Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det är så ovanligt som det framstår i den här tråden att inte vilja vara naken inför manskroppar borde man kanske skippa det här med uppdelade omklädningsrum helt och hållet. Eller ha ett omklädningsrum för folk som vill byta om, och ett annat för folk som vill trycka upp könen i ansiktet på varandra (gör folk verkligen det i omklädningsrum, eller är det bara en halmgubbe?)

Jag kan se rätt många sätt att dela upp omklädningsrummen som är rimliga, beroende på vilka grupper som är störst. Oavsett uppdelning behövs enskilda utrymmen för de personer som hamnar i kläm.
 
Om det är så ovanligt som det framstår i den här tråden att inte vilja vara naken inför manskroppar borde man kanske skippa det här med uppdelade omklädningsrum helt och hållet. Eller ha ett omklädningsrum för folk som vill byta om, och ett annat för folk som vill trycka upp könen i ansiktet på varandra (gör folk verkligen det i omklädningsrum, eller är det bara en halmgubbe?)

Jag kan se rätt många sätt att dela upp omklädningsrummen som är rimliga, beroende på vilka grupper som är störst. Oavsett uppdelning behövs enskilda utrymmen för de personer som hamnar i kläm.
Alltså nu pratar vi väl inte om manskroppar längre, det är liksom det som är grejen. Om man inte tar sig rätten att köna andras kroppar så finns ju inget problem liksom.
 
Förakt? Nej jag förstår bara inte hur du tänker kring risken att en man ska gå in i omklädningsrummet. Konsekvensen är liten, sannolikheten är liten men risken är alltså stor (baserat på känsla eftersom ingen erfarenhet finns)? Så stor att du vill vidta långtgående riskreducerande åtgärder som att förbjuda en hel grupp oskyldiga kvinnor tillträde till omklädningsrummet (även kallat diskriminering). HUR går egentligen de här tankegångarna? Jag får det inte att gå ihop!
Frågan är väl vilken grupp man värnar om. Det är andra utsatta grupper du vill slänga ut.

Sen handlar det inte om att införa någon ny begränsning ( den finns redan) utan jag förespråkar att man inför könsneutrala omklädningsrum vilket börjar komma mer och mer.. På det viset får fler tillträde.
 
Om det är så ovanligt som det framstår i den här tråden att inte vilja vara naken inför manskroppar borde man kanske skippa det här med uppdelade omklädningsrum helt och hållet. Eller ha ett omklädningsrum för folk som vill byta om, och ett annat för folk som vill trycka upp könen i ansiktet på varandra (gör folk verkligen det i omklädningsrum, eller är det bara en halmgubbe?)

Jag kan se rätt många sätt att dela upp omklädningsrummen som är rimliga, beroende på vilka grupper som är störst. Oavsett uppdelning behövs enskilda utrymmen för de personer som hamnar i kläm.
Ja, jag var precis tidigare i tråden helt på om att jag verkligen tyckte om familjeomklädningsrummen själv. Det var väldigt enkelt och bra. Kanske inte är en lösning om man är transperson dock, vet inte.

Har också i ngn idrott haft varsitt omklädningsrum för herrar o damer men gemensam bastu däremellan.

Har heller aldrig förstått dam och herrtoa så länge toaletterna har dörr och jag är helt klart för att ha en dörr.

Sedan skrev jag dock att jag också var ganska pryd och då inte heller var naken i damernas omklädningsrum vanligen utan inlindad i handduk så mycket jag kan.
 
Jasså. Det låter mer som dina fantasier för mig och det du påstår jag skrivit. Jag känner inte igen det om man nu inte avsiktligt misstolkar mig och det har du gjort flera gånger.
Du skrev såhär: "PS- den som vände på diskussionen var den som kom med ett ostyrkt påstående om transkvinnors utsatthet som i mina ögon är extremt överdrivet eller helt falskt (nu när ingen kunnat visa någon källa). Hade det inte kommit så hade jag inte velat syna påståendet. Sen tycker jag det är fel att se på transpersoner som offer. Ja de har en tuff lott i livet men ingen gynnas av att ses som offer man ska tycka synd om."

Du fick förresten en lista länkad till dig, och en kommentar om att fallen ökat både globalt och i Sverige (inlägg #312). Överlag tycker jag att man är ute på en väldigt hal is om man talar för en utsatt grupp att de inte gynnas av att ses som offer, åtminstone jag uppfattar det som extremt förminskande.
 
Frågan är väl vilken grupp man värnar om. Det är andra utsatta grupper du vill slänga ut.

Sen handlar det inte om att införa någon ny begränsning ( den finns redan) utan jag förespråkar att man inför könsneutrala omklädningsrum vilket börjar komma mer och mer.. På det viset får fler tillträde.
Vilken grupp vill jag slänga ut?

Jag är FÖR neutrala omklädningsrum men den som inte vill byta om bland män ska få slippa. Även de som råkar vara födda med fel kön.
 
Du skrev såhär: "PS- den som vände på diskussionen var den som kom med ett ostyrkt påstående om transkvinnors utsatthet som i mina ögon är extremt överdrivet eller helt falskt (nu när ingen kunnat visa någon källa). Hade det inte kommit så hade jag inte velat syna påståendet. Sen tycker jag det är fel att se på transpersoner som offer. Ja de har en tuff lott i livet men ingen gynnas av att ses som offer man ska tycka synd om."

Du fick förresten en lista länkad till dig, och en kommentar om att fallen ökat både globalt och i Sverige (inlägg #312). Överlag tycker jag att man är ute på en väldigt hal is om man talar för en utsatt grupp att de inte gynnas av att ses som offer, åtminstone jag uppfattar det som extremt förminskande.
Jag efterfrågade en källa på att

Väldigt många transkvinnor dödas på första dejten, eller för att de bara vågar existera på t.ex. Tinder. Så det handlar inte om att "luras" eller dölja något.
Väldigt många betyder för mig att det är vanligt och jag tror inte ett dyft p att väldigt många tanspersoner (i Sverige primärt för det är där vi befinner oss) blir mördade vid första daten. Listan hade inget med mord på första daten att göra.

Någon lista på transpersoner som mördats i Sverige (eller överhuvudtaget) i samband med första daten har jag inte sett. Detta är ett exempel på när du tolkar det jag skriver lite hur som. När jag ifrågasätter mord i en viss situation så tolkar du det som jag ifrågasätter våld generellt mot transpersoner. På listan finns 2 mord i norden varav ett i Sverige, den verkar inte ta upp sammanhanget alls.
Det är klart att du får en extremt konstig bild av mina åsikter när du tolkar dem som fan tolkar biblen.
 
Vilken grupp vill jag slänga ut?

Jag är FÖR neutrala omklädningsrum men den som inte vill byta om bland män ska få slippa. Även de som råkar vara födda med fel kön.
Det är just för att jag inte vill byta om bland män så vill jag ha någon slag garanti för att slippa det. OM det uttalat är alla som känner sig som kvinnor är välkomna (vilket det inte är idag) så kastar du ut väldigt många. Jag har vid två tillfällen varit med om att män kommit in på damernas. Första gången i duschen, en äldre dam stod lugnt kvar och duschade, ett 10-tall yngre tjejer sprang ut. Det var en personal som generat förklarade att han måste städa. Vid det andra tillfället så flydde hälften fältet, innan han blev avvisad.

Så uppskattningsvis väldigt många skulle vägra byta om och därmed känna sig avvisad. Jag vet att vissa religiösa grupper skulle avstå från bad (eller snarare fler än idag) liksom en del som blivit traumatiserad pga våldtäkt.
 
Det är just för att jag inte vill byta om bland män så vill jag ha någon slag garanti för att slippa det. OM det uttalat är alla som känner sig som kvinnor är välkomna (vilket det inte är idag) så kastar du ut väldigt många. Jag har vid två tillfällen varit med om att män kommit in på damernas. Första gången i duschen, en äldre dam stod lugnt kvar och duschade, ett 10-tall yngre tjejer sprang ut. Det var en personal som generat förklarade att han måste städa. Vid det andra tillfället så flydde hälften fältet, innan han blev avvisad.

Så uppskattningsvis väldigt många skulle vägra byta om och därmed känna sig avvisad. Jag vet att vissa religiösa grupper skulle avstå från bad (eller snarare fler än idag) liksom en del som blivit traumatiserad pga våldtäkt.
Du kommer inte behöva byta om bland män. Det är liksom det som är hela poängen. Skillnaden mot nu är att transkvinnor också ska slippa det.

Jag tycker personligen att allas lika värde är mycket viktigare än religiösa åsikter efter som det är åsikter = valbart. Utseende är inte valbart. Trauman efter våldtäkter kan väl inte transpersoner lastas för?
 
Du kommer inte behöva byta om bland män. Det är liksom det som är hela poängen. Skillnaden mot nu är att transkvinnor också ska slippa det.

Jag tycker personligen att allas lika värde är mycket viktigare än religiösa åsikter efter som det är åsikter = valbart. Utseende är inte valbart. Trauman efter våldtäkter kan väl inte transpersoner lastas för?
Du har uppenbarligen inte läst mina invändningar.

Om du anses att någon, transperson, religiös eller folk somhar sexuella trauman elle vad nu orsaken är att det kraschar i omklädningsrummen får skylla sig själv får det stå för dig.
 
Senast ändrad:
Det är just för att jag inte vill byta om bland män så vill jag ha någon slag garanti för att slippa det. OM det uttalat är alla som känner sig som kvinnor är välkomna (vilket det inte är idag) så kastar du ut väldigt många. Jag har vid två tillfällen varit med om att män kommit in på damernas. Första gången i duschen, en äldre dam stod lugnt kvar och duschade, ett 10-tall yngre tjejer sprang ut. Det var en personal som generat förklarade att han måste städa. Vid det andra tillfället så flydde hälften fältet, innan han blev avvisad.

Så uppskattningsvis väldigt många skulle vägra byta om och därmed känna sig avvisad. Jag vet att vissa religiösa grupper skulle avstå från bad (eller snarare fler än idag) liksom en del som blivit traumatiserad pga våldtäkt.
Men är inte det jättekonstigt att springa ut i en sådan situation? Att stå kvar och duscha är kanske iofs i andra änden av spektrat, men att typ leta upp en handduk och rycka på axlarna är väl det normala.

Att manlig personal kommer in i omklädningsrummet är ju supernormalt. Det står till och med som skylt på ett gym där jag var förut. Det är ju inte alls en "man i omklädningsrummet" det är ju personal i omklädningsrummet. Jag minns ens knappt om det hänt mig så ointressant är det, men jag har för mig att de knackat eller ropat när de kommer in så man hinner ta en handduk.

När du säger "man i omklädningsrummet" så tänker man ju ett creep som slemmar runt för att titta inte en i personalen eller någon som gått vilse.
 
Du har uppenbarligen inte läst mina invändningar.

Om du anses att någon, transperson, religiös eller folk somhar sexuella trauman elle vad nu orsaken är att det kraschar i omklädningsrummen får skylla sig själv får det stå för dig.
Jo jag har ju kommenterat invändningarna (som jag har kallat dina riskreducerande åtgärder) men det har du ju inte svarat på alls. Jag tycker inte att dina invändningar är verklighetsförankrade. Jag har nog lite fördomar om varför du skriver som du gör, men jag vill inte lägga ord i mun på dig utan vill nog höra din förklaring.

Får skylla sig själv? Näää nu har du missförstått. Jag anser inte att man ska diskriminera och kalla det hänsyn till traumatiserade eller religiösa. Just när det gäller religion så är det väl rätt vedertaget att man inte diskriminerar å religionens vägnar i Sverige.
 
Helt ot, men det är rätt fascinerande ändå att det finns så många människor som har noll koll på vad för folk som befinner sig i den nära omgivningen.
 
Om det är så ovanligt som det framstår i den här tråden att inte vilja vara naken inför manskroppar borde man kanske skippa det här med uppdelade omklädningsrum helt och hållet. Eller ha ett omklädningsrum för folk som vill byta om, och ett annat för folk som vill trycka upp könen i ansiktet på varandra (gör folk verkligen det i omklädningsrum, eller är det bara en halmgubbe?)

Jag kan se rätt många sätt att dela upp omklädningsrummen som är rimliga, beroende på vilka grupper som är störst. Oavsett uppdelning behövs enskilda utrymmen för de personer som hamnar i kläm.

Jag kan visserligen bara svara för mig själv här, men jag har inga större problem med att vara naken framför en manskropp (antar att det är en penis som åsyftas). Anledningen till att jag föredra damernas omklädningsrum är för att jag vill undvika män, och deras allt för ofta gränslösa beteende gentemot kvinnor när jag befinner mig i en för mig utsatt position. Eftersom transkvinnor (penis eller ej) inte är män, utan kvinnor, som ofta vill undvika män av samma anledning som mig i denna situation, så vore det ju befängt att vägra dem detta på grund av en kroppsdel som de (i flera fall) själva inte vill ha.
 
Finns det verkligen, på riktigt, ett problem med att transkvinnor (eventuellt med penis då) byter om i samma omklädningsrum som ciskvinnor? Eller är det bara ett intellektuellt konstruerat problem? Jag kan liksom inte föreställa mig hur en transkvinna skulle skylta med sin penis och visa upp den till allmänt beskådande, utan snarare att hon skulle vara ytterst diskret, gå med handduk kring midjan, duscha med ryggen åt övriga personer i duschrummet osv. Och då får man nog vara ganska närgången av sig för att ens uppfatta att hon har en penis. Jag tror också att de allra flesta transkvinnor som inte genomgått underlivsplastik/könskorrigerande kirurgi faktiskt avstår från allmänna omklädningsrum/duschar och/eller byter om i avskildhet, om de ens nyttjar t.ex. allmänna simhallar. Så "problemet" för oss övriga kvinnor torde vara obefintligt?
 
Finns det verkligen, på riktigt, ett problem med att transkvinnor (eventuellt med penis då) byter om i samma omklädningsrum som ciskvinnor? Eller är det bara ett intellektuellt konstruerat problem? Jag kan liksom inte föreställa mig hur en transkvinna skulle skylta med sin penis och visa upp den till allmänt beskådande, utan snarare att hon skulle vara ytterst diskret, gå med handduk kring midjan, duscha med ryggen åt övriga personer i duschrummet osv. Och då får man nog vara ganska närgången av sig för att ens uppfatta att hon har en penis. Jag tror också att de allra flesta transkvinnor som inte genomgått underlivsplastik/könskorrigerande kirurgi faktiskt avstår från allmänna omklädningsrum/duschar och/eller byter om i avskildhet, om de ens nyttjar t.ex. allmänna simhallar. Så "problemet" för oss övriga kvinnor torde vara obefintligt?
Det används ofta som ett argument iaf, både här och internationellt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp