Vadå "kommer inte låta det du är rädd för hända"? De låter ju det hända här och nu, vilket tråden är ett bevis på. Lite i taget demonteras demokratin, och lite i taget tar sig antidemokraterna in i maktens rum. Inte har jag sett några myndigheter eller politiker få stopp på det, tvärt om förespråkar de, precis som du, utbyggnad av den antidemokratiska övervakningen.Det är nog mest så att de makthavare som jag ser är människor av kött och blod med mänskliga känslor och de är inte det minsta farliga. De rasistiska högerextremistiska krafter som du är rädd för kommer att bli motarbetade därför att de andra är som du på olika vis. Några är queer och några är invandrare. En smugglades som bebis in till Sverige i en kartong.
De kommer inte att låta det som du är rädd för hända, det vore ju självmord.
Det finns oändligt med småfifflare som inte är det minsta utsatta. De har det egentligen jättebra men det duger inte. De vill ha bättre bil, större lyxkryssare och ballare motorcykel. De bor i villa, på gård eller i lägenheten och de fifflar för att få mera i livet. Deras fifflande kostar massor av de pengar som borde gå till skatter för att betala för ett bättre liv åt de utsatta.
Därför att de ovan nämnda småfifflarna utnyttjar möjligheten att undanhålla pengar från den gemensamma kassan. Pengar som behövs åt dem som inte kan ordna upp sina liv själva.
Jag håller alltså inte med dig om metoden att komma till målet.
Absolut att de finns, men de kallar jag inte småfifflare. Jag tycker absolut att de ska stoppas, men det får inte göras genom att bygga upp en övervakningsstat och rasera demokratin. Det finns många andra sätt att ta itu med dem, allt från riktat polisiärt arbete utan allmän övervakning till att stötta samhällsförändring i riktning mot mindre girighet och statushets. Då undviker vi också att göra situationen värre för de mest utsatta, som utnyttjas av de som anlitar svartarbetare, traffickar, tvättar pengar etc.
Nej, du menar att det är helt okej att rasera människors tillit, rasera demokratin, och rasera utsatta individers liv i jakt på pengar, verkar det som. Metoderna du förespråkar för statsmakten är inte så långt ifrån metoderna som organiserad brottslighet använder sig av (total övervakning och tvång). Det säger en del.
Om det nu är så att den här övervakningsapparaten enligt dig inte utsätter någon för risk, kan du inte tydligt och utförligt förklara exakt hur du och dina vänner i "staten" kommer se till att den inte används för att göra de utrensningar SD förespråkar? Finns det ingen risk för att det görs först mot alla utsatta som inte råkar vara i maktens rum? För det är ju så det ser ut nu, att vi faktiskt utsatta slängs under bussen på grund av att makthavare glömmer allt utom sin egen makthunger. Hur hindrar ni andra om 10, 30, 50 år att inte utnyttja den på fel sätt?
Tillägg: De högerextrema är också människor av kött och blod. Som säkert är trevliga och snälla. Alla människor kan göra hemska saker. Tyvärr.
Senast ändrad: