Jag slutade att backa.
Jag gjorde som så att jag böt till en transport med fronturlastning, plockade bort all inredning och gick igenom.
När hästen fattat grejen med att stilla eller framåt är det som gäller så plockade vi in inredningen och gjorde samma sak.
Började han krångla fick han på sig en hållbar grimma och ett starkt rep med ännu starkare hake runt bommen.
Backade han tog det helt enkelt stopp och jag stod bakom och viftade med ett spö bakom rumpan och påminde om "aj aj jag har inte bett dig backa" för jag hade inte det som ett alternativ.
Tog inte många ggr innan han fattat att grejen var stilla eller framåt.
Efter det lärde jag in "backa" och säger jag backa så får han backa, aldrig annars.
Men både jag och hästen föredrar att gå ut framåt så vi tar oftast den vägen, även om han numera kan backa så undviker jag det.
Min häst är en sån man inte kan träna så mycket med och nöta med utan för oss handlar det mer om att nu gör vi det vi ska utan krångel.
Jag knusslar aldrig och jag tränar aldrig utan gör det vi ska och åker.
De gånger jag försökt "lastträna" ala NH tränare så slutar det med att hästen inte går i närheten av transporten
Min andra häst kan man inte alls vara lika tuff med utan där är det mycket att vara mjuk och smeka medhårs men ändå vara bestämd att det är det här vi ska göra och det ska vi göra nu.
Inte ge utrymme till krångel helt enkelt.