Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har Fautras med aidsystem sedan snart 10 år. Kommer aldrig byta till något annat! Dörrar med containerlås är jättesmidigt. Det är också enkelt att köra två hästar ensam, och dessutom säkrare att aldrig behöva ha en person bakom hästen vid lastning och urlastning. JAg har även ibland skickat in hästen, även då är systemet smidigt. Bara en sån sak som att jag slipper hacka bort frusen skit i skarven för att det frusit på medan jag ridit och luckan inte går att stänga liksom!
Jag upplever att de flesta hästar är betydligt enklare att lasta med dörrar än med läm. Dessutom är de inte så benägna att backa okontrollerat, de vet ju att det är ett steg ner. Bommarna är ordentligt breda, mycket bredare än en vanlig bom, så det ska mycket till för att kunna krypa under.Hur funkar det när du lastar? Mitt problem är att om hästen blir stressad/upprörd så krymper han bak och kan då backa en bra bit in under bakbommen utan att ens märka det.
Hej! Vilka märken/modeller finns med dörrar bak istället för bakbom? Vad har ni för erfarenheter av att ha dörr istället för bom? Något som man måste tänka på?
Tack för info! Så tänker jag med lastning också. Känns inte möjligt att lasta och åka själv med bom bak med den hästen.Jag har en Boj Bravo med dörrar bak. Så glad att ha det! Jag åker ofta själv och måste ha en häst som lastar sig själv, då känns dörr tryggare än bom. Dessutom är det enklare när hästen är lite ivrig och vill ut, när en hel dörr tar emot sas. Min transport är sådan att man pga dörrarna inte kan köra utan mellanvägg, så det kan vara värt att kolla på när man köper transporten. Likaså kan man inte ha olika höjd på frambommen, vilket är lite surt då jag lagligt får köra mina hästar tillsammans (400+150 kg), men det går inte då de behöver olika hög bom.
Intressant!Jag har en Boj Bravo med dörrar bak. Så glad att ha det! Jag åker ofta själv och måste ha en häst som lastar sig själv, då känns dörr tryggare än bom. Dessutom är det enklare när hästen är lite ivrig och vill ut, när en hel dörr tar emot sas. Min transport är sådan att man pga dörrarna inte kan köra utan mellanvägg, så det kan vara värt att kolla på när man köper transporten. Likaså kan man inte ha olika höjd på frambommen, vilket är lite surt då jag lagligt får köra mina hästar tillsammans (400+150 kg), men det går inte då de behöver olika hög bom.
Jag har haft Ume med dörrar istället för bom. Bytte till det från ett med bommar och skulle aldrig byta tillbaka till bommar igenHej! Vilka märken/modeller finns med dörrar bak istället för bakbom? Vad har ni för erfarenheter av att ha dörr istället för bom? Något som man måste tänka på?
Låter ju toppen. Har inte heller behov av att låta hästen åka brett.Jag har haft Ume med dörrar istället för bom. Bytte till det från ett med bommar och skulle aldrig byta tillbaka till bommar igen
På Ume ställer du in frambommarna efter höjd på hästen.
Det enda dumma med dörrar är ju om du har en häst som vill åka brett, dvs du snedställer mellanväggen och har en lång och en kort bom, det går inte med dörrar. För mig var det ett ickproblem eftersom jag körde två hästar för det mesta och ingen häst vandes in att åka brett.
Nu blir jag nyfiken, jag skickar alltid in hästen och har därför valt bort fautras och aidsystem. Men du menar att det går att stänga bommen även om man står där bak?Vi har Fautras med aidsystem sedan snart 10 år. Kommer aldrig byta till något annat! Dörrar med containerlås är jättesmidigt. Det är också enkelt att köra två hästar ensam, och dessutom säkrare att aldrig behöva ha en person bakom hästen vid lastning och urlastning. JAg har även ibland skickat in hästen, även då är systemet smidigt. Bara en sån sak som att jag slipper hacka bort frusen skit i skarven för att det frusit på medan jag ridit och luckan inte går att stänga liksom!
Så är våran Boj Bravo också, kan ha mellanväggen sned alt. Ta ut helt. Olika bomhöjd fram går också.Intressant!
På min Boj kan man både ha olika höjd på frambommarna, och köra utan mellanvägg.
Har jag specialbeställt något (drygt 10 år sedan, kommer inte ihåg riktigt), eller har olika årsmodeller/varianter olika konstruktion?
Jag har alltså en Boj Bravo EH, jag köpte den ny 2009, och jag kan ha olika höjd på frambommarna...
Körde kompisens B-ponny häromdagen, tillsammans med en av mina stora klunsar, och det gick utmärkt att anpassa bomhöjden, en hög, en låg.
Det är dock lite bökigt att ställa om, eftersom bomhöjden måste ställas om utifrån, genom att vrida på panikutlösningens handtag, för att lossa bommen. Det finns en sprint som ska lossas, så ska man vrida loss bomfästet, och sedan gå in släpet och sätta bommen på lagom höjd, och så ut igen, vrida tillbaka, och pilla in sprinten igen...
Jag kör också rätt ofta utan mellanvägg, när jag kör sto med föl, och det finns dubbla spärrar och en låsning på dörrarna, avsedd för när man kör utan mellanvägg, eller med mellanväggen i "brett läge".
Intressant!
På min Boj kan man både ha olika höjd på frambommarna, och köra utan mellanvägg.
Har jag specialbeställt något (drygt 10 år sedan, kommer inte ihåg riktigt), eller har olika årsmodeller/varianter olika konstruktion?
Jag har alltså en Boj Bravo EH, jag köpte den ny 2009, och jag kan ha olika höjd på frambommarna...
Körde kompisens B-ponny häromdagen, tillsammans med en av mina stora klunsar, och det gick utmärkt att anpassa bomhöjden, en hög, en låg.
Det är dock lite bökigt att ställa om, eftersom bomhöjden måste ställas om utifrån, genom att vrida på panikutlösningens handtag, för att lossa bommen. Det finns en sprint som ska lossas, så ska man vrida loss bomfästet, och sedan gå in släpet och sätta bommen på lagom höjd, och så ut igen, vrida tillbaka, och pilla in sprinten igen...
Jag kör också rätt ofta utan mellanvägg, när jag kör sto med föl, och det finns dubbla spärrar och en låsning på dörrarna, avsedd för när man kör utan mellanvägg, eller med mellanväggen i "brett läge".
Där har du verkligen en poäng!Så är våran Boj Bravo också, kan ha mellanväggen sned alt. Ta ut helt. Olika bomhöjd fram går också.
Vi har även kombiramp på vår, kan alltså välja läm eller att öppna som dörrar. Kommer aldrig igen bara ha läm! Dörrarna är suveräna att använda och att använda vilket som beroende på vad hästen trivs bäst med
Ja, lätt som en plätt! Aidsystemet underlättar även därNu blir jag nyfiken, jag skickar alltid in hästen och har därför valt bort fautras och aidsystem. Men du menar att det går att stänga bommen även om man står där bak?
Intressant!
På min Boj kan man både ha olika höjd på frambommarna, och köra utan mellanvägg.
Har jag specialbeställt något (drygt 10 år sedan, kommer inte ihåg riktigt), eller har olika årsmodeller/varianter olika konstruktion?
Jag har alltså en Boj Bravo EH, jag köpte den ny 2009, och jag kan ha olika höjd på frambommarna...
Körde kompisens B-ponny häromdagen, tillsammans med en av mina stora klunsar, och det gick utmärkt att anpassa bomhöjden, en hög, en låg.
Det är dock lite bökigt att ställa om, eftersom bomhöjden måste ställas om utifrån, genom att vrida på panikutlösningens handtag, för att lossa bommen. Det finns en sprint som ska lossas, så ska man vrida loss bomfästet, och sedan gå in släpet och sätta bommen på lagom höjd, och så ut igen, vrida tillbaka, och pilla in sprinten igen...
Jag kör också rätt ofta utan mellanvägg, när jag kör sto med föl, och det finns dubbla spärrar och en låsning på dörrarna, avsedd för när man kör utan mellanvägg, eller med mellanväggen i "brett läge".
@Habina det är Forzab som nu har fd boj .
Tack för åsikt. Min häst är snäll och hyfsat resvan men har inte alltid varit det. I samband med lastträning så har vi varit med om att han kommit under bakbommen (som var satt på lägsta höjd) och lyft hela mellanväggen. Sedan var det svårt att öppna bakbommen igen... Han gick fram och stod snällt när det tog stopp så att säga. Sedan dess har han faktiskt inte backat ur men det finns ju i bakhuvudet att han skulle kunna göra det.Tolkar svaren som att några avser bakdörrar som släp utan ramp och andra menar innerdörrar istället för bakbom?
Ang innerdörrar istället för bakbom så tycker jag det beror på.
Om man inte har en lastsäker häst som går rakt på och aldrig försöker backa ut efter påstigning, så är inte innerdörrar den bästa lösningen för alla. Dörrarna är lättvikt och tar tid att stänga, har man en häst som samtidigt vill ur så kan dörrarna skapa en ”klämsituation”. En häst som verkligen villl ut bakåt vidare, kan lätt trycka sig genom en sådan bakdörr- de är inte särskilt stadiga.
Har man en snäll resvan häst däremot är dörrar smidigt om man skickar in hästen själv.
Men det är ju även en bakbom om hästen är trygg och skickas in.