transport 60 mil

M

mi_grandin

Hej,
Nu ska jag snart hämta hem min ponny :)
Det är dock ganska lång resväg, enligt eniro ca 60 mil.. Han är van att åka och är lugn enligt ägaren, men undrar vad ni tycker jag ska tänka på?

Hur lång tid tror ni det ta att köra, enligt eniro ska det ta ca 6 timmar, men det är ju beräknat på "vanlig" bil. Mycket är motorväg (ska till Falkenberg)

Är det över 8 timmar de måste ha vila? Tänk om jag kommer upp i de timmarna, ska jag då övernatta någonstans, bara nån timme hemifrån..??

Har försökt kolla lite på transportfirmor, men inte hittat nåt ( är jättedåligt på att googla), nån som vet vart man ska leta?

Blir jätteglad för era svar!

Sv: transport 60 mil

Jag körde min häst 70 mil (var kanske ännu mer?) i sträck när jag köpte honom. Från Laholm till Mora. Tog 10 timmar och vi körde på hela tiden. Stannade och kollade till honom många gånger såklart och gav honom vatten och så.
Det skulle inte kännas snällt att stalla in hästen i något okänt stall nånstans och sen fortsätta åka dagen efter när man har så lite kvar. Lika bra att få det gjort på en gång. Tycker det är skillnad om man börjar åka uppåt 100 mil.
Dock tog det nån timme extra pga bilkö i Göteborg.

Tänk på att stanna och kolla honom då och då, samt att ge honom vatten.

Kolla bil och släp jättenoga innan ni åker! Att däcken är fräscha med rätt lufttryck och att kylvätska och olja finns. Körde nyligen en häst med ett bakdäck som lika gärna kunnat smälla närsomhelst :crazy: det var skadat på insidan, och jag ska erkänna att jag inte kröp in under bilen när jag kollade den. Det upptäcktes på besiktningen dagen efter och jag har ångest ännu, trots att det gick bra. En punka på motorväg, i mörker, med ny häst, det får helt enkelt inte hända.

Kul med ny häst, du får slänga upp bilder sen!

Det är väl lite så jag oxå har tänkt.
Bättre att få det avklarat, även om det betyder att man kommer hem ganska sent.. Går det att stanna på motorvägen? Eller, jag fattar ju att man inte kan stanna mitt på motorvägen, men finns det rastplatser utmed? Har aldrig haft nån anledninga att kolla efter det förut..

Tycker ni han ska få äta under tiden, man har ju hört så mycket om transportsjukan, men samtidigt är det ju väldigt lång tid utan mat.. Ska blanda till betfor med massa vatten så jag vet att han dricker, tror ni det är en bra idé eller kan det bli för mycket snabb energi?

6 § Djuren ska under transporten vattnas och utfodras med passande foder med
lämpliga intervaller. Intervallernas längd ska anpassas till djurslag och ålder,
samt får för däggdjur och fåglar inte överstiga åtta timmar om inte annat anges i
dessa föreskrifter.
Mjölkande kor ska mjölkas omedelbart före ilastning och därefter med ett
tidsintervall om cirka tolv timmar.

Du hittar bestämmelserna på jordbruksverkets sida.

Senast ändrad:

Det är väl lite så jag oxå har tänkt.
Bättre att få det avklarat, även om det betyder att man kommer hem ganska sent.. Går det att stanna på motorvägen? Eller, jag fattar ju att man inte kan stanna mitt på motorvägen, men finns det rastplatser utmed? Har aldrig haft nån anledninga att kolla efter det förut..

Du kan stanna på bensinstationer och rastplatser. Välj bensin stationer där du också har tillgång till färskt vatten.

Tycker ni han ska få äta under tiden, man har ju hört så mycket om transportsjukan, men samtidigt är det ju väldigt lång tid utan mat.. Ska blanda till betfor med massa vatten så jag vet att han dricker, tror ni det är en bra idé eller kan det bli för mycket snabb energi?

Jag har varit med om att få en släng transportsjuka (misstänkte vi) på häst och det som behövs då är gott om frisk luft. Med ett hönät framför näsan minskar man tillgången till frisk luft. Stanna hellre och pausa en halvtimme till en timme och bjud då på hö och vatten.

Pauser är bra oavsett på långa transporter. Det är jobbigt för hästen att stå och parrera alla krängningar, vibrationer och svängar i en transport. Att stå still ger hästen en chans att vila.

Jag har dock i en hästbuss med kamera hos hästarna sett hur en stöttade upp sig mot väggen och sov som en sten. Det var en buss med krubba framför hästen och den hade lagt ner hela mulen i den också. Var faktiskt riktigt gulligt att se. Den resan körde jag från Sörmland till Holland och vi nattade över på stall i skåne.

Hästarna mådde inte dåligt av att stanna på främmande stall en natt. De fick ju en chans att vila.

Men 60 mil skulle jag nog kunna köra utan övernattning.

Fast jag skulle köra ner dagen innan och sova själv så jag var utvilad för returresan. 120mil är lite jobbigt att köra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 167
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat