Jag hade tråkigt i väntan på att resten av hushållet ska vakna, faktiskt SÅ TRÅKIGT att jag gick in och läste Länsförsäkringars villkor och användaravtal. Dels framgår det tydligt på deras hemsida att de å det starkaste uppmuntrar till kortköp, dels att kunder behöver gå med på att inte använda kontot i strid med gällande lagstiftning, och att Länsförsäkringar kan begära information och handlingar de anser nödvändiga för att banken ska uppnå kundkännedom i enlighet med lag (2017:630).
Kanske räcker förklaringen "Vi tar ut x kronor per månad för kontantinköp av bland annat mat och andra förnödenheter till hushållet. Tyvärr har vi inte sparat kvitton men inga av våra kortbetalningar har använts till matinköp och den summa vi tar ut varje månad överrensstämmer nära nog med Livsmedelsverkets rekommenderade matkostnader för ett hushåll på x personer".
Eller så räcker inte den förklaringen, och då får vi se vilket steg banken tar härnäst för att undvika att kontoinnehavaren inte ägnar sig åt olagligheter (typ köper ägg svart av Ulla, Hasse och Linda för 50k per år) för att banken ska anses uppfylla kravet på kundkännedom.
Jag vet inte hur många kontantvurmande banker vi har i Sverige, men det kanske finns någon bank i Sverige som inte direkt avråder från kontantköp likt Länsförsäkringar? Lagen om kundkännedom måste gissningsvis alla banker följa oavsett hur de ställer sig till kontantuttag.
Nu har jag fått lite tid spenderad, så nu hoppas jag att resten av hushållet vaknar snart