Hej hopp
Är V-galler något special/hemmabygge eller är det ett transporttillbehör? (Har googlat lite men hittar inget.)
Till alla som kan ha några bra idéer:
Jag har en (stor) ponny som gör exakt som både
@Sockerbit's och
@KrullTroll's hästar. Han har långa ben och lååång hals, så hur jag än binder honom med grimma så får han över frambenen utan någon extrem ansträngning.
Han åkte mycket som föl med sin mamma (6-8 korta enkelresor), men efter det har han inte åkt mer. Nu är han 5 år. Extremt lättlastad, går att stänga släpet och han är fortfarande lugn, men så fort vi börjar åka så ska han hoppa runt, försöka lägga sig ner, skrapa, hoppa, sura och vara arg och irriterad. Han sparkar inte bakåt eller i väggarna. Mitt släp är ett stort och ljust dubbelaxlat Boj. Har provat med och utan mellanvägg, alla möjliga uppbindningar, lasta och stänga utan att åka (bara stå i släpet och fundera) mm. Hittar inget som fungerar för oss när vi väl börjar köra.
Har kört honom i lastbil en gång (2 veckor sedan), då höll han på exakt lika dant i början av resan, men han kom ju ingen stans pga hur hästarna står i lastbil, så då gav han upp efter ca 10 minuters hoppande och skrapande. Åkte lugnt hela resten av resan.
Är det värt att prova halsring och V-galler, eller är det bara att ge upp och köpa diagonallastat släp/B-kortslastbil? Jag har inte provat att köra honom med sällskap, vill helt enkelt inte "offra"/riskera skador på någon av mina andra hästar (då får ponnyn hellre vara gräsklippare på gården resten av livet).
Tacksam för fler idéer och även intresserad av hur det går för er som har samma problem...
MVH Karin