F
flashlight
Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?
Jag håller med om det resonemanget.
En häst lär nog hata vilket bett nybörjaren än sätter i munnen
Men du var får man tag på mästare som ska skola? Alla hästar.
Nybörjare är ju ostadiga även på välskolade hästar, så egentligen ska de ju inte rida med bett alls, på någon häst förrän de sitter stadigt. Och hur många accepterar det?
Vi är tillbaka till den kära tyska skolningen på lina. Jag är för lina, vill jag betona, önskar att jag hade fått lära mej så från grunden.
Knapplån.
Jag kan förstå varför tränset anses som "mästarbett". Se bara på hur många hästar som "hatar" tränsbettet. Det har ju naturligtvis inte med bettets konstruktion i sig att göra då hästen inte har några förutfattade meningar om bettet första gången den får det i munnen.
Det är snarare ryttarnas förutfattade mening att alla kan rida på träns från första början, då det ju är ett så "snällt" bett, och hästarnas munnar misshandlas ganska bra av okunniga, obalanserade ryttare, innan hästen har fått lov att skolas till att förstå bettet och dess inverkan. Det arbetet borde en mästare få lov att göra först. Det är knappast att undra på att så många hästar visar obehag när dom får ett tränsbett i munnen.
Med stången blir det annorlunda, då ryttarna har mer respekt för den eftersom den anses som ett mycket "skarpt" bett. Hästen kan heller inte protetsera lika mycket utan att få stort obehag och väljer därför att ge efter, vilket ryttaren upplever som att hästen är "lätt" på handen och trivs bättre med stången.
I själva verket är det oftast så att hästen inte alls är skolad i munnen till något bett. Den skolningen innefattar naturligtvis hela kroppen, som allt annat när det gäller ridning.
Jag håller med om det resonemanget.
En häst lär nog hata vilket bett nybörjaren än sätter i munnen
Men du var får man tag på mästare som ska skola? Alla hästar.
Nybörjare är ju ostadiga även på välskolade hästar, så egentligen ska de ju inte rida med bett alls, på någon häst förrän de sitter stadigt. Och hur många accepterar det?
Vi är tillbaka till den kära tyska skolningen på lina. Jag är för lina, vill jag betona, önskar att jag hade fått lära mej så från grunden.