Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Där så hamnar vi på ekonomisk rimlighet.
Det skulle bli väldigt dyrt.
Jag badade på ett sådant badhus när jag var liten.
Små bås som på en allmän toalett, fast utan toalett.
Två till tre personer fick plats i varje, de var avsedda för familjer.

Det var i Norrköping, undrar om det finns kvar?
Så dyrt är det inte. Det är norm på väldigt många ställen.

Det är ju billigare att inte ha bås på toaletterna också. Men vi har det ändå, för det är norm att få skita i fred. Allt kan inte vara en ekonomisk fråga.
 
(Tänk er själva om ni hade varit tvungna att byta om i pojkarnas under hela skoltiden - jag tyckte flickornas var tillräckligt jobbigt)
I just mitt fall är det inte en relevant tanke.
Av många olika orsaker.
Jag skulle t.ex. inte ha några känslomässiga problem med att byta om mitt på Stora Torget. Däremot så skulle jag antagligen bli gripen av Polisen för förargelseväckande beteende.
Som Kvinnlig (nåja) blottare.
 
Senast ändrad:
Men vad av detta blir bättre av att tvinga transkvinnor (som är väldigt få och som väldigt ofta har svåra trauman i liknande situationer) att klä om på herrarnas?

Vems trauma väger tyngst?

Precis det jag försöker säga!

Det handlar inte om vems trauma som väger tyngst. Det handlar om att det måste finnas förståelse (från båda sidor) att trauma/problem existerar.
 
Så dyrt är det inte. Det är norm på väldigt många ställen.

Det är ju billigare att inte ha bås på toaletterna också. Men vi har det ändå, för det är norm att få skita i fred. Allt kan inte vara en ekonomisk fråga.
Det är en fråga hur mycket som man är villig att betala för bekvämligheten.
Toabås är vi villiga att betala för till en viss gräns, det finns pissoarer.
Hur mycker mera får simmande, sportande och skola kosta för bekvämligheten enskilda bås för ombyte?
10:- simturen eller 20:- simturen?
 
Det är en fråga hur mycket som man är villig att betala för bekvämligheten.
Toabås är vi villiga att betala för till en viss gräns, det finns pissoarer.
Hur mycker mera får simmande, sportande och skola kosta för bekvämligheten enskilda bås för ombyte?
10:- simturen eller 20:- simturen?
Det handlar inte om bekvämlighet, det handlar om frihet från diskriminering. Det handlar om tillgänglighet för alla. Eller menar du att vi ska ta bort rullstolsramper och annat också? Då är det helt plötsligt väldigt billigt att simma, för det kommer vara så många färre som ens kommer fram till bassägen. Redan idag är det många transpersoner som aldrig är med på idrotten. Vi kan inte heller tvinga bort traumatiserade tjejer från idrotten. Så vi får sätta in en lösning som skapar tillgänglighet för alla. Mina skattepengar får gladeligen betala det (och jag tror knappast det handlar om 10 kronor simturen, om vi slår ut det på alla som byter om).
 
Rent allmänt om omklädningsrum.
Det är helt galet hur mycket skit som händer i gemensamma omklädningsrum.
Bara därför så borde de förbjudas.
Mobbing, stölder och misshandel.
Låsbara bås och ordentliga, låsbara förvaringsboxar vore det bästa på många sätt.
Särskilt när man är en blandad familj, vilket faktiskt är det vanligaste i en familj.
Familjer som består av bara ett kön är mycket ovanliga så de kan också få ett enskilt bås bara för rättvisan.
 
Det handlar inte om bekvämlighet, det handlar om frihet från diskriminering. Det handlar om tillgänglighet för alla. Eller menar du att vi ska ta bort rullstolsramper och annat också? Då är det helt plötsligt väldigt billigt att simma, för det kommer vara så många färre som ens kommer fram till bassägen. Redan idag är det många transpersoner som aldrig är med på idrotten. Vi kan inte heller tvinga bort traumatiserade tjejer från idrotten. Så vi får sätta in en lösning som skapar tillgänglighet för alla. Mina skattepengar får gladeligen betala det (och jag tror knappast det handlar om 10 kronor simturen, om vi slår ut det på alla som byter om).
Jag menar att vi skall sätta ett pris på det.
Och se det för vad det är, en kostnad liten eller stor.
Den här eviga debatten om att det handlar om särskilda behov blir så tjatig och för inte handlingen framåt.
Det är praktiskt med ramp för alla, de ör bra att dra en pirra med tunga saker på.
Hiss är bekvämt när man skall flytta möbler.
Alla (utom jag då som inte bryr mig, men jag är så konstig att vi kan bortse från mig) tycker att det är bekvämare med enskilda bås i familjestorlek för ombyte. (Jag hade också tyckt det när barnen var små.)

Så, nå hur mycket är vi villiga att betala för det?
Med ett pris på bekvämligheten blir den lättare att förhålla sig till.
Det kanske är så billigt att alla vill ha det?
Då kan vi skippa den tröstlösa diskussionen om fördyrande särbehandling.
Jag tror att mycket ligger i önskan om rättvisa.
De flesta vill ha enskilt omklädningsrum, ge dem det då så blir det inget tjafs.
Nu kommer tjafset från "varför skall de få när jag inte får".
Jag hade klasskamrater på gymnasiet som låste in sig på toa för att byta om, så tydligen är det ett stort problem för vissa. Duscha efter gymnastiken fanns inte på kartan för dem.
Så låsbara duschbås verkar också behövas.
 
Eller så slutar vi ställa grupper mot varandra på det sättet, och jobbar istället ihop för allas trevnad och säkerhet.
Jo och det är ju den bästa lösningen.
Tre omklädningsrum?
Kvinnor, män och andra.
Jag har sett exempel på Kvinnor, Män och Familj. (Tror det var Island.)
Jag tror inte att någon på det blandade Familj hade ens höjt på ögonbrynen över att blandningen var i en och samma person. De hade haft fullt upp med att hålla ordning på sina barn, det hade jag.
 
Jo och det är ju den bästa lösningen.
Tre omklädningsrum?
Kvinnor, män och andra.
Jag har sett exempel på Kvinnor, Män och Familj. (Tror det var Island.)
Jag tror inte att någon på det blandade Familj hade ens höjt på ögonbrynen över att blandningen var i en och samma person. De hade haft fullt upp med att hålla ordning på sina barn, det hade jag.
Transkvinnor är ju dock kvinnor och ska i tre-systemet byta om hos kvinnorna.
Jag menar att vi skall sätta ett pris på det.
Och se det för vad det är, en kostnad liten eller stor.
Den här eviga debatten om att det handlar om särskilda behov blir så tjatig och för inte handlingen framåt.
Det är praktiskt med ramp för alla, de ör bra att dra en pirra med tunga saker på.
Hiss är bekvämt när man skall flytta möbler.
Alla (utom jag då som inte bryr mig, men jag är så konstig att vi kan bortse från mig) tycker att det är bekvämare med enskilda bås i familjestorlek för ombyte. (Jag hade också tyckt det när barnen var små.)

Så, nå hur mycket är vi villiga att betala för det?
Med ett pris på bekvämligheten blir den lättare att förhålla sig till.
Det kanske är så billigt att alla vill ha det?
Då kan vi skippa den tröstlösa diskussionen om fördyrande särbehandling.
Jag tror att mycket ligger i önskan om rättvisa.
De flesta vill ha enskilt omklädningsrum, ge dem det då så blir det inget tjafs.
Nu kommer tjafset från "varför skall de få när jag inte får".
Jag hade klasskamrater på gymnasiet som låste in sig på toa för att byta om, så tydligen är det ett stort problem för vissa. Duscha efter gymnastiken fanns inte på kartan för dem.
Så låsbara duschbås verkar också behövas.
Dusch bör finnas enskilt, ja.

Jag är inte ekonom men personligen så ja, jag betalar gärna vad det nu kan kosta, kan inte tänka mig att det är enorma summor men det får kosta för allas tillgänglighet tycker jag. Som du säger är det ju många fler än bara transkvinnor och traumatiserade kvinnor som skulle må bra av enskilt. Jag hade föredragit det i skolan utan problem, skippade ofta idrotten för att slippa omklädningsrummet (där våldtäkter mm förekom), och som vuxen väljer jag alltid enskilt om det finns.

Jag tänker att kostnaden kan inte avgöra. Pengar är ett verktyg vi har hittat på för att hjälpa oss göra vissa saker, men pengar skall inte styra våra värderingar. Men det är ju ideologi, inte mänskliga rättigheter, så vi kan agree to disagree på den punkten.
 
Transkvinnor är ju dock kvinnor och ska i tre-systemet byta om hos kvinnorna.
Det håller jag med om.
Men de verkar inte alltid vara välkomna där av vissa snoppfobiker.
Snoppfobi är oerhört ovanligt i familjer, så där blir det nog enklare.
Ibland så måste man bara vara litet praktiskt också.
 
Jag tänker att kostnaden kan inte avgöra. Pengar är ett verktyg vi har hittat på för att hjälpa oss göra vissa saker, men pengar skall inte styra våra värderingar. Men det är ju ideologi, inte mänskliga rättigheter, så vi kan agree to disagree på den punkten.
Pengar styr alltid byggandet av offentliga byggnader och olika sportarenor. Det kommer man inte ifrån.
Jag har lärt mig i näringslivet och i politiken att det är oändligt mycket lättare att få vad man vill ha om man kan sätta ett pris på det och visa vad man får för pengarna.
Att erbjuda enskilda omklädningsrum åt alla för en rimlig kostnad kan därför vara vägen att gå.
De flesta vill ju ha det så.
Att ordna med ett tredje omklädningsrum kallat Blandat i befintliga byggnader är inte dyrt och kan lösa många problem.
 
Det håller jag med om.
Men de verkar inte alltid vara välkomna där av vissa snoppfobiker.
Snoppfobi är oerhört ovanligt i familjer, så där blir det nog enklare.
Ibland så måste man bara vara litet praktiskt också.

Pengar styr alltid byggandet av offentliga byggnader och olika sportarenor. Det kommer man inte ifrån.
Jag har lärt mig i näringslivet och i politiken att det är oändligt mycket lättare att få vad man vill ha om man kan sätta ett pris på det och visa vad man får för pengarna.
Att erbjuda enskilda omklädningsrum åt alla för en rimlig kostnad kan därför vara vägen att gå.
De flesta vill ju ha det så.
Att ordna med ett tredje omklädningsrum kallat Blandat i befintliga byggnader är inte dyrt och kan lösa många problem.

Fast det löser inte problemet att ha ett tredje omklädningsrum. Transkvinnor är inte alltid bekväma med att byta om bland andra än kvinnor, och om de delegeras ut ur kvinnornas är det diskriminering.

Ja, det är klart att kostnader spelar in i dagens samhälle men jag tycker det är fel att låta kostnader styra så grundläggande saker som skydd mot diskriminering. Vi saker får kosta, för de är viktigare än pengar.
 
Fast det löser inte problemet att ha ett tredje omklädningsrum. Transkvinnor är inte alltid bekväma med att byta om bland andra än kvinnor, och om de delegeras ut ur kvinnornas är det diskriminering.

Ja, det är klart att kostnader spelar in i dagens samhälle men jag tycker det är fel att låta kostnader styra så grundläggande saker som skydd mot diskriminering. Vi saker får kosta, för de är viktigare än pengar.
Man behöver definiera hur mycket det kostar och vilka problem som det löser för att få det att hända.
Om det dessutom medför en önskad bekvämlighet för alla så ökar chansen att det verkligen skall hända.

Det finns en komplikation i när transkvinnor bara känner sig bekväma med att byta om bland andra kvinnor medan vissa kvinnor inte klarar av att byta om där det finns någon endaste liten stopp.
Att införa ett tredje omklädningsrum tror jag annars är tämligen enkelt även i befintliga byggnader.
Att bygga om till enskilda bås blir svårare att få till.
Några få enskilda bås skulle inte vara lediga för dem med största behovet utan skulle ockuperas av dem som är fräckast.
Om man är villig att kvittera ut en nyckel kan det dock fungera. Ännu lättare om man kan tänka sig att betala extra för det.
Typ allmänt omklädningsrum - ett pris.
Eget bås - ett annat, högre pris.
Som med parkeringsplatser, det finns ledigt om de kostar.
I skolan skulle det bli behovsreglerat.
Den mobbade och den som riskerar att råka illa ut får egen kupé.

Edit.
Alternativt att Stökpellen blir avskild från resten och placerad ensam utan att ha någon att stöka med.
 
Jag ser frågan om omklädningsrum som en politisk fråga för att få barn och ungdomar att röra mera på sig och för att få vuxna att motionera mera.
En åtgärd för folkhälsa.
Jag kommer att lägga detta på ett lämpligt politiskt bord och hoppas på det bästa.
 
Man behöver definiera hur mycket det kostar och vilka problem som det löser för att få det att hända.
Om det dessutom medför en önskad bekvämlighet för alla så ökar chansen att det verkligen skall hända.

Det finns en komplikation i när transkvinnor bara känner sig bekväma med att byta om bland andra kvinnor medan vissa kvinnor inte klarar av att byta om där det finns någon endaste liten stopp.
Att införa ett tredje omklädningsrum tror jag annars är tämligen enkelt även i befintliga byggnader.
Att bygga om till enskilda bås blir svårare att få till.
Några få enskilda bås skulle inte vara lediga för dem med största behovet utan skulle ockuperas av dem som är fräckast.
Om man är villig att kvittera ut en nyckel kan det dock fungera. Ännu lättare om man kan tänka sig att betala extra för det.
Typ allmänt omklädningsrum - ett pris.
Eget bås - ett annat, högre pris.
Som med parkeringsplatser, det finns ledigt om de kostar.
I skolan skulle det bli behovsreglerat.
Den mobbade och den som riskerar att råka illa ut får egen kupé.

Edit.
Alternativt att Stökpellen blir avskild från resten och placerad ensam utan att ha någon att stöka med.
Jag är varken kvinna eller arkitekt, så jag känner att jag inte är den som skall detaljplanera lösningen. Däremot är jag övertygad om att de flesta lokaler har plats för lämpligt antal enskilda omklädningsrum utan större problem :) Vad gäller exakt utformning finns det ju experter på sådant här, i allt från hur mobbning och diskriminering ter sig till hur människors beteende formas av deras miljö, till kostnadseffektiv arktiketur/bygg.

Vad vi kan göra som inte är experter är att säga att vi behöver omklädningsrum som garanterar allas tillgänglighet och säkerhet, och specifikt vilka grupper som idag är utsatta. My two cents :)
 
Jag är varken kvinna eller arkitekt, så jag känner att jag inte är den som skall detaljplanera lösningen. Däremot är jag övertygad om att de flesta lokaler har plats för lämpligt antal enskilda omklädningsrum utan större problem :) Vad gäller exakt utformning finns det ju experter på sådant här, i allt från hur mobbning och diskriminering ter sig till hur människors beteende formas av deras miljö, till kostnadseffektiv arktiketur/bygg.

Vad vi kan göra som inte är experter är att säga att vi behöver omklädningsrum som garanterar allas tillgänglighet och säkerhet, och specifikt vilka grupper som idag är utsatta. My two cents :)
Jag kan påverka politiken.
Men jag måste ha de rätta argumenten.
Pengar är alltid inblandade där, annars så kommer jag ingen vart alls.

Tillgänglighet, trygghet och möjlighet är bra ord.
Kostnadseffektivt är också det.
Motion och hälsovinster är också mycket gångbara ord.

Jag skall ta och sy ihop något av det här.
Det kommer att riktas till skola och fritid.
Meningsfull fritid som ger återhämtning är inne just nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp