Mellanvägg till stor häst i transporten???

Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Min fux står bra smalt och skimmlen vill stå brett. Har helst mellan väggen i men dragen helt åt sidan på skimmlen och bom bakom, tyvärr så har jag ingen helbom så den enda gången jag kört henne fick vi kartan bom, försökte ha henne smalt de första 15meterna men hon fick spel då, så var bara att dra bort mellanväggen och åka bomlöst.var bara 5 min till ridskolan och höll max 60km i timmen :p men hade aldrig kört henne så en längre bit.

Vill hästen stå smalt så får den stå smalt och tvärt om :D

Kan tillägga att jag har en enkelaxlad kylninge, och förstår inte hur vissa folk kan prega in 2 hästar i liknande släp. Mina halvblod på 167cm är på gränsen till för stora, helt smalt blir för smalt. Har teleskop bommar så ena spiltan blir 20cm bredare i bak änden. Mycket uppskattat av smalåkaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Tio tecken - orelevant då ni pratar bara om storhäst!
 
Senast ändrad:
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Nej, men om det nu visar sig att man helt i onödan skapat sig en bredåkare så skulle det ju kännas aningen onödigt... dock tror jag att problemet försvinner automatiskt när man har delat vägg, där kan de ju stå smalt men bredda bakbenen ändå. Om de nu inte är extremare fall av bredåkare som min ponny som fått en nordsvensk över sig en gång och aldrig mer kunde åka med kompis eller stå helt smalt...
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Om de nu inte är extremare fall av bredåkare som min ponny som fått en nordsvensk över sig en gång och aldrig mer kunde åka med kompis eller stå helt smalt...

Den rädslan är ju befogad då, hade heller inte velat få en nordsvensk över mig ;).

Jag hoppas att vår bredåkare kan komma över sin panik över att åka smalt om man skaffar ett släp med breda spiltor och halvvägg, så man kan lasta båda hästarna ngn gång.
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

När jag nu/om hämtar hästen så får den åka smalt
Går det bra så kommer jag fortsätta att göra det..........

Sen en annan fråga!!!!!

Får man ha sadelskåp fastbunden i fram bomen på andra sidan mellanväggen???
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Jag bara älskar bukefalos......
Här får man hjälp och tips å råd om det mesta
Kanon braaaaaaaaaaaaa
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Fäster man den ordentligt så är det lagligt, all last ska vara säkrad helt enkelt.
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Det är vilket som för mina hästar.. När jag tävlar och åker själv händer det att jag tar ut mellanväggen så jag kan brodda och göra i ordning i transporten. Särskilt när det regnar är det praktiskt. Dom är snälla så jag kan ju även binda upp dom utanför transporten men ibland är det trångt på parkeringen och då underlättar det utan mellanvägg.

Ingen av dom har ju blivit bredåkare pga att dom åker en del utan mellanvägg, när mellanväggen är i anpassar dom sig till det. Hade jag haft någon häst som härjar runt känns det ju säkrare med mellanväggen i .
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Hur brett är ditt släp?

Det beror ju även på hur pass rutinerad hästen är att åka o förarens körsätt.

Du har ju mer rutin än de flesta.
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Vet inte hur brett det är, som dom flesta större släpen antar jag? Får ju plats med 2 jättestooora hästar utan problem iallafall.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp