Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt för att skydda barnen från läskiga transpersoner...
Värt att nämna är att republikanen Jena Powell som är inblandad i förslaget, och som säger såhär: "All these girls ask is for a fair shot” but that “the opportunity is being ripped from them by biological males.” också tycker att abort är mord etc. På wikipediasidan om henne kan man läsa:

"In 2019, Powell co-sponsored legislation that would ban abortion in Ohio and criminalize what they called "abortion murder". Doctors who performed abortions in cases of ectopic pregnancy and other life-threatening conditions would be exempt from prosecution only if they "[took] all possible steps to preserve the life of the unborn child, while preserving the life of the woman. Such steps include, if applicable, attempting to reimplant an ectopic pregnancy into the woman's uterus".[8][9][10][11] Reimplantation of an ectopic pregnancy is not a recognized or medically feasible procedure.[8][12]"
 
Sist jag kollade var vi på 2000-talet och inte på 1800-talet...

jag kan inte tro att kvinnor och flickor idag har sådan skräck för manliga könsorgan att vi måste ägna oss åt människooffer för att de ska slippa riskera att eventuellt, kanske se sådana.

Och när ska de 49% av mänskligheten som besitter manliga könsorgan äntligen resa på sig (pun not intended) och visa oss andra att de faktiskt inte styrs av sina snoppar. Alla med snopp går faktiskt inte runt och lurpassar på tillfällen att våldta eller ens genera andra. Och om att bete sig som en Dick är förväntat och accepterar om man har en, så länge man håller sig på herrarnas. Har vi då inte mer utbredda och ingrodda problem att tackla än transkvinnor inom idrotten?

(Och med den synen på män förstår jag den som inte vill släppa in sin tolvåring på herrarnas)
 
Sist jag kollade var vi på 2000-talet och inte på 1800-talet...

jag kan inte tro att kvinnor och flickor idag har sådan skräck för manliga könsorgan att vi måste ägna oss åt människooffer för att de ska slippa riskera att eventuellt, kanske se sådana.

Och när ska de 49% av mänskligheten som besitter manliga könsorgan äntligen resa på sig (pun not intended) och visa oss andra att de faktiskt inte styrs av sina snoppar. Alla med snopp går faktiskt inte runt och lurpassar på tillfällen att våldta eller ens genera andra. Och om att bete sig som en Dick är förväntat och accepterar om man har en, så länge man håller sig på herrarnas. Har vi då inte mer utbredda och ingrodda problem att tackla än transkvinnor inom idrotten?

(Och med den synen på män förstår jag den som inte vill släppa in sin tolvåring på herrarnas)

Det kanske är sant att vi inte lever på 1800 talet, men vi lever också i en tid där man räknar med att minst 1/3 av alla kvinnor har blivit sexuellt antastade.

Och nej, självklart inte alla män, men det blir ändå ganska många av dem (då jag räknar med att inte 10 män antastat 500 000 kvinnor var)
 
Sist jag kollade var vi på 2000-talet och inte på 1800-talet...

jag kan inte tro att kvinnor och flickor idag har sådan skräck för manliga könsorgan att vi måste ägna oss åt människooffer för att de ska slippa riskera att eventuellt, kanske se sådana.

Och när ska de 49% av mänskligheten som besitter manliga könsorgan äntligen resa på sig (pun not intended) och visa oss andra att de faktiskt inte styrs av sina snoppar. Alla med snopp går faktiskt inte runt och lurpassar på tillfällen att våldta eller ens genera andra. Och om att bete sig som en Dick är förväntat och accepterar om man har en, så länge man håller sig på herrarnas. Har vi då inte mer utbredda och ingrodda problem att tackla än transkvinnor inom idrotten?

(Och med den synen på män förstår jag den som inte vill släppa in sin tolvåring på herrarnas)

Det kanske är sant att vi inte lever på 1800 talet, men vi lever också i en tid där man räknar med att minst 1/3 av alla kvinnor har blivit sexuellt antastade.

Och nej, självklart inte alla män, men det blir ändå ganska många av dem (då jag räknar med att inte 10 män antastat 500 000 kvinnor var)
Jag förstår och håller med er båda. Jag menar, vi måste ställa högre krav på män men det tar inte bort traumat som många bär på, det tar inte bort den farliga maskulinitetsnorm som ändå fortfarande råder i stora delar av världen.

Det är ju bara det att transkvinnor inte är en del av den faran eller problemet. Problemet är män/maskulinitetsnormer, och där skall ansvaret och skulden också ligga.
 
Det kanske är sant att vi inte lever på 1800 talet, men vi lever också i en tid där man räknar med att minst 1/3 av alla kvinnor har blivit sexuellt antastade.

Och nej, självklart inte alla män, men det blir ändå ganska många av dem (då jag räknar med att inte 10 män antastat 500 000 kvinnor var)
Men som @Nahar - detta är problemet. Att män kommer förväntas vara argessiva i sin sexualitet - någon knäpp ide om att de är styrda av hormoner och inte kan hjälpa det - och att resten av samhället ska ägna sig åt att blidka dem och akta sig för dem.

Det handlar inte om transkvinnor utan som vanligt om den toxiska mansrollen och om åtgärder som övriga i samhället anses behövs vidta för att skydda sig för män och deras kön.

Och om män är så dåliga på att hantera sin sexualitet och utgör ett sådant hot - fatta då det skydd vi måste ge transkvinnor och män som inte vill/kan leva upp till mansrollen. De är ju i samma utsatta position som vi andra plus att de riskerar att ses som förrädare av "männen" och som utomstående av oss andra.
 
Men som @Nahar - detta är problemet. Att män kommer förväntas vara argessiva i sin sexualitet - någon knäpp ide om att de är styrda av hormoner och inte kan hjälpa det - och att resten av samhället ska ägna sig åt att blidka dem och akta sig för dem.

Det handlar inte om transkvinnor utan som vanligt om den toxiska mansrollen och om åtgärder som övriga i samhället anses behövs vidta för att skydda sig för män och deras kön.

Och om män är så dåliga på att hantera sin sexualitet och utgör ett sådant hot - fatta då det skydd vi måste ge transkvinnor och män som inte vill/kan leva upp till mansrollen. De är ju i samma utsatta position som vi andra plus att de riskerar att ses som förrädare av "männen" och som utomstående av oss andra.

Jag förstår inte riktigt?

Självklart skall alla skyddas. Men jag kan förstå spänningen mellan (i detta fallet) två grupper som behöver skyddas från en tredje. När det är den tredje gruppen som egentligen är problemet.

Ja! Självklart skall alla skyddas! Men behöver de skyddas på samma plats? Enpersoners omklädningsrum kan ju vara ett sätt att skydda alla utan att sätta grupper mot varandra, tex.
 
Jag förstår inte riktigt?

Självklart skall alla skyddas. Men jag kan förstå spänningen mellan (i detta fallet) två grupper som behöver skyddas från en tredje. När det är den tredje gruppen som egentligen är problemet.

Ja! Självklart skall alla skyddas! Men behöver de skyddas på samma plats? Enpersoners omklädningsrum kan ju vara ett sätt att skydda alla utan att sätta grupper mot varandra, tex.
Om vi börjar stänga ute transkvinnor, diskriminera dem, så spelar vi antifeminismen och fascismen i händerna. När kvinnor börjar vara rädda för andra kvinnor och agera på den rädslan med diskriminering och mobbing, med hat och försök att trampa på samma grupper som patriarkatet vill trampa på, då lever och frodas misogynin. När kvinnor och queers är så upptagna med att bråka med varandra att rätten till abort försvinner för att kvinnor röstar med sin rädsla för transpersoner istället för att rösta med alla kvinnors bästa i sikte (som nu sker i USA), så är alla kvinnor i fara.

Därför kan lösningen inte vara att stänga ute just transkvinnor. Ja, privata omklädningsrum/bås. Men aldrig att låta rädslan för mäns våld gå ut över andra kvinnor.
 
Jag är också helt och hållet för individuella omklädningsrum som alternativ för Alla, men när det inte finns är det helt enkelt inte ett alternativ att stänga ute andra kvinnor bara för att de ser annorlunda ut - och än värre tänka tanken att slänga in dem hos det många pådrivare sjäva fruktar, nämligen män. Jag tycker att det är ett väldigt problematiskt tänk. "Jag gillar inte hur du ser ut, så skit i vad som händer med dig så länge jag slipper ha dig i närheten." ??
 
Jag bryr mig inte om hur folk ser ut.

Men jag förstår hur vissa kan känna sig pga tex trauma. Det är en känsla som inte är logisk eller resonabel och mycket väl kan vara värre om man redan känner sig utsatt (tex för att man är naken).

Och igen. Det handlar inte om att frysa ut eller utesluta någon, utan att ha förståelse för att vissa kan känna obehag/ känna sig utsatta. Och att de faktiskt har rätt till den känslan. Även om känslan i sig inte är rätt.

Lite som att ett offer för skjutvapenvåld kan bli illa till mods om de ser en polis ha vapen, även om det inte var polisen som sköt.
 
Jag bryr mig inte om hur folk ser ut.

Men jag förstår hur vissa kan känna sig pga tex trauma. Det är en känsla som inte är logisk eller resonabel och mycket väl kan vara värre om man redan känner sig utsatt (tex för att man är naken).

Och igen. Det handlar inte om att frysa ut eller utesluta någon, utan att ha förståelse för att vissa kan känna obehag/ känna sig utsatta. Och att de faktiskt har rätt till den känslan. Även om känslan i sig inte är rätt.

Lite som att ett offer för skjutvapenvåld kan bli illa till mods om de ser en polis ha vapen, även om det inte var polisen som sköt.

Såklart har de rätt till känslan, men det innebär inte att de har rätt att agera på den, eller i detta fall argumentera för att en annan utsatt person ska ta ansvar för deras känsla.
 
Såklart har de rätt till känslan, men det innebär inte att de har rätt att agera på den, eller i detta fall argumentera för att en annan utsatt person ska ta ansvar för deras känsla.
Att vissa känner sig utsatta/får ångest/panik av att tvingas byta om i närheten av snoppbärare är alltså helt oväsentligt?
 
(Och med den synen på män förstår jag den som inte vill släppa in sin tolvåring på herrarnas)
Vill bara förtydliga att jag inte har den synen på män, det är jag som pratat om familjeomklädningsrum. :) Utan skulle absolut låta min 10+ unge gå in på herrarnas, har till och med testat mild övertalning. Valfritt kön dvs absolut som tjej följa med pappa dit osv. Haken är när man har en 10+ unge som inte vill gå in själv på herrarnas, men är hyperobekväm på damernas. Dvs bada utan att ha en herre med går ju bort.

För jag har i alla fall tillräckligt många fördomar kanske? om vilda tonåriga killar och deras oförmåga att hålla klaffen, för att inte vilja tvinga/kraftfullt övertyga ett barn gå in på herrarnas själv om han inte vill. Jag har ju aldrig varit där så jag kan inte övertala någon annan att gå in där.

(Män är i allmänhet trevliga och snälla och ser helt mänskliga ut nakna med.)
 
Senast ändrad:
Men som @Nahar - detta är problemet. Att män kommer förväntas vara argessiva i sin sexualitet - någon knäpp ide om att de är styrda av hormoner och inte kan hjälpa det - och att resten av samhället ska ägna sig åt att blidka dem och akta sig för dem.

Det handlar inte om transkvinnor utan som vanligt om den toxiska mansrollen och om åtgärder som övriga i samhället anses behövs vidta för att skydda sig för män och deras kön.

Och om män är så dåliga på att hantera sin sexualitet och utgör ett sådant hot - fatta då det skydd vi måste ge transkvinnor och män som inte vill/kan leva upp till mansrollen. De är ju i samma utsatta position som vi andra plus att de riskerar att ses som förrädare av "männen" och som utomstående av oss andra.
Det är ju onekligen så att om man backar bort till medeltida lagar så var det kvinnan som inte kunde kontrollera sin sexualitet. Mannen var ju civilicerad och hade inga problem med det. Samtidigt som kvinnan också var så stark och nära omöjlig att våldta.
En syn som såklart också gick åt helskotta för kvinnor när det gällde våldtäkter i rättegångar. Men visar ju på att vi kan välja roller och kontroll osv gällande sexualitet och det kanske är läge att vi väljer en annan roll och bild åt mannen, den civiliserade personen med självkontroll, en kulturbärare* (kvinnan också såklart). För samhällets egen skull.

Dvs håller med.

(*mannen, en manlig man är en person som är intresserad av kultur, kan teckna och måla eller uppskattar konst, älskar att läsa, är en duktig kock, en husfar som tar hand om och fostrar sina barn och läser godnattsaga. Kanske i vissa fall är en person som bryr sig mycket om sina kläder eller gillar att träna eller kanske vårdar och pysslar ömt med sin söta bil eller sin snabba häst.)
 
Senast ändrad:
Jag bryr mig inte om hur folk ser ut.

Men jag förstår hur vissa kan känna sig pga tex trauma. Det är en känsla som inte är logisk eller resonabel och mycket väl kan vara värre om man redan känner sig utsatt (tex för att man är naken).

Och igen. Det handlar inte om att frysa ut eller utesluta någon, utan att ha förståelse för att vissa kan känna obehag/ känna sig utsatta. Och att de faktiskt har rätt till den känslan. Även om känslan i sig inte är rätt.

Lite som att ett offer för skjutvapenvåld kan bli illa till mods om de ser en polis ha vapen, även om det inte var polisen som sköt.
Men vad av detta blir bättre av att tvinga transkvinnor (som är väldigt få och som väldigt ofta har svåra trauman i liknande situationer) att klä om på herrarnas?

Vems trauma väger tyngst?
 
Att vissa känner sig utsatta/får ångest/panik av att tvingas byta om i närheten av snoppbärare är alltså helt oväsentligt?
Att några andra varit utsatta för trauman under hela sin uppväxt (vilket tyvärr är normen för människor som är transsex) och inte känner sig trygga när de som oftast ensamma kvinnor tvingas in på herrarnas - är det oväsentligt? (Tänk er själva om ni hade varit tvungna att byta om i pojkarnas under hela skoltiden - jag tyckte flickornas var tillräckligt jobbigt)

Långsiktigt måste vi se till att folk inte känner sig utsatta i närheten av snoppbärare. För allas skull.
 
Enpersoners omklädningsrum kan ju vara ett sätt att skydda alla utan att sätta grupper mot varandra, tex.
Där så hamnar vi på ekonomisk rimlighet.
Det skulle bli väldigt dyrt.
Jag badade på ett sådant badhus när jag var liten.
Små bås som på en allmän toalett, fast utan toalett.
Två till tre personer fick plats i varje, de var avsedda för familjer.

Det var i Norrköping, undrar om det finns kvar?
 
Om vi börjar stänga ute transkvinnor, diskriminera dem, så spelar vi antifeminismen och fascismen i händerna. När kvinnor börjar vara rädda för andra kvinnor och agera på den rädslan med diskriminering och mobbing, med hat och försök att trampa på samma grupper som patriarkatet vill trampa på, då lever och frodas misogynin. När kvinnor och queers är så upptagna med att bråka med varandra att rätten till abort försvinner för att kvinnor röstar med sin rädsla för transpersoner istället för att rösta med alla kvinnors bästa i sikte (som nu sker i USA), så är alla kvinnor i fara.

Därför kan lösningen inte vara att stänga ute just transkvinnor. Ja, privata omklädningsrum/bås. Men aldrig att låta rädslan för mäns våld gå ut över andra kvinnor.
Kvinnors största fiender är egentligen andra kvinnor.
Så kontentan blir att kvinnor bara har fiender.
Kvinnor har män som fiender.
Och.
Kvinnor har kvinnor som fiender.

Det är faktiskt helt galet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp