Transporter...

Sv: Transporter...

Okej :) Hoppas mina sadlar får plats men ivärsta fall får man kanske åka dit och prov hänga ;)

Kramar Malin

Om det är viktigt för dig att kunna hänga dem borde du "provhänga" innan köp...:) Jag tycker trailern i övrigt är så bra så för mej är de endå reko att ställa sadeln.. lägger en handduk under och det går att ställa den rätt stadigt... Hade mer problem i min förra trailer med "pinne hängare" då sadeln lätt ramla av pinnen...

Enkelhet och stabilitet...en polsk "Niewiodow" åker mina i;)
Dock en lite äldre...2001:a. Ska uppgradera om nåt år...får se om det blir en likadan eller en annan...

Hej
Vi har en fautras. Viserligen en 3 hästars. Måste ha BE körkort.
En totalvikt på 3000 kg. Släpet väger ca 1300 kg och lastar 1700 kg. Hästarna står diagonalt i släpet. Vi har kört tre hästar i släpet och den följer bilen jättebra, inte tung draget.
Detta är våran bästa investering, och vi ångrar oss inte.

Vi försökte köpa en humbauer hela sommaren. Men dom svarade inte, ringde aldrig tillbaka, svarade inte på mail, även att vi hade pratat med dom och ville beställa ett släp, mailade o ringde och lämnade meddelanden....... :mad:

Vill inte köpa transport av dom längre! :mad: *arg*

Vi har ett stort öppet släp av märket Humbaur, tyvärr kan jag inte rekommendera återförsäljarna i sverige, helt hopplösa:mad:

dock är släpet helt underbart.:D

Älskar mitt Fautras för att det är så otroligt stabilt och har stora dörrar fram på båda sidorna.

Jag har min Thule Premium! :love:

Stor och praktisk transport. Har både sadel- och klädkammare, och ovanpå dessa finns ett "höfack" som man kommer åt inifrån transporten. Sitter en rullgardin där för att sakerna ska hållas på plats. Är extra brett framför hästarna, enl. leverantören speciellt anpassat för tävlingsryttare som ofta tränsar och fixar innuti transporten.

Mycket lättarbetad och säker på alla sätt. Är mer än nöjd över den! Går att binda upp hästen på utsidan också. Mellanväggen ser ut som på denna bilden. Mycket praktiskt om man ska ta den åt sidan och man har torv i den. Sånna hela fasta väggar blir jag tokig på :devil:

Kan varmt rekomendera denna! :bow:

Shit vilken underbart stor sadelkammare!! :love::love:

Shit vilken underbart stor sadelkammare!! :love::love:

Japp, den är super! :bow: Klädkammaren är också toppen, det är ju ett eget litet rum med klädhängare och allt. Det är super när man ska hänga upp tävlingskläderna, de blir inte skrynkligt och man kan hålla det någorlunda fritt från hästhår och smuts. Finns gott om utrymme ifall man vill ställa in skor eller lägga andra saker där, man behöver egentligen inte ha något alls i bilen, det är jätte skönt! :)

Enligt mig är BOJ CLASSIC det mest ultimata när det kommer till transporter. Där finns både plats för foder för en tävlingsvecka samt sadlar och allt annat, utan att man behöver tränga o klämma.

För min del så kommer mina hästar åka i en equi-trek SONIC i framtiden, mest för att jag vill slippa ta E-kort + att i längden blir det billigare.
http://www.equi-trek.com/sonic.html

Efter att ha granskat en Equi-trek släpvagn med "bodel" (kommer inte ihog vad den heter men man lastade hästarna från sidan...) så kan jag ju säga att jag ALDRIG skulle våga köra mina hästar i några av deras vagnar/bilar :confused: :eek:...

Däremot är jag helt med på att det kommer att bli en B-kortsbil framöver :banana::love: Av annat märke!!

Ja jag ville verlkligen ha ett, men dom är väl visst billiga??? Det reagerade jag på iaf...?

Men jag vägrar köpa av nån som inte kan ta hand om en kund :mad: Det får vara hur bra släp det vill jag vill ändå inte ha nåt längre! *surar*

Billiga? Nypris på mitt var strax under 100.... Så billig... nja, jag vet inte det ja...:D
Men mitt är några år, och köpt av en jättebra återförsäljare i Uppland. Dom Säljer andra märken nu...

Senast ändrad av en moderator:

Till TS:
Det är verkligen en bra idé att provhänga en sadel, för det är få sadelkammare som verkligen har plats för en stor westernsadel!

Jag har min Thule Premium! :love:

Stor och praktisk transport. Har både sadel- och klädkammare, och ovanpå dessa finns ett "höfack" som man kommer åt inifrån transporten. Sitter en rullgardin där för att sakerna ska hållas på plats. Är extra brett framför hästarna, enl. leverantören speciellt anpassat för tävlingsryttare som ofta tränsar och fixar innuti transporten.

Mycket lättarbetad och säker på alla sätt. Är mer än nöjd över den! Går att binda upp hästen på utsidan också. Mellanväggen ser ut som på denna bilden. Mycket praktiskt om man ska ta den åt sidan och man har torv i den. Sånna hela fasta väggar blir jag tokig på :devil:

Kan varmt rekomendera denna! :bow:

Den gillar jag kanjag tänka mig ser de ut som. Nu har jag mitt umesläp dom gillar jag för dom är isolerade. De är frontutlastning oxå. dörrar bak sollucka och lucka fram så de kan stå öppet om hästen står kvar i transporten.Så har jag hingstvägg oxå de har varit Kyras demosläp. Bred och hög innuti. sen saknar jag givetvis sadelkammare.

Billiga? Nypris på mitt var strax under 100.... Så billig... nja, jag vet inte det ja...:D
Men mitt är några år, och köpt av en jättebra återförsäljare i Uppland. Dom Säljer andra märken nu...

Fats vi kanske pratar om olika modeller?
Jag tittade på den enklaste, Rapid eftersom vi har lastbil, o den låg på runt 56' har jag för mig...?

Men det spelar ingen roll för jag bojkottar dom nu :devil:

Fats vi kanske pratar om olika modeller?
Jag tittade på den enklaste, Rapid eftersom vi har lastbil, o den låg på runt 56' har jag för mig...?

Men det spelar ingen roll för jag bojkottar dom nu :devil:

Och jag pratar om deras största, Maximus! :rofl: Viss skillnad ;)

enda bilden jag hittar just nu på mitt vrålåk UME -99 http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/hasttransport/IMGP0486.jpg

:smirk:
jättebra trevlig transport, lite synd (och dyrt) att rampen lossna bara.

var ute å åkte värmlandsvagn nu i helgen, säger bara ALDRIG MER! kändes rejält ostabil när jag var ensam i transporten och gick... skramlig och allt kändes "löst"... hästen som annars går på snällt ville inte åka hem och protesterade....

*kl*

Vi har haft en 3-hästars Böckmann som vi var väldigt nöjda med, men som krävde BE.

t1.jpg

t2.jpg

t3.jpg

t4.jpg

Fördelar:

• Ingen ramp och dubbeldörrar bak
  • Väldigt väldigt stabilt för hästarna: ordentligt stöd vid magen och möjlighet att ställa ut benen, behövde aldrig transportskydd
  • Fällbar fönsterlucka för varje häst, så de kunde sticka ut huvudet när transporten stod still t.ex. matpaus
  • Markis som fälldes från ena sidan, jättebra på sommaren att ha matbordet under!
  • Platt tak med stege till, perfekt att lasta t.ex. hö på!

Nackdelar:

• Väggar och bommar satt fast med lösa sprintar, och balken de skulle igenom hade två hål men var ihåligt däremellan= marigt att pricka rätt.
  • Skulle ha varit bättre med heltäckande vägg till sadelkammardelen
  • Ingen plats för höservering under färd

Nu har vi en 2-hästars bil där hästarna åker baklänges.
En överslaf plus att baksätet kan bli en något bredare slaf där två personer som känner varandra väl kan sova ihop. ;)
I höstas hade vi även en stor luftmadrass i hästskåpet, så då fick vi totalt plats med 5 pers! :D

bil.jpg

bil2.jpg

Fördelar:

• Hästarna åker baklänges
  • Alla väggar är lätta att fälla/plocka ut
  • Titt-fönster mellan hästdel och baksätet
  • Fläkt i hästdelen med på/av i hytten
  • 2 hästar på B-kort
  • Trevlig att köra
  • Lucka/dörr på hästdelen är lätt att öppna/stänga (men givetvis säkra och stabila)

Nackdelar:

• Lite marigt att hitta bekväm inställning på förarsätet, ratten skulle behövt vara ställbar
  • Hjulhusen går upp i hästdelen för att få skåpet lägre. Men hästarna vänjer sig snabbt vid att ställa frambenen vid sidan av.
  • Vinden griper lätt tag i den stora bakdörren, det optimala hade varit två dörrar...

Shit vad lyxigt :) Det ser proffsigt ut med eran bil där :D

Jag kör en Thule Star Safir som jag är super nöjd med.
Bra möjligheter att utlösa bom från utsidan & mycket trevlig inuti. Samt något som är super bra att ha i transporten är kameran....

content%5Cimages%5CSafir(633077370280971250).jpg

thule_star_diamant_2.jpg

thule_star_diamant_1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det släpet jag har uppfyller det mesta....

Sadelkammare - Finns en specialvagn dessutom med större sadelkammare som kallas "westernmodellen".
Sadelhängarna har dessutom "vingar" så att inte sadel glider runt som den kan göra på en stång bara... Mycket praktiskt, särskilt med westernsadel.

Boggie.

Finns att få både plyfa eller helglasfiber. 16 eller 17 olika modeller på släp i olika storlekar finns att välja bland.

Finns att få med hård överlucka bak eller rullgardin.
Fronturlastning eller sadelkammare. Hård eller mjuk mellanvägg som inte sitter fast i taket (om ni förstår hur jag menar?) finns ingen stång någonstans som hästen kan slå huvudet i).....

Finns en bindstång utanpå släpet. :love:

Finns massor med extrautrustning att köpa till. :d

Nackdel: Återförsäljaren som klantat sig med leveransen nu för andra gången! Lååång tid innan man får sin vagn (byggs efter beställning i tyskland. OBS inget av lågprismärkena).
Annan nackdel är att extrautrustning är ganska dyr jämfört med andra märken. Och att taklucka och sparkskydd tex räknas som extrautrustning och inte är standard.

Dock har väggarna vadderade kuddar som standard :D

Bild på mitt släp (som en älg sprang in i i höstas. Bil+släp rubbades inte en cm från vägen. Älgen dog tyvärr. Men det är verkligen stadigt att köra både tomt och lastat!)

11777966.jpg

Här är mellanväggen flyttad för bredåkning:

11777972.jpg

Utrymme mellan frambom och inbyggda sadelkammaren, faktiskt helt okej att röra sig mellan även om jag försöker träna på att skicka in min häst själv så jag inte ska behöva gå in...

11777969.jpg

Här syns bindstången

11777967.jpg

På andra sidan sitter reservhjulshållare...
Det är ett mycket bra släp enligt mig, det som passade mig bäst på marknaden i alla fall.

Blir dock väldigt less på återförsäljaren.....

Halloj!
Ja du vet vad jag tycker om min Rausch. Den är superbäst. Den kan du ju få prova om du vill. Men jag håller med ta med dig den största sadeln du hittar o åk o provhäng. Kanske till och med ta med två sadlar o kolla hur det funkar. I min kan man ha två men sen är det lite fullt.
Kram C

Liknande trådar

Utrustning Ska köpa mej en ny transport och har nu svårt att välja Det jag letar efter är en glasfiber eller aluminium vagn. Alu golv ett måste...
Svar
7
· Visningar
2 404
Senast: mazariin
·
Utrustning jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge. jag har varit länge låst vid...
Svar
12
· Visningar
962
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och 2 andra hästägare tog upp häromdagen hur hästen skall stå i transporten. Dom andra tyckte att man skulle köra utan mellanvägg...
2
Svar
29
· Visningar
3 353
Senast: fio
·
Utrustning Jag går i transportköpartagen nu (ÄNTLIGEN!). Min häst har varit lite svårlastad men går nu in som ingenting, om det är en transport...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 011
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka