Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.svt.se/sport/simning/transpersoner-simning
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/oWqwbV/beslutet-transpersoner-inom-simning-begransas

Klistrar in de länkarna då det tidigare har varit diskussion kring simning. Artiklarna handlar om att det nu blir begränsningar för transpersoner inom simning.
Saken är den att det inte är en "begränsning" utan att man helt utesluter gruppen, för man får liksom inte genomgå en konskorregering innan man är 12.

Tillägg, jag förstår inte varför man inte nämner den lilla detaljen i rapporteringen. Att det inte är en begräsning, det är en uteslutning.
 
Saken är den att det inte är en "begränsning" utan att man helt utesluter gruppen, för man får liksom inte genomgå en konskorregering innan man är 12.

Tillägg, jag förstår inte varför man inte nämner den lilla detaljen i rapporteringen. Att det inte är en begräsning, det är en uteslutning.
Jag tänkte samma sak när jag läste det... hormoner får man väl börja ta tidigt men själva operationen inte förrän man är myndig?

Jag är ju ändå för beslutet och tänker att det inte är en uteslutning då man nu ser över att lägga till en 'öppen klass'. Men också hur lång tid det ska behöva ta, det får vi väl se...
 
Saken är den att det inte är en "begränsning" utan att man helt utesluter gruppen, för man får liksom inte genomgå en konskorregering innan man är 12.

Tillägg, jag förstår inte varför man inte nämner den lilla detaljen i rapporteringen. Att det inte är en begräsning, det är en uteslutning.
Ja, folk säger att de inte är transfobiska, men de vill utesluta de som inte fått vård som barn från både det ena och det andra, samtidigt vill de inte att unga ska få könsbekräftande vård, vilket liksom resulterar i att transpersoner (eller ja, transkvinnor...) inte får vara med. Det är ju nästan som att de inte vill att transpersoner ska finnas alls:idea:
 
Ja, folk säger att de inte är transfobiska, men de vill utesluta de som inte fått vård som barn från både det ena och det andra, samtidigt vill de inte att unga ska få könsbekräftande vård, vilket liksom resulterar i att transpersoner (eller ja, transkvinnor...) inte får vara med. Det är ju nästan som att de inte vill att transpersoner ska finnas alls:idea:
Man får liksom anta att de som fattat beslutet varit fullt medvetna om att det är ytterst orealistiskt att någon har genomgått en könskorregering vid den åldern. Men det låter förstås bättre att säga att det är en "begränsning"...
 
Man får liksom anta att de som fattat beslutet varit fullt medvetna om att det är ytterst orealistiskt att någon har genomgått en könskorregering vid den åldern. Men det låter förstås bättre att säga att det är en "begränsning"...
12 år är väl inte gränsen, det står att man inte ska ha genomgått en stor del av puberteten. Vilket är tiden då de stora fysiska könsskillnaderna utvecklas.
 
Man får liksom anta att de som fattat beslutet varit fullt medvetna om att det är ytterst orealistiskt att någon har genomgått en könskorregering vid den åldern. Men det låter förstås bättre att säga att det är en "begränsning"...
Men det är väl då man sätter in puberty blockers? Så det är vad man avser? (För att personen inte ska komma in i puberteten då de fysiska könsskillnaderna utvecklas).
 
Senast ändrad:
Nej, att sätta in pubertetsblockerare är inte att likställa med genomgången könskorregering, det är väl ett av problemen med regeln.
Jag ser nu att det handlar om 12 års ålder ELLER någon del av male puberty Tanner stage 2, vilketdera som inträffar senare. Har man satt in pubertetsblockerare kommer man väl inte in i puberteten? Vilket är vad det handlar om.
 
Jag ser nu att det handlar om 12 års ålder ELLER någon del av male puberty Tanner stage 2, vilketdera som inträffar senare. Har man satt in pubertetsblockerare kommer man väl inte in i puberteten? Vilket är vad det handlar om.
Kan du länka till var du läser det? Googlar i skrivande stund runt och noterar att många medier skriver lite olika.
 
Problemet är ju inte bara att reglerna är svåra med dagens transvård, problemet är att de är utan större grund i vetenskapen, och jag ser stora faror även för ciskvinnor när idrotten ska bli ytterligare ett sätt att kontrollera kvinnors kroppar.
 
Det var en väldigt intresant och balanserad dokumentär på P1 förra veckan i ämnet. Rekommenderar verkligen lyssning!
Hittar inte länken just, sitter i ett väntrum.
Återkommer i morgon med länk.
 
Jag googlade ämnet och hittade artikeln hos www.npr.org
Ah, de länkade även till FINA-policyn, och det verkar ju stå så. Förstår inte varför många skrivit genomgått könskorrigering vid tolv, för det är lite annorlunda. Sedan förstår jag argumentationen att en manlig pubertet kan ses som en fördel, vad jag vänder mig emot är att de försöker få det till att man INTE bannar transkvinnor, när det blir så i praktiken då många inte får tillgång till den vården i den åldern (och färre lär det bli, med tanke på hetsen som finns).

https://resources.fina.org/fina/doc...NA-INCLUSION-POLICY-AND-APPENDICES-FINAL-.pdf
 
Problemet är ju inte bara att reglerna är svåra med dagens transvård, problemet är att de är utan större grund i vetenskapen, och jag ser stora faror även för ciskvinnor när idrotten ska bli ytterligare ett sätt att kontrollera kvinnors kroppar.
Nej???
Transpersoner som hunnit genomgå pubertet, har kvar många av egenskaperna som det ursprungliga biologiska könet gav.
Det finns solid forskning runt det.
En sådan sak som längd eller skelettet ändras inte.
I individuella idotter spelar det ofta stor roll.
Med tanke på hur få elitidrottare, som transitionerar, så riskerar det att ha orimliga konsekvenser för cis-kvinnor, när en enstaka individ, som redan var på elitnivå, får tävla efter könsbyte.
Hur ska man motivera allt jobb, alla försakelser man måste göra för att tillhöra toppen, om en individ har ett slags orättvis fördel?
Inom bredd- och ungdomsidrott är det en annan sak, där ska alla alltid kunna vara med.
 
Nej???
Transpersoner som hunnit genomgå pubertet, har kvar många av egenskaperna som det ursprungliga biologiska könet gav.
Det finns solid forskning runt det.
En sådan sak som längd eller skelettet ändras inte.
I individuella idotter spelar det ofta stor roll.
Med tanke på hur få elitidrottare, som transitionerar, så riskerar det att ha orimliga konsekvenser för cis-kvinnor, när en enstaka individ, som redan var på elitnivå, får tävla efter könsbyte.
Hur ska man motivera allt jobb, alla försakelser man måste göra för att tillhöra toppen, om en individ har ett slags orättvis fördel?
Inom bredd- och ungdomsidrott är det en annan sak, där ska alla alltid kunna vara med.
Saken är ju, som grundligt diskuterats tidigare i tråden, att variationen inom ciskvinnor är så pass stor att skillnaden mot transkvinnor inte är så stor egentligen efter några år på hormoner (lite olika för olika idrotter). Det är en del.

Sen har vi faktumet att alla idrotter ger vissa personer orättvisa fördelar. Det är så idrotter fungerar idag. Ibland har vi vikt- och längdklasser för att avhjälpa, ibland låter vi en kroppsform dominera.

Ett förbud för transkvinnor är också baserat på en dålig förståelse för variationen inom gruppen transkvinnor, det vill säga den är baserad på en fördom om att alla transkvinnor inom idrott är tidigare elitidrottande i mansklassen, "stora och farliga". Så är det inte.

Och så har vi de historiska och ideologiska argumenten för att vi borde tänka om hur vi genomför idrott och varför vi har ett sånt behov av att kontrollera kvinnokroppar, men inte manskroppar. Detta går som sagt ut över ciskvinnor också.

Men allt detta har ju tagits redan i tråden. Rekommenderar att du läser igenom sista 10-15 sidorna så slipper vi gå samma runda igen.
 
Sen har vi faktumet att alla idrotter ger vissa personer orättvisa fördelar. Det är så idrotter fungerar idag. Ibland har vi vikt- och längdklasser för att avhjälpa, ibland låter vi en kroppsform dominera.

Jag som inte är speciellt insatt varken i transpersoners vardag eller i elitidrott reagerar alltid på argumenten om rättvisa.
Jag har aldrig sett elitidrott som något som har med rättvisa att göra.
Ekonomi, kroppsform, utseende, etnicitet, var i världen man föds, samhällsklass.. alla idrotter har inbyggda orättvisor. Om manlig pubertet ska ses som en orättvis sådan är det bara en av många orättvisor i elitidrott.

För mig (som knappt bryr mig iof) handlar elitidrott om att se vad människan kan prestera, som art. Inte om att göra rättvisa bedömningar på individnivå.
 
Saken är ju, som grundligt diskuterats tidigare i tråden, att variationen inom ciskvinnor är så pass stor att skillnaden mot transkvinnor inte är så stor egentligen efter några år på hormoner (lite olika för olika idrotter). Det är en del.

Sen har vi faktumet att alla idrotter ger vissa personer orättvisa fördelar. Det är så idrotter fungerar idag. Ibland har vi vikt- och längdklasser för att avhjälpa, ibland låter vi en kroppsform dominera.

Ett förbud för transkvinnor är också baserat på en dålig förståelse för variationen inom gruppen transkvinnor, det vill säga den är baserad på en fördom om att alla transkvinnor inom idrott är tidigare elitidrottande i mansklassen, "stora och farliga". Så är det inte.

Och så har vi de historiska och ideologiska argumenten för att vi borde tänka om hur vi genomför idrott och varför vi har ett sånt behov av att kontrollera kvinnokroppar, men inte manskroppar. Detta går som sagt ut över ciskvinnor också.

Men allt detta har ju tagits redan i tråden. Rekommenderar att du läser igenom sista 10-15 sidorna så slipper vi gå samma runda igen.
En källa på att "Ett förbud för transkvinnor är också baserat på en dålig förståelse för variationen inom gruppen transkvinnor, det vill säga den är baserad på en fördom om att alla transkvinnor inom idrott är tidigare elitidrottande i mansklassen, "stora och farliga". Så är det inte."

Det är väl snarare att de kan vara så. Det blir en mycket konstig regel om det skulle vara olika regler för transpersoner beroende på om man tävlat på elitnivå tidigare eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp