Jag tror du är ungefär 35 år försent ute med den insikten. Jag tycker som Mona Sahlin att det är skithäftigt att betala skatt och gör det gärna.
Vilken insikt?
Och ja, det är ju inte konstigt att du som har sådan tilltro till staten inte har problem med övervakning och integritetsintrång. Vi som däremot tillhör grupper som diskrimineras mot, dödas, och historiskt har dödats av stater, vi som tillhör ekonomiskt utsatta grupper, vi som är bokstavligen livrädda för att få extremhöger i regering och ha dem i riksdagen; vi har all rätt att vara rädda. För om kontanter är lika med misstanke om brott, och någon bestämmer att helt plötsligt är det olagligt att vara queer, och mina inköp antingen spåras direkt via mitt kort eller via kontantuttag; ja, då är jag jävligt illa ute. Vi är
många som är rädda för staten, och som ser tydligt att det är direkt farligt för demokratin att bygga upp system som möjliggör övervakning av denna typen. Det är absolut inte värt det att sätta demokratin och människors liv i fara, när det finns många andra bra åtgärder som inte innebär en övervakningsstat.
Jag betalar gärna skatt till en stat som tar hand om mig. Helst inte till en stat som 1, övervakar mig och 2, förföljer mig. Med 1 kommer 2 så himla mycket lättare.
Tog mig själv som exempel, men denna detaljövervakning påverkar såklart många småkriminella som faktiskt inte behöver straff, utan de behöver en hjälpande hand. De dras in i brottslighet på grund av utsatthet, på grund av bristande välfärd, bristande tillit, och bitterhet kring stora samhällsklyftor. De dras in av de stora fiskarna, som går att fiska med annan krok än övervakning av individers inköp. Övervakning löser alltså inte problem som skapas av bristande välfärd. Vi skapar en nedåtspiral där vi lägger resurser på övervakning och kontroll av medborgare istället för välfärd och att ta fast de som utnyttjar de som svikes av välfärden.