Transporter...

Sv: Transporter...

*KL*

Då vill jag fråga, hur har ni finansierat era transporter?

Lån från bank?
Lån från annan?
Sparpengar?
Fonder/Aktier?
Annat?

Blir faktiskt väldigt förvånad att alla har råd med så dyra fina transporter. Eller är det så enkelt att alla är jätterika och jag är jättefattig?:D:cool:

Många återförsäljare har avtal med bank, så att man får hjälp med finansieringen. :D

Vi började med ett släp för tio tusen, sen har vi köpt och sålt genom åren, och "bytt upp oss", lagt till lite, och på så vis fått ett bättre och bättre släp! :)

Jag började med att hyra ett gäng vagnar som jag hyrde ut så det gick runt med lite plus. Sen gick jag över till ett hyrköp som snart är färdigbetald. När det är till fullo betalt kommer jag att byta upp mig till en nyare modell (har en 2001:a idag). Har ingen hyrverksamhet nu...

*KL*

Lån från bank?
Lån från annan?
Sparpengar?
Fonder/Aktier?
Annat?

Blir faktiskt väldigt förvånad att alla har råd med så dyra fina transporter. Eller är det så enkelt att alla är jätterika och jag är jättefattig?:D:cool:

Så enkelt är det inte... att bara du skulle ha lite tomt i plånboken! ;) Men ärligt talat så tror jag att de som har sånna fina "vrålåk" som visas upp här, naturligtvis är stolta över dom och vill lägga ut bilder i denna tråd...

Vi andra dödliga som får nöja oss med det vi har råd med att åka runt med, kanske inte alltid är superstolta över våra "rass" och helt enkelt inte vill lägga ut bilder! :idea:

Hästsport är en dyr sport och jag tänker inte skämmas över att jag fram till igår har lånat min fars gamla transport ett ume släp från -82, det har fungerat kanonfint i alla år!!! Nu är det dock till salu, för en överkomlig summa...(Trots renoverat och fint skick). Då jag igår "bytte upp" mig till ett ume släp från -92. Vilket i det här sammanhanget är ett stenålders släp, eller hur!?!?!

Visst skulle jag gärna ha många av de fina vagnar som visas upp här, men tillåter inte ekonomin det (är dock inte luspank direkt) :P Så får man nöja sig med det bästa i den prisklass som passar en!

Inga fler som jag??? Som vågar erkänna att äldre billigare begagnade vagnar kan fungera utmärkt de med? ;)

pappa betalar :angel:

eller snarare företaget betalar... men ärligt, jag har kört mer grejer åt företaget än hästen i släpet :D

Jag har min Thule Premium! :love:

Stor och praktisk transport. Har både sadel- och klädkammare, och ovanpå dessa finns ett "höfack" som man kommer åt inifrån transporten. Sitter en rullgardin där för att sakerna ska hållas på plats. Är extra brett framför hästarna, enl. leverantören speciellt anpassat för tävlingsryttare som ofta tränsar och fixar innuti transporten.

Mycket lättarbetad och säker på alla sätt. Är mer än nöjd över den! Går att binda upp hästen på utsidan också. Mellanväggen ser ut som på denna bilden. Mycket praktiskt om man ska ta den åt sidan och man har torv i den. Sånna hela fasta väggar blir jag tokig på :devil:

Kan varmt rekomendera denna! :bow:

Jag har en återförsäljare på den vagnen här i närheten. Har verkligen väckt min nyfikenhet. Blir inte förvånad om det kommer att stå en sån här så småningom;)

*KL*

Lån från bank?
Lån från annan?
Sparpengar?
Fonder/Aktier?
Annat?

Tror själv att de flesta "vrålåk" inte är betalda kontant intjänade egna pengar..antingen är egna fastigheten belånad xtra ell så har man en egen firma som den är inköpt till.
Eller rent banklån ell vagnen är finansierad genom försäljaren.
Finns ju nu även bra nya billiga importerade vagnar på marknaden.
Mitt egna släp köptes in av pengarna jag fick över från mina 2 tidigare som har sålt. Köpte ett nytt Crist Cortez släp , boggi , glasfiberfront, stora öppningsbara fönster, mjuk mellanvägg, helgjutet gummi golv, pris 46 000 kr, är stort o rymligt har i stället för sadelkammare fram ett rullbart stort sadelskåp (kostar 4200 kr) som jag även har nytta av på tävlingarna, den ställs bredvid hästen i släpet.

Senast ändrad av en moderator:

Maken har en del att säga om en del av dom...han har jobbat rätt mycket med underhåll och reparation av hästtransporter och det är ett under att jag fick köpa mig min polska variant...men, så hade han renoverat det också så han visste att den var av bra kvalitét;)

Maken har en del att säga om en del av dom...han har jobbat rätt mycket med underhåll och reparation av hästtransporter och det är ett under att jag fick köpa mig min polska variant...men, så hade han renoverat det också så han visste att den var av bra kvalitét;)
ha, ha...har hört en del av min man också..han svor som en galning..har hafft en Ume A 60 tidigare o en Boj 220..när de släpen var sålda hade jag kontanta pengar över, vägrade lägga dem på ett Ume släp som han ville ha igen kostar ju för tusan 123 000 kr, sa blankt nej, släpet ska bara pållen åka i då duger en importvagn, bara den är rymlig o har rostfria bults, boggi mm.. fick en vagn som är hyffsat bra som jag kunde betala kontant..inga förb...lån.

skulle det inte vara mer praktiskt om dörrarna öppnades åt andra hållet? Eller är det en omöjlighet med stödhjulet där framme?

Jag har en återförsäljare på den vagnen här i närheten. Har verkligen väckt min nyfikenhet. Blir inte förvånad om det kommer att stå en sån här så småningom;)

Haha, härligt! Hoppas att du blir nöjd med den i så fall! :)

Jag tog ett lån för att kunna köpa min transport. Är inte på något sätt rik, men prioriterar hästarna före mycket annat i mitt liv. Och eftersom jag åker mycket med dem så vill jag satsa på något som fungerar som jag vill ha det, dels ur säkerhetssynpunkt och bekvämlighets tänkande. :)

Kan man låta hästransporter stå själv på tävlingsplatsen med stödben till istället för bilen? Kan man lasta in och ur pållen då?

Nej, inte med hästen i. Iaf inte med en vanlig transport, kanske finns ngn modell med ett helt gäng superstödben?

*kl*
Nu är det här ju visserligen en rejält gammal tråd, men jag hänger med och lyfter/kapar den litet ändå... ;)

Att ställa transporten utan bil med häst i (och lasta/lossa) skulle jag bara göra om vagnen hade stabila raka stödben (inte vikbara husvagnsstöd) i båda bakhörnen, och ett fräscht väldimensionerat stödhjul fram. Jag skulle kunna tänka mig att själv eftermontera stödben på ett släp som saknar det, om det gick att göra på ett vettigt och stabilt sätt. (Dock skulle det sannolikt kräva ny regbesiktning av släpet, med motsvarande nedsatt lastvikt, om man skulle vara laglydig.)

TS här letade efter en bra transport för hästar (plural alltså) att köras med B-kort. Finns det öht något aktuellt med de kraven? Nödvändig lastvikt för två normalstora hästar är ju åtminstone 1100 kg, vilket i praktiken innebär boggivagn med totalvikt runt 1800-1900 kg - vilket i sin tur gör det kanske inte omöjligt men åtminstone väldigt svårt att kombinera ihop ett lagligt B-kortsekipage. (Jag tror inte det existerar någon bil som är laglig för att dra 1800 kg med B-kort.) Vilka tillverkare har vagnar med bra (stort) förhållande tjänstevikt/lastvikt, alltså lätta men lasttåliga?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Ska köpa mej en ny transport och har nu svårt att välja Det jag letar efter är en glasfiber eller aluminium vagn. Alu golv ett måste...
Svar
7
· Visningar
2 404
Senast: mazariin
·
Utrustning jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge. jag har varit länge låst vid...
Svar
12
· Visningar
962
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och 2 andra hästägare tog upp häromdagen hur hästen skall stå i transporten. Dom andra tyckte att man skulle köra utan mellanvägg...
2
Svar
29
· Visningar
3 353
Senast: fio
·
Utrustning Jag går i transportköpartagen nu (ÄNTLIGEN!). Min häst har varit lite svårlastad men går nu in som ingenting, om det är en transport...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 011
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka