Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar tyvärr göra stor skillnad för vattenkvaliteten om folk duschar med badkläderna på. Sämre vatten betyder behov av mer klor vilket i sin tur ger otrevliga klorföreningar i luften och är sämre för allergiker och folk med känslig hud.
Intressant. Har du någon källa?
 
Man blir inte ren om man duschar med badkläder, för att simhallarna inte ska behöva använda onödigt mycket klor i vattnet är det viktigt att alla duschar nakna. Däremot kan man ju tänka sig att det finns små draperier som man kan dra för duschen och sedan hänga upp badkläderna(gärna med kroken utanför så att det syns att man inte har dem på i duschen). Draperi för duschen har man i försvarsmakten, där kvinnor och män delar omklädningsrum.
Även här funderar jag på källa. Det är inte så att jag misstror någon men ibland blir hörsägen fakta.
 
Intressant. Har du någon källa?
Enligt fhm bland annat, de hygienrekommendationer som finns är att ”gäster tvättar sig med tvål utan badkläder innan bad” eller något liknande. Orkar inte leta upp studier just nu då både badvattenkvalitet, klorföreningar och allergier är rätt breda ämnen och jag inte vet exakt vilket av påståendena du ville ha källa på men det anses allmänt accepterat av de som jobbar med vattenkvalitet och bassängbad att det gör skillnad och det finns en del källor längst ner i länken.
 
Senast ändrad:
Intressant. Har du någon källa?

Från Folkhälsomyndighetens ”Vägledning om bassängbad”:

1653904564315.webp
 
Enligt fhm bland annat, de hygienrekommendationer som finns är att ”gäster tvättar sig med tvål utan badkläder innan bad” eller något liknande. Orkar inte leta upp studier just nu då både badvattenkvalitet, klorföreningar och allergier är rätt breda ämnen och jag inte vet exakt vilket av påståendena du ville ha källa på men det anses allmänt accepterat av de som jobbar med vattenkvalitet och bassängbad att det gör skillnad och det finns en del källor längst ner i länken.

Du var aningens snabbare än vad jag var. 😁
 
Jag trodde att det satt skyltar uppe i varenda simhall om att man måste duscha utan badkläder? Blev faktiskt förvånad över att det inte sågs som självklart.
På vilket sätt menar du att jag inte har koll på det? Jag har tidigare i tråden påpekat just detta att det är enlig reglementet att duscha utan kläder och att jag inte sett något bad som avviker från detta.

Anledningen att fråga efter källa är snarare för att det varit en lösning på dilemmat. Och att man ofta får göra kompromisser och väga fördelar mot nackdelar. Jag syftade i och för sig på ursprungskälla, de eller den vetenskapliga undersökning som ligger till grund för bestämmelsen än bestämmelsen i sig. I och med att det verkar gälla överallt så såg jag det som självklart att påbudet kom från en myndighet.
 
@Dentaku @Angel Tack för svar, det var dock inte det jag sökte, jag syftade på vetenskapen bakom, inte den svenska tillämpningen.

Det är inte bara en svensk tillämpning, den förekommer i många andra länder.

Ju mer föroreningar i vattnet, desto mer av kloret går åt(och bildar ohälsosam luft), och ytterligare klor måste tillsättas för att bassängen inte ska bli ohygienisk.
Vad är det för vetenskap du är ute efter? Skillnaden i hur ren man blir om man tvättar sig över hela kroppen med tvål och vatten jämfört med om man inte tvättar underlivet med tvål?
 
Det är inte bara en svensk tillämpning, den förekommer i många andra länder.

Ju mer föroreningar i vattnet, desto mer av kloret går åt(och bildar ohälsosam luft), och ytterligare klor måste tillsättas för att bassängen inte ska bli ohygienisk.
Vad är det för vetenskap du är ute efter? Skillnaden i hur ren man blir om man tvättar sig över hela kroppen med tvål och vatten jämfört med om man inte tvättar underlivet med tvål?
Självklart finns det fler länder som har lagstiftning, det hindrar inte mig att fundera vad ursprunget är. Givetvis är det forskning om skillnaden mellan att duscha med eller utan baddräkt . Och om det är några skillnader. Jag har inte efterfrågat några teorier utan källan, teorierna är tämligen självklara. Vi verkar inte komma längre då du uppenbarligen inte har koll på underliggande forskning.

Det finns inget krav på att tvätta underlivet med tvål så det är ointressant i sammanhanget.
 
Självklart finns det fler länder som har lagstiftning, det hindrar inte mig att fundera vad ursprunget är. Givetvis är det forskning om skillnaden mellan att duscha med eller utan baddräkt . Och om det är några skillnader. Jag har inte efterfrågat några teorier utan källan, teorierna är tämligen självklara. Vi verkar inte komma längre då du uppenbarligen inte har koll på underliggande forskning.

Det finns inget krav på att tvätta underlivet med tvål så det är ointressant i sammanhanget.

Jag har inte koll på underliggande forskning just nu eftersom jag inte orkat leta. Frågan är förstås också hur specifik forskning du kräver - räcker det med studier sedan mer än 100 år tillbaka som visar skillnaden i bakterienivå om man skrubbar sig och/eller använder tvål när man tvättar sig och kombinerar med den här typen av studier?
https://www.cdc.gov/media/releases/2013/p0516-pool-contamination.html

Det är förstås inte säkert att man tvättar hela kroppen ordentligt även om man tar av badkläderna, men man KAN åtminstone göra det.
 
Jag har inte koll på underliggande forskning just nu eftersom jag inte orkat leta. Frågan är förstås också hur specifik forskning du kräver - räcker det med studier sedan mer än 100 år tillbaka som visar skillnaden i bakterienivå om man skrubbar sig och/eller använder tvål när man tvättar sig och kombinerar med den här typen av studier?
https://www.cdc.gov/media/releases/2013/p0516-pool-contamination.html

Det är förstås inte säkert att man tvättar hela kroppen ordentligt även om man tar av badkläderna, men man KAN åtminstone göra det.
Ja tänker på en studie som är relevant för sammanhanget. Dusch med badkläder och dusch utan. Studien du länkar till verkar inte vara i närheten av relevant. Tvål är inte med i kraven och inte heller skrubbande. Jag har letat men hittar inget.
 
En så specifik studie tror jag inte finns. De flesta skulle nog anse den vara överflödig baserad på redan tillgänglig forskning och erfarenhet.
Om forskningen är som den du länkat till så säger den absolut inget om skillnaden en snabbdusch med/utan badkläder.

Tvål och skrubbande brukar komma in efter badet inte före.
 
Om forskningen är som den du länkat till så säger den absolut inget om skillnaden en snabbdusch med/utan badkläder.

Tvål och skrubbande brukar komma in efter badet inte före.
Man använder ju tvål när man duschar innan badet dvs inte bara vatten. Jag försöker vara noggrann just för att inte ta med sig smuts till bassängen och hoppas andra gör detsamma.
 
Jag ifrågasätter också att många transpersoner blir mördade i vår kultur (alltså Sverige- jag har inte hört om någon som blivit mördad av sin partner när det avslöjats att personen är trans och ingen har länkat statistik- vet man att det är många borde man veta källa också), ingen har visat på att det stämmer.

Jo jag anser att en transperson luras om de inte upplyser om det, och det handlar inte om just transpersoner utan alla personer som har "hemligheter" som är kontroversiella (och jag menar inte att man ska skrika ut det första gången man ses men dock innan det blir allvar). Det finns mycket åsikter, fördomsfulla eller inte, och även om jag är emot diskriminering på samhällsnivå så anser jag att, lika mycket att en person har rätt att byta kön så har närmsta omgivningen (mest partner och mycket nära vänner) rätt att veta och få möjlighet att agera på det. Och upplyser man inte om det så kan man förvänta sig en kraftig reaktion dock inte våld (och på förekommen anledning jag anser att våld är fel).

Och, ja givetvis ska personen som vill ha barn upplysa om det. Den som inte kan få barn kan klart underlätta genom att sondera terrängen då det är vanligt att skaffa barn i synnerhet bland yngre par.
Det verkar komma upp en hel del om man googlar, jag föreslår att du gör det. Dock så hittar inte jag något om statistik när det gäller just Sverige, betyder ju inte att folk inte blir mördade. Som nämnts tidigare är det också mycket svårt att få rättvis statistik när det är en så lång och krånglig process att byta juridiskt kön. Plus att det inte finns något tredje kön vilket exkluderar många ickebinära (och övriga, finns liksom många fler än tre).

Jag håller inte med om att en transperson som inte spontant berättar att denne är trans ljuger. Hur lång tid efter avslutad (har inte exakt koll på om behandlingen kan avslutas helt, men menar då personen ser ut som det kön hen tillhör) anser du att hen har skydlighet att berätta? 10, 20 år?
Du ser inte att man som vän/ partner har en skyldighet att fråga om saker man anser är viktigt?
Nu tror jag iofs att det i de allra flesta fall kommer fram ändå då man rimligtvis pratar om lite allt möjligt och det kan komma att nämnas i förbifarten. Men jag anser inte att man som transperson har en skyldighet att berätta det för någon. Jag anser att eftersom att jag aldrigt sagt att jag är cis så är det helt enkelt de runt mig som gissat fel, och det händer ju ibland. Inget jag anklagar dem för, men jag har inte på något sätt ljugit heller.
Har man en skyldighet att berätta för sina föräldrar? Det anser inte jag och har inte gjort fullt ut heller. Planerar inte att göra heller. Vill de veta får de fråga, möjligt att de får veta ändå men inte säkert.
 
Om forskningen är som den du länkat till så säger den absolut inget om skillnaden en snabbdusch med/utan badkläder.

Tvål och skrubbande brukar komma in efter badet inte före.

Alla rekommendationer för bästa möjliga hygien när det gäller poolvatten anger att man ska duscha med tvål innan badet. Om det inte framgår tydligt i simhallar att man ska tvätta av sig noggrant och inte bara stå som hastigast under rinnande vatten behövs förstås mer information om vikten av renlighet.
 
@Dentaku @Angel Tack för svar, det var dock inte det jag sökte, jag syftade på vetenskapen bakom, inte den svenska tillämpningen.
Vetenskapen bakom är att föroreningar i vattnet oavsett om det är bakterier från ex fekalier eller föroreningar som svett, smink och annat är dåligt för vattenkvaliteten och att man bör tvätta så stora delar av kroppen med tvål innan som möjligt. Den enda specifika studien om dusch och vattenkvalitet jag hittar är den här https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7589656/ som är med i WHOs material som är med som referens i de svenska riktlinjerna från FHM där det också finns myket mer. Men hur vida det är bättre att då duscha naken specifikt vet jag inte om någon tittat på men det låter inte orimligt att man förutsätts kunna tvätta bort bakterier och smuts från kön och rumpa bättre utan kläder.
Sen om det i praktiken slarvas enormt med det gör det ju ingen faktiskt skillnad om folk får ha badkläder på sig men de badhus jag har varit på så brukar de vara rätt noga med att åtminstone uppmanna folk att duscha utan badkläder.
 
Vetenskapen bakom är att föroreningar i vattnet oavsett om det är bakterier från ex fekalier eller föroreningar som svett, smink och annat är dåligt för vattenkvaliteten och att man bör tvätta så stora delar av kroppen med tvål innan som möjligt. Den enda specifika studien om dusch och vattenkvalitet jag hittar är den här https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7589656/ som är med i WHOs material som är med som referens i de svenska riktlinjerna från FHM där det också finns myket mer. Men hur vida det är bättre att då duscha naken specifikt vet jag inte om någon tittat på men det låter inte orimligt att man förutsätts kunna tvätta bort bakterier och smuts från kön och rumpa bättre utan kläder.
Sen om det i praktiken slarvas enormt med det gör det ju ingen faktiskt skillnad om folk får ha badkläder på sig men de badhus jag har varit på så brukar de vara rätt noga med att åtminstone uppmanna folk att duscha utan badkläder.
Jag har full koll på att fekalier i vattnet inte är bra.

Det finns vad jag vet inga generella rekommendationer att tvätta sig med tvål före badet och mina observationer visar att det inte är särskilt vanligt så den biten är ointressant för frågan. Och ja, generellt uppmanas folk att duscha utan baddräkt före badet. Det var liksom det som var ursprunget till frågeställningen, hur väl underbyggt det är.

Och för att anknyta till trådämnet så vore det intressant att veta om det verkligen gör någon skillnad i praktiken, duschen med eller utan baddräkt. Om inte så löser dusch med badkläder många problem med att visa sig näck i duscharna.
 
Jag har full koll på att fekalier i vattnet inte är bra.

Det finns vad jag vet inga generella rekommendationer att tvätta sig med tvål före badet och mina observationer visar att det inte är särskilt vanligt så den biten är ointressant för frågan. Och ja, generellt uppmanas folk att duscha utan baddräkt före badet. Det var liksom det som var ursprunget till frågeställningen, hur väl underbyggt det är.

Och för att anknyta till trådämnet så vore det intressant att veta om det verkligen gör någon skillnad i praktiken, duschen med eller utan baddräkt. Om inte så löser dusch med badkläder många problem med att visa sig näck i duscharna.
I den informationen från FHM som jag och @Dentaku länkade så står det uttryckligen som ett allmänt råd.

1653937261422.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp