Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Knapplån.
Jag kan förstå varför tränset anses som "mästarbett". Se bara på hur många hästar som "hatar" tränsbettet. Det har ju naturligtvis inte med bettets konstruktion i sig att göra då hästen inte har några förutfattade meningar om bettet första gången den får det i munnen.

Det är snarare ryttarnas förutfattade mening att alla kan rida på träns från första början, då det ju är ett så "snällt" bett, och hästarnas munnar misshandlas ganska bra av okunniga, obalanserade ryttare, innan hästen har fått lov att skolas till att förstå bettet och dess inverkan. Det arbetet borde en mästare få lov att göra först. Det är knappast att undra på att så många hästar visar obehag när dom får ett tränsbett i munnen.

Med stången blir det annorlunda, då ryttarna har mer respekt för den eftersom den anses som ett mycket "skarpt" bett. Hästen kan heller inte protetsera lika mycket utan att få stort obehag och väljer därför att ge efter, vilket ryttaren upplever som att hästen är "lätt" på handen och trivs bättre med stången.

I själva verket är det oftast så att hästen inte alls är skolad i munnen till något bett. Den skolningen innefattar naturligtvis hela kroppen, som allt annat när det gäller ridning.

Jag håller med om det resonemanget.

En häst lär nog hata vilket bett nybörjaren än sätter i munnen:crazy:

Men du var får man tag på mästare som ska skola?:confused: Alla hästar.:confused:

Nybörjare är ju ostadiga även på välskolade hästar, så egentligen ska de ju inte rida med bett alls, på någon häst förrän de sitter stadigt. Och hur många accepterar det?
Vi är tillbaka till den kära tyska skolningen på lina. Jag är för lina, vill jag betona, önskar att jag hade fått lära mej så från grunden.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Jag tror också att vissa hästar kan föredra stång/kandar. Det verkar annorlunda och visst kan vissa gilla det bättre.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Jag red handikapplektion med Tima på ridskolan idag. Och jag hade vanligt tränsbett, varpå damen större delen av lektionen sprang och slog med huvudet. Och ridläraren, sa precis som min AR-instruktör (som också i grunden är Strömsholmsutbildad ridinstruktör), håll handen låg och stilla. Vi pratade även lite betsling och ridläraren idag sa precis som min AR-instruktör, att det kan vara idé att fortsätta rida på pelham, eller liknande då Tima uppenbarligen är bäst kontaktbar på sådan betsling. Så, jo. Jag känner som att vi har funderat rätt hittills. :bow: Men jag kommer ändå plocka in tränsbett då och då, eftersom jag kanske kommer våga mig på någon programridning som handikappsektionen ska delta i, framåt våren.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Vanligt tvådelat tränsbett kan jag inte ha, det tycker jag också är det sämsta, faktiskt. Om det är lösa ringar dessutom slår hon med huvudet och visar irritation.

Just nu fungerar det bäst med rakt med fast ringar. Har även tredelat. Samt ett gummipelham som jag inte brukar rida på, men hästen har inget emot det, om jag använder det. Utom att det är lite tjockt.

Snart ska jag prova kandar emellanåt, men måste komma iväg och köpa smal stång först pga hon avskyr grova bett :crazy:
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Jag har tredelat mässingsbett, måste ju matcha tränset i övrigt... :angel: Och jag har testat vanligt rakt tränsbett, men det tyckte damen inte om. Pelhamet jag har är metall, gummipelham skulle kanske kunna vara ett alternativ. Men jag tror jag får nöja mig med min bettarsenal, jag skulle behöva satsa på en ordentlig sadel i stället. Jag börjar få ont i ändan, även om jag sitter hyfsat rätt i den sadel jag har. Men idag, var vi udda Tima o jag... Brunt träns med mässingdetaljer och svart sadel... Inte bra... :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

En förlängning av denna diskussion är väl för övrigt att endast "mästare" borde få rida in och skola hästar...

Hästarna skulle säkert uppskatta om det var så. Men nu är det inte så, och det får vi och hästarna anpassa oss efter. Lite mindre Svarta Hingsten-romantik när folk köper häst skulle vara en bra början. Man måste inte nödvändigtvis köpa en problemhäst eller ett hetlevrat OS-ämne när man köper sin första häst. Man kan ju köpa en häst med lite mer "lagom" temperament som är ordentligt grundriden.

Säger jag som köpte en tvååring som första häst. Men alla behöver ju inte göra efter mina dumheter.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Jag satt och läste i den här tråden igår och när jag såg ditt inlägg om att din häst inte trivs med tränsbett men med stång så fick jag en idé att prova det på min egen. Han är extremt känslig i munnen (har även haft en kraftig tryckskada - hade det när jag köpte honom), har trångt i munnen och lågt gomtak.
När jag kom till stallet fick jag låna ett 2-delat gummiklätt pelham av en stallkompis. Först tyckte han det var jätteskumt och lade tungan över men sedan började han slappna av och höll munnen stängd och verkade trivas. Började söka sig framåt neråt. Det blev en helt annan häst. Jag rider i vanliga fall på skarpt hackamore, det enda som funkat hittills.

Jag undrar nu hur din häst ser ut i munnen? Du rider på rakt pelham skriver du. Jag har ridit på rakt tränsbett med fasta ringar, det gillar han sådär. Jag undrar om det är bättre att köpa ett 2-delat pelham än ett rakt eftersom min häst dessutom har ganska tjock tunga. Jag vet inte om någon i stallet har ett rakt pelham som jag kan prova. Gummiklätt kommer jag inte att köpa, det var dessutom ganska tjockt.

Stort tack för tipsen ni gett i den här tråden allihop. Jag tror att det kanske löser mina bettproblem äntligen!!! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Min dam har liten mun 11,5 i bredd och som jag förstått ganska "lågt i tak", då jag provade en kandarstång med LITE högre port en gång, men det var totalkört. Det är rak pelham, eller stång med liten tungfrihet som gäller och inte för tjocka bett. Men jag skulle inte tveka på att prova gummipelham, då instruktören som såg oss i lördags föreslog det. Hennes "privatponnyhoppar" använder gummipelham, flera av dem.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Tack för svaret! Min häst har också 11,5 i bettstrlk. Det här gummipelhamet är ganska tjockt så jag tror inte att det är något för oss. Jag har frågat runt lite om någon har en rak pelhamstång att låna ut. Det vore ju bra att testa det också innan man går och köper ett.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Det finns ett par trådar om bett under "hopputrustning". Jag funderade oxå på tvådelat men blev rekommenderad att inte använda tvådelat pelham pga "nötknäppareffekten". Nu har jag beställt ett tvådelat av MÄRKET "Pessoa", alltså inget "pessoabett" utan ett tvådelat pelham av modellen "magic", där har man löst problemet genom att bettet låser sig i ett läge så det fungerar som ett tvådelar när man ställer och böjer hästen men när man tar i det så fungerar det som en stång, alltså går inte upp i hästens gom. Jag har ett likadant tränsbett till min häst sedan innan.
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

OK, det tycker jag att jag känner igen när jag hör det. Tack för tipset!
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

En fördel med mitt bett är också att det inte är så tjockt, det var eg därför jag föll för det första gången. Dels för att det var utformat så det inte kunde nypa hästen och sedan att det var rel. smalt och magic fick jag med på köpet, men nu är jag väldigt rädd att rida utan just magic för jag har hört det där om vilken effekt det kan få, så jag har beställt även pelham med samma bett som tränsbettet. Har dock ej provat det än (för det har inte kommit:p ).
Iaf gapade min häst med ett vanligt tjockt (dvs milt) tränsbett och någon hade mej att köpa sådana där gummiringar på sidorna samt nosgrimma:devil:, herregud detta var bara ett år sedan;) jag gick på sådant:eek:
 
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?

Den enda nackdelen med dessa "magic"-bett är att de är så dyra;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 210
Senast: Snurrfian
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 666
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp