givetvis.

Vad tror ni?

Sv: transportera fånghäst lös eller bunden?

När min häst hade förstoppningskolik och skulle transporteras 4 timmar så fick han största dosen smärtstillande så att han inte skulle ha ont i transporten, kontaktade även veterinär efter vägen så de var beredd att komma och ge en dos till ifall han fick ont.

Att transportera en häst som har ont i hovarna är ju inte kul, kan vara en nackdel att "strippa" släpet och ha den lös eftersom den då måste balansera helt själv om den väljer att stå upp... mellanvägg och bommar ger ju stöd. Svårt val, men hade iaf kollat upp möjligheter till smärtstillande innan transport.

En så liten häst -Jag hade gett smärtstillande och kört lös med massor av strö. Risken är att hon inte har så mycket stöd av väggarna ändå om det är ett fullstort släp och en liten ponny. Då har hon möjlighet att vända sig också och kanske lägga mer tyngd på bakhovarna om det känns bättre osv.

Usch vad jobbigt, hoppas det går bra. Förmodar att ni ska till klinik?

Ja de är lite klurigt hur ja skall välja att göra. Vi har ingen möjlighet att ge henne smärtstillande innan då vi åker tidigt i morgon bitti.
Och idag är alla våra veterinärer fullbokade och har ingen som åker ut då dom är kort om personal.

Så den stora undran är ändå om ja kanske skall köra henne uppbunden iallafall? kan hon inte få lite stöd av mellanväggen?

Ja tycker de är lite obehagligt att köra lös av den anledningen att hur skall ja spärra skötardörren på bästa sätt?

Ja det är synd om den lilla:( Hon har haft fång två gånger tidigare med de har vart sommartid. Denna gång fick hon de på vintern.

Hon har fått två kurer med Finadyne och de hjälper inte alls.

Så nu bestämde vi oss att åka ner till djursjukhuset i skara med henne så dom verkligen får gå igenom henne ordentligt. Har hört att dom skall vara duktiga där samt ha en väldigt bra hovslagare :)

Fy så tråkigt :( Man lider ju själv när sina älskade djur har ont :(
Hur du väljer att göra vet jag inte men att säkra skötardörren kan du göra med att tex sätta spännband runt hela transporten och spänna åt, om du skulle välja det alternativet...

Du kan inte få utskrivet något via tel + hämta ut idag då?

I vilket fall, jag tänkte mest att hon kanske har lite lättare med bakhovarna (?) och då kan det ju underlätta om hon ställer sig bak och fram och har möjligheten att parera bättre med bakdelen och avlasta framfötterna? Eller lägga sig, det vore ju det bästa.

Hur som helst, lycka till!

Man brukar inte köra en akut fångsjuk häst. Bara se till att den är bekväm hemma.

Om den inte är väldigt van vid att åka kan den utsättas för stress som förvärrar fånget.
Det är oxå jobbiigt att bara åka om den har väldigt ont.

Blöt höt o fråga om du kan få butta istället- funkar oftast bättre på just fång.

ja spännband låter bra. Det skall jag ordna. Så jag får spänt runt ordentligt.

Tack för era lyckönskningar. Det värmer verkligen.

Axel: Hon har faktiskt gått även på butazon , (glömde ja att skriva) Inte heller det hjälper. Därför tycker kliniken att hon skall få komma dit för röntgen och ev stanna några dagar så hon kan får mer smärtlindring förutom butzon, samt att dom tejpar på henne skummgummisulor som hon kommer att få ha i väntan på att smärtan ger med sig så får hon nya skor med sulor där innan hon får komma hem igen.

Jag vet inte när man kallar det akut? Hon går i sin hage men mycket långsamt.

det är ju väldigt konstigt att ingen veterinär sagt något om det.

Här tycker dom det är bra ju mer hon har möjlighet att röra på sig.

det är två veterinärer i skara som jag är i kontakt med. Dom verkar ytterst kompetenta. Nu skall jag dit i morgon, skall fråga vad dom anser då ja förmodar att få restriktioner på hur hennes fortsatta rehablitering fortsätter.

Följ Strömsholms råd o du kan åka senare o röntga.

Nu är det glasklart varför den inte blir bättre.

Om du tänker dig att hästens "naglar" släpper så kan du tänka dig hur ont det gör att endast stå på dem- än mindre gå på dem:eek:

Den ska stå på löst tjockt strö som gör att den kan dippa ner tån o då inte behöva belasta de trasiga lammellerna i tån- den som håller ihop hovkapseln med kötthoven. Har du otur går ett större samband sönder o hela hovbenet kan sjunka neråt i hovkapseln- stor plåga.

När den kan stå på tå i spånet så släpper även draget på hovbenet via senorna o risken för kronisk fång/ komplikationer är mindre.

Axel: Hon har faktiskt gått även på butazon , (glömde ja att skriva) Inte heller det hjälper. Därför tycker kliniken att hon skall få komma dit för röntgen och ev stanna några dagar så hon kan får mer smärtlindring förutom butzon, samt att dom tejpar på henne skummgummisulor som hon kommer att få ha i väntan på att smärtan ger med sig så får hon nya skor med sulor där innan hon får komma hem igen.

Jag vet inte när man kallar det akut? Hon går i sin hage men mycket långsamt.

Akut är när hästen har ett pågående fånganfall.

En häst som får smärtstillande ska inte gå i hage. Det är risk att den rör sig mer än den tål.

Skumgummisulor kan man göra själv, men viktigast i första skedet är att följa Strömsholms rekommendationer om boxvila på djup strö, smärtstillande, foder och vatten högt, ingen saltsten samt att försöka komma på vad som utlöste fången, så att man kan ta bort den utlösande faktorn.

Bättre att försöka med detta innan man åker till klinik. Förhoppningsvis minskar smärtan lite då innan man ska transportera hästen och hovbenet kanske hinnar stabilisera sig lite.

Vad äter ponnyn?

Ponnyn går på lösdrift med tillhörande ligghall i denna ligghall är hon i stort sett hela tiden.

Just för att där är det mjukt och skönt för hovarna.

Enda gången hon ställer sig utanför är när hon skall dricka vatten och dom stegen är få räknade.

Hon har även en vattenkopp i ligghallen men hon dricker hellre ur baljan på utsidan.

Det faller sig naturligt att vi lyder Skaras råd eftersom det är dom som kommer att behandla henne.

Visst skulle vi kunna ställe henne i stall också men hon trivs inte där då hon är född på lösdrift och finner sig inte att stå instängd i vad hon tycker en trist box.

Denna ligghall fungerar som en utebox för henne där hon kan stå och titta ut över nejderna. Hon slipper också känna sig instängd. Detta alternativet passar bäst för henne. Vi får inte glömma att det är individer.

Hon äter i dagsläget endast blötlagt hö. Ev lägger vi till en sockerfri lusern fram igenom.

förtydligande: Hon kan givetvis stå på box också även om hon inte trivs med det.

Kanske är det hennes flitiga användande av hennes utebox/ligghall som är anledningen till att veterinärerna här hemma aldrig yttrat sig om att stalla in henne på box i stall.

Hon har det bra där inne iallafall och det är det som är de absolut viktigaste.

Jag har haft 2 fånganfall på en shettlandsponny och jag lät den oxå vara kvar ute. Ingens risk att de rör sig för mkt, det gör för ont. Den fick inga följder av det och ju mer jag studerar ju mer tror jag på teorin att inte stänga in dem. Jag gav den smärtstillande men lät den vara kvar ute.

skönt att höra att det finns fler som gjort liknande som jag:)

Vad studerar du för något nyfiket frågat?

det skall bli skönt att äntligen få de utrett ordentligt.

Hon har haft två anfall tidigare år och då har de gått över med finadyne. Men tyvärr inte denna gång.

Sedan är de ju inte jättelätt att hitta duktiga hovslagare som är duktiga just kring att sko fånghästar.

På skara så har dom tydligen en egen hovslagare som skall vara väldigt duktig på just sådana här fall.

Får hålla tummarna att det blir en bättring.

Man vill ju inte ta bort henne utan att ha försökt hjälpa henne.

Men givetvis finns det med i beräkningarna om hon inte får ett skäligt fortsatt liv.

Varför stänger du inte av så att hon inte kan gå utanför ligghallen, samt flyttar in en vattenspann till hästen? Det är inte om hon är ute eller inne som är viktigast, utan att hon står stilla på ett litet område och har en djup bädd att stå på. Jag antar att hon inte kan komma till något gammalt gräs etc?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vi har givetvis varit till veterinär. Monster är inte en hund man lämnar på djursjukhuset hur som helst, och han ska heller inte behöva...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 231
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka