Sv: Tränsbett - varför anses som "mästarbett"?
Jag växlar betsling som många andra ryttare också gör, efter min och min hästs dagsform.
Jag har:
vanligt rostfritt tredelat tränsbett
vanligt mässing tredelat tränsbett
De betten går hjälpligt att använda på ridbana och ridhus, där jag har mest att säga till om.
Däremellan växlar jag med
Rak pelham
Kimblewickstång/jaktkandar med låg tungfrihet
Portugisisk stång - nybörjarstång med korta raka skänklar och låg tungfrihet
Kandarkombinationsbetsling, kandarstång med korta skänklar och låg tungfrihet, samt vanligt tvådelat bridongbett.
Pelham eller jaktkandaret använder jag oftast vid skogsridning för att ha möjlighet att bestämma, när, var och hur vi ska rida.
Portugisisk stång, jaktkandar, pelham eller kandarkombinationsbetslingen är den betsling som är "önskad" betsling på kurserna av tränare, då jag och damen fortfarande är och kommer förmodligen alltid vara på utbildningsstadium inom AR. Och då ÄR stångbetslingen, den som får min dam att söka sig ärligt framåt nedåt , bakifrån och genom hela kroppen, på ett bra sätt de tidsintervaller som jag ORKAR rida ihop henne, i stället för att ramla i sär och köra upp huvudet i vädret hela tiden. De tidsintervallerna jag orkar jobba ihop damen ordentligt blir längre och längre. Bästa sättet för mig att rida min dam, är att rida två-tre korta pass under dagen i stället för att rida ett LÄNGRE pass.
Jag måste också säga, att det står ganska klart att min häst trivs allra bäst på ngn form av stång, så då undrar jag VARFÖR jag ska TVINGA henne MOT hennes vilja att ridas på tränsbett, något som hon tydligt visar att hon ogillar.
Jag hade problem redan när jag KÖPTE henne som 17-åring, då hon ridits med martingal eftersom damen gärna var "högnackad", sedan tidigare ägaren köpte henne "det följde med" när den ägaren köpte henne. Jag fick med ett träns och 14.5 bett på det tränset... Idag har jag 11,5 på bett, jag vet inte om det är så att damen blivit nypt i tunga eller på annat sätt skadats i munnen av för långt bett. Allt är ju möjligt...
Martingal kan jag idag slänga på ibland om jag rider ut på vanligt tränsbett eller vet att jag har en laddad dam. på pelham. Varför jag har martingal, är mest en psykisk säkerhetsgrej, då jag bröt nacken av en haksmäll av en häst...
Min dam når VÄLDIGT HÖGT med huvud och hals när hon sätter den sidan till. Min kompis, fick en näsmäll som ledde till näsblod och hjärnskakning, när jag fick hjälp med Tima vid igångsättning efter fölning.
Med vänliga hälsningar
IngelaH