Transaktionsförfrågan från banken

Okej. Du har alltså skickat in en motfråga till banken med svarskuvert? Ursäkt om den frågan redn har besvarats, tråden är spretig och lång.
Och en annan sak - är det ett gemensamt konto för dig och sambon, eller gäller det fler konton?

Vi har skickat med ett brev i det svarskuvert vi fick, ja. Nej, det är ett konto det gäller.
 
Problemet ar att precis sa beter sig ocksa banker for oss ... som inte KAN ga in till bankkontoret for att fa en ny dosa, "skicka" sager vi ... "Kan inte" sager banken, "skicka kortet" sager vi, "far inte" sager banken, vad gor vi da? sager vi, "Vet inte" sager banken och rycker pa axlarna ...
Tidigare gick det vid ett tillfalle att banken skickade kort (som jag nu, flera ar senare, aldrig anvant da jag inte varit till Sverige sedan vi fick dem) till Maken's syster som stoppade kuvaret i ett nytt kuvar och skickade det till oss. Det gar inte nu, sager banken :cautious::meh::rage:
 
Problemet ar att precis sa beter sig ocksa banker for oss ... som inte KAN ga in till bankkontoret for att fa en ny dosa, "skicka" sager vi ... "Kan inte" sager banken, "skicka kortet" sager vi, "far inte" sager banken, vad gor vi da? sager vi, "Vet inte" sager banken och rycker pa axlarna ...
Tidigare gick det vid ett tillfalle att banken skickade kort (som jag nu, flera ar senare, aldrig anvant da jag inte varit till Sverige sedan vi fick dem) till Maken's syster som stoppade kuvaret i ett nytt kuvar och skickade det till oss. Det gar inte nu, sager banken :cautious::meh::rage:
Men det är ju inte ett specifikt problem med svenska banker? Känner folk som har bostäder/pengar etc utomlands som också måste åka dit för att fixa saker, fullmakt etc gäller inte.
 
Men det är ju inte ett specifikt problem med svenska banker? Känner folk som har bostäder/pengar etc utomlands som också måste åka dit för att fixa saker, fullmakt etc gäller inte.

Om andra landers banker ocksa har sadana regler har jag ingen aning om ... vi hanterar bara banker i USA och Sverige sa det ar bara Svensk bank som haller pa sa. Tidigare hade vi ocksa bank i UK och Canada, nu ar det ju nagra ar sedan men det var aldrig nagra problem heller.
 
Det är ju väldigt enkelt att göra det här helt på den vita sidan; fyll i "inkomst av hobby" på deklarationen.

(Och om det garanterat inte går plus, så som alla inkomster av hobbydjur brukar ätas upp direkt, behöver man inte ens deklarera. Bara hålla koll på hur mycket man sålt för, och se till att spara kvittona från inköp till djuren åtminstone till den grad att man kan visa att man har motsvarande kostnader. Det räcker alltså med ett papper med försäljningen anteckad, och en burk med kvitton.)
Och där var varvet fullbordat. Det är banne mig inte så enkelt för alla som många anser
 
Du, jag fattar inte logiken heller. Mobilt bank-id VILLE HA dosan också! Vilken inte hade batteri för jag har ju numera mobilt bank-id och använder inte dosan, varför det inte har varit brådskande direkt att byta batteriet.


Jag föredrar helt klart en förutsägbarhet när man betalar en räkning. Så man bara kan betala den.
Inte att bli indragen i en dans där plötsligt så krävs det, utan förvarning, tillgång till saker som aldrig har efterfrågats förut.
Varför avbröt du inte det och gick tillbaka och valde kodkort och fick det hemskickat? Ett samtal till den du skulle betala fakturan till så hade du löst det om du oroade dig för att den skulle bli sen.
 
Nej. Inte den dosan jag har. Den senare, ja.
Vi har visst typ samma bank och likadan dosa har vi haft. Min byttes också nyligen. Den gamla dosen kan man som du säger inte byta batteri själv på men den varnar faktiskt LÅNGT och LÄNGE innan batteriet är helt slut. Alltså kan man byta i tid. Om man nu är väldigt beroende av dosan.
 
Och hur ska man då veta när man ska redovisa hobby, som för mig är totalt obegripligt, eller inte. Äggen som Ulla säljer är också köpta för mer än de säljs för. Höns är definitivt inte gratis i drift. Regelverket verkar extremt godtyckligt.
Du blandar olika saker tycker jag. Frågan om ullas ägg är ganska orelevant, man får ha inkomst upp till 20 135:- av hobbyverksamhet utan att skatta för det. Om ulla säljer ägg och ska göra avdrag för produktionskostnader, så skulle hon väl behöva starta ett företag för att kunna göra det, men då skulle ulla behöva vara liiiite realistisk och kanske sälja liiite mer ägg än så. Vad ulla har med grundfrågan i den här tråden att göra har inte jag lyckats lista ut än?
 
Du blandar olika saker tycker jag. Frågan om ullas ägg är ganska orelevant, man får ha inkomst upp till 20 135:- av hobbyverksamhet utan att skatta för det. Om ulla säljer ägg och ska göra avdrag för produktionskostnader, så skulle hon väl behöva starta ett företag för att kunna göra det, men då skulle ulla behöva vara liiiite realistisk och kanske sälja liiite mer ägg än så. Vad ulla har med grundfrågan i den här tråden att göra har inte jag lyckats lista ut än?
ingenting men tråden har utvecklats till att handla om vilka svarta pengar man stoppar med den typ av kontroller av normalt beteende som beskrivs i TS och avsaknaden av lyckade lösningar på de verkliga bovarnas penningtvätt.
Enligt det som skrivits tidigare så måste Ulla hålla koll på allt med sina ägg och redovisa ner på öret i sin deklaration för dessa 200:- i månaden som dessutom troligen är ren förlust. Jag ifrågasätter om det är sånt dravel samhällets resurser ska gå till.
 
ingenting men tråden har utvecklats till att handla om vilka svarta pengar man stoppar med den typ av kontroller av normalt beteende som beskrivs i TS och avsaknaden av lyckade lösningar på de verkliga bovarnas penningtvätt.
Enligt det som skrivits tidigare så måste Ulla hålla koll på allt med sina ägg och redovisa ner på öret i sin deklaration för dessa 200:- i månaden som dessutom troligen är ren förlust. Jag ifrågasätter om det är sånt dravel samhällets resurser ska gå till.
Jag kan inte se något problem med det. Kalla det dravel om du vill, hade ulla sålt en avsugning i månaden för 200 kronor hade det inte varit mer rätt heller. Men för samhällets skull, är det en nytta i att se skillnaden på pengar och pengar.
 
ingenting men tråden har utvecklats till att handla om vilka svarta pengar man stoppar med den typ av kontroller av normalt beteende som beskrivs i TS och avsaknaden av lyckade lösningar på de verkliga bovarnas penningtvätt.
Enligt det som skrivits tidigare så måste Ulla hålla koll på allt med sina ägg och redovisa ner på öret i sin deklaration för dessa 200:- i månaden som dessutom troligen är ren förlust. Jag ifrågasätter om det är sånt dravel samhällets resurser ska gå till.
Fast det är väl inte så jobbigt om man vill vara ordentlig och göra saker rätt och riktigt? Det är inte svårt. Det är inte orimligt. Om inte Ulla vill göra vad som krävs så får hon väl ha höns så det blir ägg bara till sig själv liksom.
 
Ja personen gav sig ju in i diskussionen om Ulla som säljer ägg för 50:- i veckan. Då får man nog ändå räkna med att det är Ulla som diskuteras och inte GangsterStig som rånar gamla tanter.
Det jag menar är att du inte reagerade så starkt på huruvida Ulla sålde ägg eller inte eller för hur mycket pengar, utan om hon borde känna till reglerna till det eller inte och hur svårt det var. Det är två helt olika saker anser jag.

Sen tycker jag, till skillnad från dig uppenbarligen, att det senare hör till allmänbildningen som medborgare i ett land precis som att man måste ha körkort för att köra bil (fler bokstäver om man ska dra tungt släp), att barn har skolplikt, att man måste deklarera varje år, att man får lov att skotta snön på sin egen uppfart och så vidare i all oändlighet.

Stöter man på saker som verkar svårt så finns det mer information än någonsin som är lättillgänglig för nästan alla nuförtiden. Förstår man inte så får man helt enkelt låta bli.
 
Jag kan inte se något problem med det. Kalla det dravel om du vill, hade ulla sålt en avsugning i månaden för 200 kronor hade det inte varit mer rätt heller. Men för samhällets skull, är det en nytta i att se skillnaden på pengar och pengar.
1. Samhället försvarar integritetskränkande frågor från banker med att man vill stoppa penningtvätt.
2. Bankerna jagar Svensson som tar ut sin hushållskassa i kontanter och handlar mat för den, därmed inte har några kortinköp på sagda varor.
3. Svensson kan inte redovisa sina chipsinköp tillbaka till då Hedenhös var barn eftersom Svensson inte vet att h*n måste spar kvitton, de flesta är ointresserade av kvitton när de handla mat.
4. Svensson får sitt bankkonto låst för att det saknas underlag för de ärligen intjänade och skattade pengarna.
5. Samhället anser sig ha stoppat penningtvätt.
Du tycker alltså att detta är rimligt och fullt normalt att medborgarna ska tvingas redovisa sina inköp på ett sätt som inte ens Östtyskland ögnade sig åt. Övervakningen är ju bisarr och folk bara hejar på.

Ja samhället ska givetvis slåss mot den svarta ekonomin men problemen löses inte vare sig i Svenssons matkassa eller via Ullas förlust på att sälja ägg. Man skjuter mygg med granatkastare samtidigt som man slår sig för bröstet och anser att systemet är effektivt. Det enda effektiva med det här är att demokratin urholkas och Storebror får ännu mer kontroll över alla aspekter i våra liv.
 
Stöter man på saker som verkar svårt så finns det mer information än någonsin som är lättillgänglig för nästan alla nuförtiden. Förstår man inte så får man helt enkelt låta bli.
Japp och i Ullas fall alltså kasta utmärkt mat i soptunnan. Verkligen miljövänligt och bra på alla sätt och vis
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp