Bra torrfoder

Det har katter också.
I det vilda äter katter råttor, möss och vad de hittar i soptunnor. Inte jätteolikt det hundar äter.

Skillnaden är att katter inte kan ta större byten (älg, ren, hjort osv.) som vargen kan.
Okej. Jag släpper diskussion med dig nu :up:

Okej. Jag släpper diskussion med dig nu :up:
Det var inte riktigt meningen att skapa en diskussion.

Jag är som sagt ny på hund och är intresserad av foderlära och vad en hund egentligen mår bäst av att äta.

Spontant tänker jag glutenfritt (spannmålsfritt). Men måste läsa på mer känner jag.

Finns det några vetenskapliga artiklar på svenska som inte är utgivna/finansierade av djurfoderåterförsäljare? (Inom katt finns det ytterst få vetenskapliga artiklar som inte foderjättarna finansierat i någon mån)

Jag är som sagt ny på hund och är intresserad av foderlära och vad en hund egentligen mår bäst av att äta.

Spontant tänker jag glutenfritt (spannmålsfritt). Men måste läsa på mer känner jag.

Finns det några vetenskapliga artiklar på svenska som inte är utgivna/finansierade av djurfoderåterförsäljare? (Inom katt finns det ytterst få vetenskapliga artiklar som inte foderjättarna finansierat i någon mån)
Vetenskapliga artiklar skrivs inte på svenska eftersom man vill att de ska få spridning. Därför skrivs typ allt vetenskapligt på engelska.

Våra hundar är så pass olika att man tyvärr får prova sig fram. De tar upp foder helt olika helt enkelt. Det finns inget foder som är "bäst". Det beror på din hund.

Det finns flera vetenskapliga artiklar om hundens förmåga att smälta stärkelse. Denna genetiska skillnad från vargen som uppstått anses ha varit ett viktigt steg i domesticeringsprocessen.

Det naturliga för en varg är att äta vad den jagar. Det naturliga för en hund är att äta det människorna i omgivningen äter.

Men vad som är bäst för en hund är helt individuellt.

Jag tycker min hund har varit bäst i magen på monster sensitive original som innehåller havre (dvs glutenfritt men ej spannmålsfritt). Nu tyckte hon de bitarna var för stora och åt inte tillräckligt mycket som ett resultat. Men som redan sagt så innehåller i princip alla hundfoder som inte är bard vegetabilisk utfyllnad.

Om det bara handlar om att ge maten vid enstaka tillfällen kan det ju vara, ja nästan vad som helst, fast jag förstår ju att du vill vara mer noggrann än så. Men välj någon av de du fastnat för, de du nämnde i trådstarten. Det är ju massor av hundar som äter de sorterna.

Jag är ju mest van vid katt (dvärgpudeln är min första egna hund) och katter mår generellt bättre på spannmålsfritt.

Sen tänker jag så naturligt som möjligt. Vad åt vargen? Kött. Vad åt vanligtvis vargens byte? Gräs och sedan (när människan började ha tamboskap) spannmål.

Spannmål ser jag mest som utfyllnad och ingenting jag vill ge till hunden i onödan.

Sen att hon äter allt möjligt skit ute är jag inte direkt glad över … och försöker förhindra i den mån det går.
Min äldsta kan absolut inte äta spannmålsfritt utan blir förstoppad. Upplevt att även andra hundar blir lite svårbajsade på spannmålsfritt. Så även om de inte tar upp spannmålet så kan det göra nytta. Men foder är väldigt individuellt.

Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch.

Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god aptit, men jag vill av praktiska skäl att hon är van att äta lite torrfoder vid resor och dylikt.

Jag funderar på Taste of the wild och Monster.

Någon som har erfarenhet av dessa, eller andra spannmålsfria foder?

Jag vet att smaken är som baken. Djurmat är en djungel utan dess like. ”Alla” säger olika och ”alla” menar att just detta foder är absolut bäst.

Jag vill mest ha tips på spannmålsfritt foder och personliga erfarenheter av dessa.

Är som sagt enbart tänkt att ges som komplement och måste finnas i typ 2 kg säckar eller mindre.
Jag gave taste of the wild till min hund när han var yngre eftar att jag vande av honom från royal canin valpfoder som han åt hos uppfödaten (skitfoder) Taste of the Wild är ett kvalitetsfoder men kostar inte skjortan (bara halva lol).

Enda anledningen att jag bytte (till Meals for Mutts) är att Taste of the Wild är USA ägt. Sedan fick Meals for Mutts problem med salmonella eller liknande i deras fabrik så jag var tvungen att byta igen då det inte gick att få tag på i månader. Gick tillbaka till Taste of the Wild men har nu hittat ett familjeföretag ägt och producerat här i Australien, med vettigt foder och priser som heter Vetalogica.

Hur som. Taste of the Wild är ett bra foder 😄

Hundar har en helt annan domesticeringsprocess mot vad katter har. Det är inte jämförbart överhuvudtaget.

Mest av allt så är kattdjur obligata karnivorer, det är inte hunddjur. Många hunddjur är all- och asätare inklusive tamhunden.

När det kommer till ämnet i sig så bör man ge det man anser sin hund mår bäst av, men spannmålsfritt betyder inte "fri från fyllning" utan helt enkelt spannmålsfri. I mycket spannmålsfritt ersätter man spannmål med t.ex baljväxter och potatis istället.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt...
2
Svar
21
· Visningar
13 907
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 637
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Jag skall byta torrfoder då jag tycker att han inte riktigt funkar hundra på detta. Tycker att han bajsar, fiser och dricker mycket. Han...
2
Svar
25
· Visningar
3 171
Senast: Kivina
·
Övr. Hund Letar ett torrfoder att ha som träningsgodis. Jag vill ha så hög kötthalt som möjligt, småååå bitar, spannmålsfritt. Gör inget om det är...
Svar
12
· Visningar
1 370
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegetariska helfabrikat - vilka är bra?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Nämen!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka