Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla rekommendationer för bästa möjliga hygien när det gäller poolvatten anger att man ska duscha med tvål innan badet. Om det inte framgår tydligt i simhallar att man ska tvätta av sig noggrant och inte bara stå som hastigast under rinnande vatten behövs förstås mer information om vikten av renlighet.
Äsch då, du var snabbare nu 😉
 
En av de organisationer som Folkhälsomyndigheten hänvisar till är PWTAG(Pool Water Treatment Advisory Group). De bedriver utöver upplysning även bland annat certifiering och viss forskning. Så här står det i deras Code of Practise:


1653938778473.webp
 
Jag måste bara fråga; den där mannen som låtsats vara trans för att blotta sig på damernas omklädningsrum, finns han på riktigt eller är han en fantasifigur? Visst, man ska kanske inte helt utesluta möjligheten för att någon skulle kunna göra så, men sannolikheten? En på femtioelva miljoner? Och vad hindrar den här personen från att göra just detta idag? Han kan ju röra sig fritt i omklädningsrummet så länge ingen ser hans PENIS som verkar vara den avgörande faktorn här.

Fråga 2: De här transkvinnorna som nu skulle vara farliga för ciskvinnor pga sin PENIS, hur vanligt förekommande är de? Händer det lite då och då att de förgriper sig på andra kvinnor pga sin PENIS och försvinner lusten till övergrepp om de opererar sitt underliv?

Jag finner det extremt osannolikt att jag skulle få se en transkvinnas penis på ett omklädningsrum öht, och skulle jag ändå göra det så har jag ALLTID möjligheten att titta bort. Om jag har så dålig självkontroll att jag inte kan titta bort, eller så stora trauman att minsta glimt av ett kön som ser avvikande ut gör att jag inte kan bada mer, då är det kanske JAG som ska byta omklädningsrum. Inte den som har fel utseende.

(sen är jag uppriktigt chockad över argumenten mot att transkvinnor ska få byta om bland ciskvinnor, att det ska ställas krav på att de ska operera sig för att få betraktas som kvinnor. Som om alla vill, kan eller har fått möjlighet att göra det. Jag är helt bestört.
 
Jag måste bara fråga; den där mannen som låtsats vara trans för att blotta sig på damernas omklädningsrum, finns han på riktigt eller är han en fantasifigur? Visst, man ska kanske inte helt utesluta möjligheten för att någon skulle kunna göra så, men sannolikheten? En på femtioelva miljoner? Och vad hindrar den här personen från att göra just detta idag? Han kan ju röra sig fritt i omklädningsrummet så länge ingen ser hans PENIS som verkar vara den avgörande faktorn här.

Fråga 2: De här transkvinnorna som nu skulle vara farliga för ciskvinnor pga sin PENIS, hur vanligt förekommande är de? Händer det lite då och då att de förgriper sig på andra kvinnor pga sin PENIS och försvinner lusten till övergrepp om de opererar sitt underliv?

Jag finner det extremt osannolikt att jag skulle få se en transkvinnas penis på ett omklädningsrum öht, och skulle jag ändå göra det så har jag ALLTID möjligheten att titta bort. Om jag har så dålig självkontroll att jag inte kan titta bort, eller så stora trauman att minsta glimt av ett kön som ser avvikande ut gör att jag inte kan bada mer, då är det kanske JAG som ska byta omklädningsrum. Inte den som har fel utseende.

(sen är jag uppriktigt chockad över argumenten mot att transkvinnor ska få byta om bland ciskvinnor, att det ska ställas krav på att de ska operera sig för att få betraktas som kvinnor. Som om alla vill, kan eller har fått möjlighet att göra det. Jag är helt bestört.
Tack! <3
 
Jag tänker att det enklaste och mest effektiva är att de grupper personer som är ok med att byta om tillsammans har gemensamma omklädningsrum, och övriga får möjlighet att byta om enskilt. Är det många kvinnokroppsinnehavare som endast vill byta om med andra kvinnokroppsinnehavare är det mest praktiskt att kvinnokroppsinnehavarna har ett omklädningsrum för endast dem, och enskilt ombyte för övriga. Är det istället fler som tycker det är ok att byta om med alla som identifierar sig som kvinnor är det ju bra om de som inte är ok med det får byta om enskilt.

Personligen är jag helt ok med att byta om à la omklädningsrum med alla som kan bete sig, oavsett vad de har för kroppar eller hur de identifierar sig. Jag skulle dock inte vara bekväm med att gå naken à la simhallsdusch inför personer som inte har kvinnokropp. Det är ju deras kroppar jag ser, inte deras inre identiteter.
 
Jag använder personligen inte allmänna omklädnings/duschutrymmen, men skulle jag någon gång vara tvungen vore jag efter den här tråden mer orolig för att andra kvinnor skulle vara nyfikna på och döma vad jag har mellan benen än jag är bekymrad om vad de i sin tur har där, om det låter begripligt?
Visst skulle jag reagera om någon gjorde helikoptern, men annars lägger man väl inte ens märke till sådant? Jag tycker folk brukar vara hyfsat privata i öppna duschar och är man obekväm med sin kropp är man det väl än mer så. Tack och lov upplever jag att de flesta faciliteter har enskilda duschbås nuförtiden, i alla fall har det varit så där jag städat.

Edit: med det vill jag inte mena att alla transpersoner som inte genomgått könskorrigering måste vara obekväma med sin kropp, förstås.
 
Senast ändrad:
Jag använder personligen inte allmänna omklädnings/duschutrymmen, men skulle jag någon gång vara tvungen vore jag efter den här tråden mer orolig för att andra kvinnor skulle vara nyfikna på och döma vad jag har mellan benen än jag är bekymrad om vad de i sin tur har där, om det låter begripligt?
Visst skulle jag reagera om någon gjorde helikoptern, men annars lägger man väl inte ens märke till sådant? Jag tycker folk brukar vara hyfsat privata i öppna duschar och är man obekväm med sin kropp är man det väl än mer så. Tack och lov upplever jag att de flesta faciliteter har enskilda duschbås nuförtiden, i alla fall har det varit så där jag städat.

Edit: med det vill jag inte mena att alla transpersoner som inte genomgått könskorrigering måste vara obekväma med sin kropp, förstås.
Exakt samma här, faktiskt!
 
Om man inte själv använder allmänna utrymmen är det väl lite märkligt att ha åsikter om vad folk som gör det ska vara bekväma med.
Jag brukar inte stirra folk i skrevet, men någon sorts notis tar man väl ändå om folk man har runt sig? Eller är det normalt att vara helt omedveten om vilka fysiska kön folk har, så länge de inte kör upp en snopp i ansiktet på en?
 
Om man inte själv använder allmänna utrymmen är det väl lite märkligt att ha åsikter om vad folk som gör det ska vara bekväma med.
Jag brukar inte stirra folk i skrevet, men någon sorts notis tar man väl ändå om folk man har runt sig? Eller är det normalt att vara helt omedveten om vilka fysiska kön folk har, så länge de inte kör upp en snopp i ansiktet på en?
Om personen ifråga inte är överhövan maskulin och dessutom bara beter sig som folk och inte själv glor omkring sig skulle jag nog inte ägna det en tanke faktiskt. Tvärtom undviker en väl rätt artigt att se på folk i ett allmänt duschutrymme såpass att en inte tar fasta på detaljer, eller är det bara jag som är rätt pryd och privat?
 
Jag måste bara fråga; den där mannen som låtsats vara trans för att blotta sig på damernas omklädningsrum, finns han på riktigt eller är han en fantasifigur? Visst, man ska kanske inte helt utesluta möjligheten för att någon skulle kunna göra så, men sannolikheten? En på femtioelva miljoner? Och vad hindrar den här personen från att göra just detta idag? Han kan ju röra sig fritt i omklädningsrummet så länge ingen ser hans PENIS som verkar vara den avgörande faktorn här.

Fråga 2: De här transkvinnorna som nu skulle vara farliga för ciskvinnor pga sin PENIS, hur vanligt förekommande är de? Händer det lite då och då att de förgriper sig på andra kvinnor pga sin PENIS och försvinner lusten till övergrepp om de opererar sitt underliv?

Jag finner det extremt osannolikt att jag skulle få se en transkvinnas penis på ett omklädningsrum öht, och skulle jag ändå göra det så har jag ALLTID möjligheten att titta bort. Om jag har så dålig självkontroll att jag inte kan titta bort, eller så stora trauman att minsta glimt av ett kön som ser avvikande ut gör att jag inte kan bada mer, då är det kanske JAG som ska byta omklädningsrum. Inte den som har fel utseende.

(sen är jag uppriktigt chockad över argumenten mot att transkvinnor ska få byta om bland ciskvinnor, att det ska ställas krav på att de ska operera sig för att få betraktas som kvinnor. Som om alla vill, kan eller har fått möjlighet att göra det. Jag är helt bestört.
Jag tycker ditt inlägg lyser av förakt mot kvinnor som inte vill dela omklädningsrum med penis bärare.

Nu är det som jag upplevt inte accepterat med penisar på damernas så att män kan komma undan med den förklaringen är osannolikt. Det lär inte bli accepterat inom närtid heller. Utvecklingen går mot att införa neutrala omklädningsrum.
 
Jag tycker ditt inlägg lyser av förakt mot kvinnor som inte vill dela omklädningsrum med penis bärare.

Nu är det som jag upplevt inte accepterat med penisar på damernas så att män kan komma undan med den förklaringen är osannolikt. Det lär inte bli accepterat inom närtid heller. Utvecklingen går mot att införa neutrala omklädningsrum.
Så det är mer föraktfullt än att inte riktigt tro på att transpersoner är en utsatt grupp?
 
Om man inte själv använder allmänna utrymmen är det väl lite märkligt att ha åsikter om vad folk som gör det ska vara bekväma med.
Jag brukar inte stirra folk i skrevet, men någon sorts notis tar man väl ändå om folk man har runt sig? Eller är det normalt att vara helt omedveten om vilka fysiska kön folk har, så länge de inte kör upp en snopp i ansiktet på en?
Jag är ju ganska pryd i omklädningsrum, dvs går runt inlindad i handduk och gör det även i bastu till exempel. Det är inte riktigt ett beteende som jag ändrar beroende på vilka som är i bastun så så länge jag inte behöver gå olindad är snopp, eller snippa ok att titta bort ifrån, fast såklart det är ju ännu roligare utan skrevande. Om det skrevas i ansiktshöjd tittar jag snabbt bort från snippor också.
 
Jag tycker ditt inlägg lyser av förakt mot kvinnor som inte vill dela omklädningsrum med penis bärare.

Nu är det som jag upplevt inte accepterat med penisar på damernas så att män kan komma undan med den förklaringen är osannolikt. Det lär inte bli accepterat inom närtid heller. Utvecklingen går mot att införa neutrala omklädningsrum.
Förakt? Nej jag förstår bara inte hur du tänker kring risken att en man ska gå in i omklädningsrummet. Konsekvensen är liten, sannolikheten är liten men risken är alltså stor (baserat på känsla eftersom ingen erfarenhet finns)? Så stor att du vill vidta långtgående riskreducerande åtgärder som att förbjuda en hel grupp oskyldiga kvinnor tillträde till omklädningsrummet (även kallat diskriminering). HUR går egentligen de här tankegångarna? Jag får det inte att gå ihop!
 
Jag känner mig obekväm med att dela omklädningsrum med kvinnor som dömer andras kroppar. Det sitter i sedan gymnastiklektionerna. Jag delar denna upplevelse med många kvinnor som jag känner.

Så ni som bryr er så mycket om andra i omklädningsrummet, kom ihåg att ni inte bara känner er obekväma av det, utan också får andra att känna sig obekväma.

Bäst vore så klart om dömande individern hänvisades till separata omklädningsrum. Om det är för dyrt vore det bästa om sådana individer avstod från idrott istället för att försöka utesluta andra oberoende av beteende utan enkom på grund av kropp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp