Transporter...

R

roping-malin

Vad kör ni era westernhästar i för transport?? Någon att rekomendera? BILDER?? :D

Vi skall köpa ny transport så småning om men jag vill ha en som uppfyller alla mina krav... Vi har just nu en värmlandsvagn, enkelaxlad. Vill ha en säkrare vagn, när jag skickar in hästarna kan dom gå ända in, skulle dom sedan vri huvudet och backa ut igen så kan grimmskaftet fastna vid en spärr på mellan väggen = hästarna får panik och kastar sig för dom tycker det är obehagligt.

Skall kolla på Mässan till Göteborgs Horse Show där finns ju en massa märken på plats!

- Hur är det med sadelkammare som är inbyggd i transporten framför hästarna? trångt?

- Mjuk mellanvägg?? För-nackdelar?

- Glasfiber eller plywood?

Några av mina önskningar är:
En smart mellanvägg där det inte finns något att fastna i.
Smart sätt att binda upp hästen på utanför transporten.
Sadelkammare om en eller två W.sadlar får plats.
Bommar som är enkla att sätta på och lossa bakom hästen så ingen kan skada sig.
Bra lampor inuti så hästarna tycker om att gå in där när det är mörkt ute.
Boggi!

Har säkert glömt något men kom gärna med förslag och tips mm.! :d
Bra pris är ju en fördel, länkar är välkommna!!

Kramar ifrån Malin!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transporter...

Jag har nyss köpt ett Rausch

Glasfiber med boggie som uppfyllde alla mina krav :)
Man kan ändra mellanväggen så hästen står på 2/3 av bredden.
Supersmart lösning på bommarna bak :love:
Och det går utan problem in 2 stora westernsadlar :banana:
Var faktiskt svårt att hitta detta

Enligt mig är BOJ CLASSIC det mest ultimata när det kommer till transporter. Där finns både plats för foder för en tävlingsvecka samt sadlar och allt annat, utan att man behöver tränga o klämma.

För min del så kommer mina hästar åka i en equi-trek SONIC i framtiden, mest för att jag vill slippa ta E-kort + att i längden blir det billigare.
http://www.equi-trek.com/sonic.html

Senast ändrad:

Enligt mig är BOJ CLASSIC det mest ultimata när det kommer till transporter. Där finns både plats för foder för en tävlingsvecka samt sadlar och allt annat, utan att man behöver tränga o klämma.

För min del så kommer mina hästar åka i en equi-trek SONIC i framtiden, mest för att jag vill slippa ta E-kort + att i längden blir det billigare.
http://www.equi-trek.com/sonic.html

Den var ju snygg och verkar mycket praktisk.

MVH Ann

Vi har både fautra och boj.
Fautran är SUPER bra. Tycker vi. är inne på 3:e säsongen nu. Fungerar prima. Fryser aldrig ihop.
Har även en -07 Boj SEH med sadelskåp och garderob. Fungerar utmärkt den med. Vi har genom åren kammat igenom de flesta märken, och kan göra ett inlägg som en pergamentrulle med fördelar och nackdelar på andra märken.
Fautran går jätte lätt efter bilen med två hästar i. Märks inte av alls nästan att den är full lastad.

Bara ett tips så där.... :bump:

Jag har en äldre böckman master (89:a). Med stoor sadelkammare där det får plats 2 western sadlar. (fast än att där e sadelkammare så är där mkt gott om plats att tränsa mm fram till) där finns inte någonting där hästen kan fastna i när man släpper in dom lösa.(gör de nämligen själv) Bommarna är lätta och enkla att lossa (panik bommar). Ljuset i den är faktiskt förvånans värt bra =) där e mjuk mellan vägg (för bredåkare) de har väll både för och nack delar. risken e om man har 2 bred åkare att dom trampar på varandra men vi har kört 2 hästar på 170 i den utan problem en bredåkare och en som står vanligt. släpet är ett glasfiber släp som är extra tjocka väggar på =) tyvärr så väger denna vagnen för mycket för våran bil just nu så därför har vi bestämt oss att sälja den. =( Utanpå släpet finns det uppbindnings ringar att binda upp hästarna i. Detta är det bästa släp jag någonsin ägt.

17170793.jpg

Jag har en Ifor williams 505(?) med kombidörrar bak och fronturlastning. Har dock ingen sadelkammare (sadelskåp finns som tillbehör).. Men den fungerar otroligt bra, rullar lätt och har inte krånglat med bromsar eller dylikt. (*Håller sten hårt i ett ved-trä*)

Tycker att den är väldigt prisvärd:bow: jag köpte den ny -05 för 59000:- inkl moms

Nya Crist Cortez, boggi, glasfiber i fronten, stora öppningsbara fönster, mjuk mellanvägg, har nu en häst, sadeln o alla småprylar står i ett stort rullbart sadelskåp i transporten.
Men den bästa jag har hafft var Ume A60, med sadelkammare.

Humbauer Maximus. Gott om plats, på både höjden och bredden. Stor sadelkammare, med utsvängbar sadelhängare där två westernsadlar får plats.
Släpet är helt i glasfiber med limmad matta så det inte är något som murknar... :love:

Vi försökte köpa en humbauer hela sommaren. Men dom svarade inte, ringde aldrig tillbaka, svarade inte på mail, även att vi hade pratat med dom och ville beställa ett släp, mailade o ringde och lämnade meddelanden....... :mad:

Vill inte köpa transport av dom längre! :mad: *arg*

Jag har en äldre böckman master (89:a). Med stoor sadelkammare där det får plats 2 western sadlar. (fast än att där e sadelkammare så är där mkt gott om plats att tränsa mm fram till) där finns inte någonting där hästen kan fastna i när man släpper in dom lösa.(gör de nämligen själv) Bommarna är lätta och enkla att lossa (panik bommar). Ljuset i den är faktiskt förvånans värt bra =) där e mjuk mellan vägg (för bredåkare) de har väll både för och nack delar. risken e om man har 2 bred åkare att dom trampar på varandra men vi har kört 2 hästar på 170 i den utan problem en bredåkare och en som står vanligt. släpet är ett glasfiber släp som är extra tjocka väggar på =) tyvärr så väger denna vagnen för mycket för våran bil just nu så därför har vi bestämt oss att sälja den. =( Utanpå släpet finns det uppbindnings ringar att binda upp hästarna i. Detta är det bästa släp jag någonsin ägt.

17170793.jpg
Med tanke på att ni har kört två så stora hästar.. Vad får den lasta? Vi behöver en transport som får lasta tungt.

Vi försökte köpa en humbauer hela sommaren. Men dom svarade inte, ringde aldrig tillbaka, svarade inte på mail, även att vi hade pratat med dom och ville beställa ett släp, mailade o ringde och lämnade meddelanden....... :mad:

Vill inte köpa transport av dom längre! :mad: *arg*

Aj då, det är ju dummt att göra så om man vill sälja något!
Jag köpte min av en återförsäljare i Uppland, men dom säljer inte Humbauer längre... :cry:

Det är verkligen ett fantastiskt släp, inte billigt, men riktigt bra!

*kl*

Det var värst var folk var snabba på att svara! :d

Vi var idag och kollade på en BOJ Bravo S(?).
Smart vagn med hur mycket plats som helst :eek: Smarta lösningar på det mesta och man får nog plats med en hel del i den!
Jag hittade inget att klaga på utan det var nog mer att man skall vara mycket tacksam om det blir en sådan vagn :crazy: Den kostade ju lite...

Transporten:
_MG_2336.jpg

Sadelkammaren:
_MG_2338.jpg

"Klädkammaren":
_MG_2341.jpg

Sedan var det så man kunde lägga hö ovanpå kläd- och sadelkammaren i transporten osv.
Ni får gärna komma med mer förslag då ja fortfarande är öppen för alternativ! ;)

Kramar ifrån Malin!:)

Aj då, det är ju dummt att göra så om man vill sälja något!
Jag köpte min av en återförsäljare i Uppland, men dom säljer inte Humbauer längre... :cry:

Det är verkligen ett fantastiskt släp, inte billigt, men riktigt bra!

Ja jag ville verlkligen ha ett, men dom är väl visst billiga??? Det reagerade jag på iaf...?

Men jag vägrar köpa av nån som inte kan ta hand om en kund :mad: Det får vara hur bra släp det vill jag vill ändå inte ha nåt längre! *surar*

Jag är mer och mer inne på ett Fautras....

Gillar Boj också men tycker dom är lite väl dyra, iaf modellerna jag vill ha :smirk:

Jag har en Boj Bravo S.. och är mycket nöjd med den. Min sadel är lite för stor att kunna hänga på hängarna i sadelkammaren så jag ställer den på hornet istället. Tycker de är skönt att ha klädkammaren oxå...

Okej :) Hoppas mina sadlar får plats men ivärsta fall får man kanske åka dit och prov hänga ;)

Kramar Malin

Liknande trådar

Utrustning Ska köpa mej en ny transport och har nu svårt att välja Det jag letar efter är en glasfiber eller aluminium vagn. Alu golv ett måste...
Svar
7
· Visningar
2 404
Senast: mazariin
·
Utrustning jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge. jag har varit länge låst vid...
Svar
12
· Visningar
962
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och 2 andra hästägare tog upp häromdagen hur hästen skall stå i transporten. Dom andra tyckte att man skulle köra utan mellanvägg...
2
Svar
29
· Visningar
3 353
Senast: fio
·
Utrustning Jag går i transportköpartagen nu (ÄNTLIGEN!). Min häst har varit lite svårlastad men går nu in som ingenting, om det är en transport...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 011
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka