Transport av häst som hoppat över bommen

Sv: Transport av häst som hoppat över bommen

Sant. Det spelar ingen roll hur tight man binder. De skjuter rygg och häver över benen över bommen iaf... Det enda som har fungerat på min bomklättrare är att köra honom i en stadig buss med ett rejält hösegel. Där hoppade han upp några gånger för att sedan inse att det var inte det minsta roligt att stå med frambenen uppe i seglet. Dessa gånger har han löst det själv och klivit ned igen. Och de senaste gångerna vi har åkt så har han inte hoppat upp alls.

vad skönt för er :D:D

det är nog få som har insett hur lätt dom kommer under sig, skjuter rygg och får upp frambenen oavsett hur man binder :( jag vet ju hur jag själv resonerat i alla år innan vi själva råkade ut för det.

Hej!
Hade en häst som var helt hopplös att köra i släp själv. Han gungade fram och tillbaka mellan fram och bakbommen så hela släpet och bilen hoppade. Antagligen fick han panik då, för han tog sig över bommen flera gånger. Detta hände även när vi stod stilla, tex när man kommit fram dit man skulle.
Jag fick lösa det genom att ta bort frambommen framför honom och i stället ha ett kraftigt uppbindningsband. Det gav ju efter en del om han började gunga, och då blev han helt lugn.
Gick inte att binda honom kort runt tex bommen för då fick han panik. Hästen behöver ju oxå kunna rör hals och huvud för att kunna hålla balansen.

KL
det finns ju nu faktiskt säkerhetsbälte åt häst.

att ta bort frambommen är en fara för alla- inkl. övriga
trafikanter o synnerligen olagligt.

Man kan alltid vända på alla problem för att få ett nytt problem osv.
Pleggade hästar kan tex snedtända och bli helt galna. (Det har jag erfarenhet av. Den hästen fick vi nödslakta).
Försök igen och se vad som händer - ni kan ju inte veta förrän ni försökt. Dumheter att måla fan på väggen för en enstaka händelse.
Då hade jag fått sluta med hästar för 30 år sedan.

Det finns bättre lugnande medel nuförtiden.
Plegicil är känt för att kunna "snedtända".

Om man vet av erfarenhet vad hästen kan göra, känns det synnerligen dumt att försöka samma sak igen.
Förra ggn gick det relativt väl, men vad som kan hända nästa gång- skulle jag inte testa mig fram till.....

Det kan gå lika illa som det kan gå bra. Här har hon fått så många olika "tips" att det troligen snurrar runt. Nr 3 i tråden provade igen och det gick bra - en annan provade och det gick illa. Det är tyvärr inte bara Plegg som kan snedtända. Samma sak där - du vet inte förrän du provat.

Man kanske har använt lugnande tidigare- ganska vanligt.

tycker att du verkar resonera - går det så går det- shit happens.

OK man kan rådgöra med Vet. om hur man ska gå tillväga.

de brukar ha större erfarenhet än de flesta hur reaktionerna iom lugnande medel ser ut.

hej!!

Jag hade en häst som hoppade över bommen och ut genom taket.. å där hängde hon.. hon fick panik och slog sönder sig rejält!!
Fick sys efter dm djupa sår men överlevde

Andra gången fick hon lugnande och gick jätte lugnt in i transporten men när den rullat ca 50 m så hoppade hon igen och slog runt! Lite små sår...

Tredje gången fick hon ett annat lugnande i maten och fick åka lastbil och då stod hon lös i en box och sov de hela 30 milen...

(läs min gamla tråd om detta)

Man kan alltid vända på alla problem för att få ett nytt problem osv.
Pleggade hästar kan tex snedtända och bli helt galna. (Det har jag erfarenhet av. Den hästen fick vi nödslakta).
Försök igen och se vad som händer - ni kan ju inte veta förrän ni försökt. Dumheter att måla fan på väggen för en enstaka händelse.
Då hade jag fått sluta med hästar för 30 år sedan.

nu är det så att det är inte bara du som har 30 års erfarenhet :smirk: även jag har det + lite till. att en häst kan snetända alt. inte få någon effekt alls på plegg vet nog dom flesta, åtminstonde dom som hållt på mkt. med många hästar i många år. därimot så har jag aldrig upplevt/hört talas om det på tex. domocedan...

när en häst väl hoppat ÖVER bommen (alltså inte dom som bara går upp på bommen för att gå ner igen) så är det väldigt sällan man kan transportera direkt efter utan lugnande utan att hästen gör samma sak igen, varför chansa ?

OM den nu överlever första vurpan utan livshotande skador (vilket inte vår gjorde) måste man pröva om "turen" håller i sig ? behöver hästen komma till klinik eller annan förflyttning direkt så finns det liksom ingen tid för att träna på....

med tillräckligt mkt. "erfarenhet" i bagaget så har man förhoppningsvis lärt sig att vara förutseende samt tänka på säkerhet för både människor och djur (det ÄR farligt för människorna med att plocka ut en häst som har gått runt)

Ja, shit happens hela tiden och jag är troligtvis ovanligt härdad. Tyvärr kan man inte skydda sig mot mot allt och hästar gör väldigt ofta det man minst förväntar sig. Skadar sig i hagen, springer ut på vägar m.m. Även om ni har ett bra säkerhetstänkande kan ni aldrig
förutse vad som kan hända. Axel är för att droga ner sin häst. Jag är emot. Punkt slut. Nu kan väl tjejen få välja själv. Kom med fler tips till henne istället. Så kan väl dom som drogar sina hästar få fortsätta med det.

Vill bara säga att jag aldrig har behövt att droga dem, men har kört både efter operation o tandläkarbesök- där hästarna inte riktigt har varit helt vakna.

Men i detta fallet är det nog att rekommendera.
Sen vet nog de på kliniken vad som är bäst- i samråd med ägaren.

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 014
Senast: aramis
·
Utrustning Hej! Jag såg en transport på hopp SM-et i Falun för något år sedan som hade som en "vägg" istället för en bom fram och samma sak bak...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: ponnyrider
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 439
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 927
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar